Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. oktober 2007 Skrevet 15. oktober 2007 Min datter har lyst på 2-hjuling når hun blir 16, men siden det er noen år siden jeg kjørte MC selv, lurer jeg på om noen kan gi meg gode svar på følgende: 1: Hva må man ha for å kjøre moped? Eget førerkort? 2: Hvordan er reglene for å øvelseskjøre med moped og lett MC? 3: Hva er ca kostnad på førerkort til lett MC og moped? 4: Hva er forskjell i faste kostnader på moped og lett MC (årsavgift, forsikring etc)? Jeg har egentlig "nedlagt forbud" mot moped, da jeg anser det som trafikkfarlig å summe rundt på noe som går ca 50, eller 30 i motbakkene. Jeg synes hun bør velge lett MC, men det kommer selvsagt an på hvor mye det koster å skaffe seg førerretten!
Mannen med ljåen Skrevet 15. oktober 2007 Skrevet 15. oktober 2007 Blås i prisen. Gi henne lett MC. Hennes liv er verdt mer enn penger, og moped er livsfarlig. Hun kan eventuellt trimme den, men da kan hun jo like godt ta lett-lappen.
HondaOlav Skrevet 15. oktober 2007 Skrevet 15. oktober 2007 Ville gått for lett-mc, livsfarlig å holde på å fise rundt på moped (ihvertfall hvis den ikke skal trimmes)
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. oktober 2007 Skrevet 15. oktober 2007 Enig i begge innleggene, lett MC er definitivt å foretrekke. Men det blir til slutt et spm om kostnader, siden JEG skal betale! Er det noen som har svar på mine spm?
Nikky Skrevet 15. oktober 2007 Skrevet 15. oktober 2007 (endret) 1. Førerkort klasse M146 2. Fylt 15 år, traffikalt grunnkurs, må ha kommunikasjon under kjøring og ledsager må ha hatt førerkort i 5 år. 3. Mopedlappen: Alt fra 3000kr til 7000kr, kommer an på kjøreskole Lett MC: Alt fra 8000kr til 20000kr, kommer også an på kjøreskole 4. DU må regne med litt høyere forsikring med lett mc, uten at jeg vet akkurat hvor mye hver enkelt koster. Endret 15. oktober 2007 av Nikky
Bearar Skrevet 15. oktober 2007 Skrevet 15. oktober 2007 4. På lett-mc må man også betale veiavgift, som er på 1600 eller noe sånt. Forsikring kommer mye an på sykkel. En kåpesykkel er ofte dyrere å forsikre. Skal du ha kasko? Åssen type sykkel skal jentungen ha? Honda CBR 125 er forresten er ypperlig nybegynnersykkel, og den er også nokså liten så passer bra for jenter flest. Forsikringa er heller ikke så gæren på den.
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. oktober 2007 Skrevet 16. oktober 2007 Takk for svar, da begynner jeg å få oversikt. Type sykkel? Hun snakker om scooter, men vet ikke hva det blir ennå. Regner med at det blir en brukt sykkel, så kasko er ikke særlig aktuelt. Selv kjørte jeg Honda som 16-åring, og var fornøyd med den, så jeg må innrømme at jeg heller i den retningen selv. Hadde Kawasaki som tung sykkel frem til jeg kjøpte bil, mye trøbbel med den.
trra Skrevet 16. oktober 2007 Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Lett mc er oftere innblandet i ulykker enn moped, så sikkerhet er ikke noe argument. Endret 16. oktober 2007 av trra
pizzafordi Skrevet 16. oktober 2007 Skrevet 16. oktober 2007 Hvis det er scooter jentungen vil ha, så synes jeg du skal gå for det, har fått inntrykk av at peugeot scooterne er bra. Kjøp en med mye hester i og slå ut plomben i eksospotta og skift ut dysa til 2 mm mer så skal den nok kjøre rett over 50 i alle fall og 10kmt mer i oppoverbakker. Fordelen med scooter er at en har bena inne i tanken i tilfelle hun skulle sklidd i en sving, så det er noen trygge momenter med scooter, dessuten så holder scooter seg ut av landeveien hvor ulykker ofte inntreffer som er vel en av grunnene til lett-mc har høyere statistikk. Helt annet bruksområde. Sjåfører respekterer små jenter på scooter da dem ser hårkammen på skuldrene blåse i vinden. I tilleg til en rosa hjelm. Uansett å ha tilgang til 130kmt for en jente på 16, betyr ikke at hun plutselig skulle få hayabusa feber, go for scooter. lett-mc i dag er noe helt annet enn det var før i tiden da det var max 100ccm. Og de fleste chopper aktige.
Ozwald Skrevet 16. oktober 2007 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg tok ifjor mopedmappen for ca. 2500 kr. inkl. lapp og teoriprøve. Jeg er nå 17(gutt) og valgte selv å kjøre moped pga. prisen, hadde jeg hatt råd til å kjøpe LettMC, kunne jeg angret .. Moped er skummelt på veien, mange idioter som ikke ser personen på mopeden, men som faktisk bare ser noe irriterende som ligger forran i veien. Jeg har opplevd å blitt forbikjørt i svinger, rundkjøringer, rett før utkjørsler, generelt sett over alt. Her omdagen var det tilogme en som kjørte forbi meg på _innsiden_. Jeg bor selv i Stavanger, og kjører til og fra skolen hver dag og litt rundt til venner, og jeg tror aldri jeg har kjørt en strekning(fra start til stopp) der høyeste fartsgrense har vært maks. 45. Jeg har overlevd og det skal vel mye til å komme i ulykke av en forbikjøring, bare du er litt forsiktig, men fortsatt, farlige situasjoner kan oppstå... Har du råd, kjøp lett til datteren din, moped i dag er ikke noe å anbefale(uten at du trimmer da, men boten er 4500 pluss ekstra så det er ikke så tøft å bli tatt.)
