Gå til innhold

Hvilken scanner/multimaskin bør jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer litt på det samme. Jeg har tatt mange lysbilder som jeg gjerne vil ha digitalisert. En dedikert filmskanner CoolScan 5000ED koster kr 10285,- + Silversoft til et par tusinger! Jeg er ikke professjonell og lysbildene er stort sett ikke tatt med høyverdig optikk og skal ikke publiseres. Derfor har jeg kommet fram til at jeg kjøper en Canoscan 8800F når den kommer i butikken om få dager til ca kr 1400,-. Ikke så bra kvalitet sikkert som en Nikon Coolscan 5000ed som er noen år gammel nå men jeg bruker mellomlegget til å betale for professjonell skanning av de få lysbildene jeg har lyst til å printe ut og ha på veggen. Spørsmålet mitt blir da; hvor i Oslo-området kan jeg få skannet lysbilder uten at det koster skjorta?

Lenke til kommentar

skal sjekke ut mer om Canoscan 8800F, lese noen tester m.m. Har søkt etter de, men visst litt tidlig ennå. Scanneren koster 1300,- hos pixmania, noen bedre?

 

Men i valget mellom en god og dyr multimaskin og en rimligere scanner er det det allikevel muligheten til å gjøre scanning av mange forskjellige negativformater som vil bestemme hva jeg velger. I tillegg har jeg skoesker med gamle papirbilder. Så hastigheten er også veldig viktig. :)

 

Takk for svaret forresten, ikke alt for mye aktivitet på dette kategoriforumet.

Noen andre som har tips? Hvilken maskin som dekker alle behov?

Lenke til kommentar

Jeg tror at det lønner seg å kjøpe en dedikert scanner hvis du skal skanne mange bilder og negativer/lysbilder. Jeg har inntrykk av at scanneren i en muli-funksjons-skriver er av den enklere sorten.

 

Pixmania er muligens billigst; men den får mye dårlig kritikk som butikk - sjekk bruker-erfaringene i produktguiden.

 

Tom

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nå en Canoscan 8800F. Kjøpt hos Stretto for 1545,- m frakt. Første skanner jeg har men tror da den gjør en god jobb på lysbildene mine. 3 forskjellige skanne-program inkl SilverFast fra LaserSoft og Elements 5. Problemet nå er at jeg er så og si helt grønn på bildebehandling, helt fra skanneprosessen starter til det ferdige bildet for utskrift. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...