Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva koster det å pusse opp forskjellige ting? Hva kan man gjøre selv?


Anbefalte innlegg

Jeg er på intens husjakt om dagen, og har kommet over en del hus som er "billige", men hvor det må gjøres en del. Jeg kunne godt tenkt meg dette, både for å lære en del om oppussing generelt, men også fordi man da kan få endel ting som man selv vil. Men jeg har hørt en del forskjellig ang priser, og hva man kan gjøre selv så vil gjerne høre litt her om noen av dere har erfaringer på hva de forskjellige tingene koster.

 

Om jeg har fått det med meg riktig, så kan man legge opp en del elektrisk selv (uten å sette på strømmen), så lenge en autorisert elektriker tar seg av selve koplingen og godkjenner det jeg har gjort.

 

Men hva med rørlegger? Dette må man uansett ha fagfolk til har jeg hørt. Må man her bruke en rørlegger som kommer med en kvittering på alt arbeidet om noe skjer senere? Eller er det ikke slik at man må legge frem alle papirene man på den aktuelle jobben til forsikringsselskapet dersom man f.eks får enn vannlekkasje?

 

Snekring, og småting som tapetsering, maling osv gjør jeg uansett selv.

 

Her er noen av mine beregninger. Dette er med utgangspunkt i at rommet er helt strippet ned.

 

Bad = ca 100.000 for et komplett bad på "normal" størrelse. Med fliser på gulv/vegg, varmekabler, dusj, servant osv osv. Flisleggingen, samt montering av møbler og snekring kan jeg ta selv med litt hjelp fra faren min. Men må vel gjerne bruke elektriker og rørlegger uansett.

 

Kjøkken = ca 70.000 for alt. Man får en komplett innredning til ca 30.000 og har da 40.000 igjen til å bruke på fliser, gulv, vegger, tak, hvitevarer, osv osv. Har et helt nytt dobbelt kjøleskap så det blir i såfall å kjøpe inn ny oppvaskmaskin og komfyr i samme børstet stål finish.

 

Dette er som sagt bare noe jeg tror, men håper ikke jeg er så langt unna virkeligheten. :)

 

Ting som å pusse opp en stue, soverom, gang o.l med nytt gulv, ny tapet, (evt panel) lister og litt maling koster omtrent ingenting i forhold til bad og kjøkken, så har ikke tatt med det her.

 

Håper på mange gode og forklarende svar! Og jeg blir veldig glad om dere har noen bilder fra ting dere har pusset opp selv, og hvor mye dette har kostet. Vet det ligger noen tråder om det her inne. :)

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi betalte ca 100.000 for å få pusset opp badet vårt (2x2 m) i 2003. Har kvittering på det en rørlegger bør gjøre, som å legge membran etc. Vi skal nå selge, og megler har spurt om vi kan vise fram kvittering. Så det vil være viktig for deg å få kvittering fra rørlegger. (Vi vet hvor vår er: I en lagerboks langt, langt borte... :-/ ) Vi gjorde ingen ting selv, hadde snekkere til å gjøre alt annet en rørlegger- og elektrikerarbeid. Hvis du og far din pigger ned vegger, setter opp fliser og monterer det dere kan av baderomsmøbler, så vil du spare en god del.

 

Min kjære og en kompis har rigget opp stikkontakter og strukket ledninger. Fikk elektriker til å fikse strøm på badet og ekstra opplegg på kjøkken, i tillegg til å bytte ut sikringsskap. Sjekk http://www.tryggogsikker.no/html/20.html for liste over hva du kan gjøre på egenhånd.

 

Ditt største problem akkurat nå kan være å få tak i godkjente fagfolk. Siden "Norge går så det suser", kan du måtte vente på at rørlegger og elektriker skal ha tid til å gjøre akkurat ditt bad. :(

Lenke til kommentar

Takk for godt svar! :)

 

Ja, jeg kommer til å gjøre det jeg kan selv for å spare penger. Alt av eventuell riving og oppsetting av nye vegger taes på egenhånd og samme med montering av møbler og flislegging.

 

Du skriver: "Min kjære og en kompis har rigget opp stikkontakter og strukket ledninger. Fikk elektriker til å fikse strøm på badet og ekstra opplegg på kjøkken, i tillegg til å bytte ut sikringsskap"

 

Så det vil med andre ord si at jeg har rett mtp at man kan legge opp ledningene, stikkontakter osv selv, så lenge det ikke tilkoples det elektriske anlegget?

Lenke til kommentar

Bare vær obs på at en elektriker gjerne skal sjekke ut varmekablene FØR du lukker igjen gulvet på ett bad, hvis ikke, så kan han kreve at du river opp gulvet for inspeksjon, noe som er VELDIG kjedelig i etterkant. Rørleggerarbeide og legging av membran er jo ett makkverk. Så jeg skjønner godt at man egentlig skal ha autorisert personell til å utføre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...