Simen_M Skrevet 16. oktober 2007 Skrevet 16. oktober 2007 Selv om det er artigere å kjøre lett-MC så vil jeg heller anbefale å investere i enn moped som går bra. Jeg kjørte rundt på en Yamaha dt50 som jeg kjøpte helt ny i 2004. Alt jeg gjorde med den var å fjærne plomba, og den gjorde fint 80 km/t på flata, noe som burde holde fint til vanlig lokal kjøring. Personlig syns jeg det er bortkastet med lett-MC hvis hun kun har tenkt til å bruke den frem til hun blir 18.
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. oktober 2007 Skrevet 16. oktober 2007 Selv om det skulle bli en scooter, er det forsatt aktuelt med en som er klassifisert som en lett MC. Vi bor i Oslo-området, og på motorveiene rundt her er det 100 km/t (110 til våren? ). Der kan man ikke kjøre moped uansett, selv om den er uten plombering. Er det noen som har tatt lappen på lett sykkel de siste årene? Som vet hva det koster? Og hvor mye av opplæringen som må foregå på kjøreskole? Jeg synes 8'-20', som er nevnt over, høres dyrt ut.
Nikky Skrevet 16. oktober 2007 Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Ja, jeg tok lett-lappen i år, og betalte cirka 10000 til sammen. Flere jeg kjenner har betalt nesten det dobbelte, så 8-20 tusen er helt realistisk det. Foresten kan du se prisene hos en kjøreskole, som f.eks her: Trykk på meg Nå ligger riktignok denne skolen i Kristiansand, men jeg vil tro det er tilnærmet like priser i hele landet. Og hvis hun skal ha lett-scooter så ville jeg gått for en Vespa 125cc, den ser både fin ut, og er meget god å kjøre. Endret 16. oktober 2007 av Nikky
Bebeluv Skrevet 17. oktober 2007 Skrevet 17. oktober 2007 Siden du skreiv at du selv hadde sykkel, har du sikkert lappen også. Da blir det endel billigere for lappen siden du øvelsekjører med henne
kevinedomm Skrevet 17. oktober 2007 Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Vell, jeg måtte til slutt gå for en scooter, da jeg ikke hadde råd til noe annet, og fikk ikke en krone i støtte av fatter'n. Med en 50-kubikker kan hun bare glemme å kjøre på hovedveien, jeg får ihvertfall ikke scooteren min opp i mer enn 40-45. Jeg begynner å bli drittlei av alle de brutale forbikjørslene.. En ting er ihvertfall sikkert, og det er at jeg ikke kommer til å la mine barn kjøre rundt på 50-kubbikkere når den tid kommer.. Og siden dere bor i Oslo, er det en enda større grunn til å kjøpe lett-mc med de fartsgrensene som er på hovedveiene der. Var jeg deg hadde jeg ihvertfall kjøpt lett-mc til henne edit: Eller en moped som går GODT, men det er vell mye mer kjøreglede i en lett mc. Endret 17. oktober 2007 av Abn0rmal
EvenEleven Skrevet 17. oktober 2007 Skrevet 17. oktober 2007 Enig i begge innleggene, lett MC er definitivt å foretrekke. Men det blir til slutt et spm om kostnader, siden JEG skal betale! Er det noen som har svar på mine spm? Hvis du ikke vil skjemme henne helt bort kan hun jo betale 50% selv. hvis ikke hun har vunent et veddemål elelr noe sånt. Og hvis det er du som betaler velger hun sikekrt den dyreste, lett MC. Jeg har nå jobbet hele sommer og skal bruke resten av komf pengene på en lett MC. Jeg tror man blir mer glad og stolt av noe man selv føler seg fortjent til og eie.
Medisinmannen Skrevet 17. oktober 2007 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg betalte 14k i år. Da hadde jeg lært å gire på moped ... Blir nok en del dyrere med mindre du kjører med henne hjemme.
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. oktober 2007 Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Jeg kjøpte selv moped da jeg var 15-16, men gikk drittlei etter noen måneder. Kjøpte lett MC, tok lappen, og kjøpte tung MC da jeg ble 18. Tenkte jeg skulle spare henne for denne "plagen" med å kjøre moped..... Jeg hadde også tenkt å bruke dette som en god unnskyldning for å kjøpe sykkel selv igjen, slik at jeg kan kjøre med henne. Det blir nok en deling av kostnadene for lappen, jeg tenker noe av konf-pengene går med her. Greit å vite hva det kommer til å koste, takk for alle svar! Endret 18. oktober 2007 av Slettet-fsaSP0zV
kevinedomm Skrevet 18. oktober 2007 Skrevet 18. oktober 2007 Vell, det som regnes som "Blant det beste" Er Cagiva Mito, denne koster 55-60 tusen kroner ny Men så kan man jo kjøpe brukt også, men får de som regel ikke under 40 tusen. Og så har vi Honda Nsr, Honda CBR og en masse andre, valget er stort Bare sats på å kjøpe fra et kjent merke, for eksempel Honda,Yamaha,Suzuki osv.
.Butthead. Skrevet 18. oktober 2007 Skrevet 18. oktober 2007 Siden det er jente, så har hun sikkert ikke bruk for noe så rått som en Cagiva Mito.. Honda CBR er liten og lett i forhold til andre racingsykler. Tror den hadde passet bedre siden jenter ikke alltid er like sterke som gutter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå