Gå til innhold

Norges beste PC-bygger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Underveis i finalen tok ting noe lenger tid enn hva som var planlagt, så kriteriene ble noe endret. Da ingen deltagere rakk å fullføre installeringen av Windows Vista, var det kun tiden og utseendet som ble de avgjørende faktorene."

 

Ikke for å pirke, men jeg fikk faktisk tid til å innstalere Vista, drivere og kjøre benchmarkene...

 

Gratulerer med NM-tittelen!

Blir vinnermaskinen din nye datamaskin nå, eller tar du ut en og annen del for å oppgradere maskinen du har fra før?

Lenke til kommentar

Hei. Jeg leser at det stod at alle sammen fikk trøbbel med installasjon av Windows Vista. Nå sier jo aspstein at han ikke fikk problemer, men hva var egentlig problemet som oppstod? Hvorfor oppstod problemet?

 

Hmmmm. Hva brukte jeg på å bygge maskina når jeg skifta hovedkort da tro? Skal ikke si det for sikkert, men det kunne vel kanskje tatt 1-4 timer kanskje. Grunnen til at jeg ikke husker det så godt er fordi at jeg holdt vel på med litt forskjellig samtidig som jeg bygga. Var vel kanskje noe med at jeg skulle bort eller at jeg bygga på morgenen eller noe sånt. husker ikke helt. Også er det så kjipt når man mister skruene nedi kabinettet når man skrur fast hovedkortet :p, for da risikerer man å måtte ta opp hovedkortet igjen :p.

 

 

Jaja gratulerer da aspstein.

Lenke til kommentar
Hei. Jeg leser at det stod at alle sammen fikk trøbbel med installasjon av Windows Vista. Nå sier jo aspstein at han ikke fikk problemer, men hva var egentlig problemet som oppstod? Hvorfor oppstod problemet?

Problemet er at alle de andre utenom Isaksen hadde koblet sata diskene i raid kontrolleren og ikke de sata portene som er native støttet i innstallasjonen av vista. Hadde vi hatt lov å gå i bios så kunne de slått av raid kontrolleren og problemet hadde ikke vært der. Men det går vel på at vi hadde dårlig tid igjen. Tviler ikke på at alle hadde fått det til uansett.

Lenke til kommentar

Gratulerer så mye Aspstein, hyggelig at du vant! :thumbup:

Jeg stemmer også på deg som dataverdens Røed Ødegaard, engasjert er du definitivt, og alltid hyggelig så langt jeg har sett.

 

Artikkelen

Aspøy vinner maskinen han bygget, som har en verdi på ca 15 000 kroner. Den ble sendt til Datakjedens tekniske avdeling for kvalitetssikring, for å sikre at han ikke ville få en defekt maskin.

He he, dette er jo nesten litt ironisk, her snakker vi altså om Norgesmesteren! i pc- bygging, men den må inn til sjekk hos Datakjeden før du får den... :!:

 

Er de andre navnene på listen forresten også forum medlemmer? Jeg viste at du heter Øystein, men er ikke så farlig mange andre jeg vet navnet på. Dersom ingen har noe i mot det, kunne jeg tenke meg å høre hvilke andre fra forumet som var med. (Men om folk heller ønsker å være anonyme respekterer jeg selvsagt det ;) )

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Gratulerer så mye Aspstein, hyggelig at du vant! :thumbup:

Jeg stemmer også på deg som dataverdens Røed Ødegaard, engasjert er du definitivt, og alltid hyggelig så langt jeg har sett.

 

Artikkelen

Aspøy vinner maskinen han bygget, som har en verdi på ca 15 000 kroner. Den ble sendt til Datakjedens tekniske avdeling for kvalitetssikring, for å sikre at han ikke ville få en defekt maskin.

He he, dette er jo nesten litt ironisk, her snakker vi altså om Norgesmesteren! i pc- bygging, men den må inn til sjekk hos Datakjeden før du får den... :!:

 

Er de andre navnene på listen forresten også forum medlemmer? Jeg viste at du heter Øystein, men er ikke så farlig mange andre jeg vet navnet på. Dersom ingen har noe i mot det, kunne jeg tenke meg å høre hvilke andre fra forumet som var med. (Men om folk heller ønsker å være anonyme respekterer jeg selvsagt det ;) )

Takker for alle fine tilbakemeldinger jeg har fått.

 

Det mest utrolige er hvor mange som egentlig har fått det med seg. Virker som det er stor interesse for noe så fjernt som å konkurrere om å bygge PC-er :!:

 

Synes og det er temmelig ironisk at maskinen skulle testes før jeg får den...

 

Den eneste jeg vet hvem er på den listen er Isaksen som vel egentlig heter Isak. De andre hilste vi bare såvidt på.

Lenke til kommentar

Hei! Takk for alle fine ord Aspstein!

Meeeen hva skjer egentlig? Nå ser jeg ikke meg selv på listen engang?:S Jeg har da vitterlig fått med meg en D-Link Router hjem...

 

3 ting: Hvordan kan en som ikke fikk til å Installere Vista engang, fordi han hadde koblet S-ATA kablene feil, komme på 2.plass?? Var jo bare jeg og Aspstein som fikk til å begynne å innstallere Vista!

 

Byggetid: Hvordan byggetida ble målt var vel mer sånn at Jørgen kom og spurte hvem som var ferdig, det var en som svarte, og da ble det litt sånn "jammen, d er jo jeg også... for en stund siden...?"

 

7rym var en forferdelig dårlig dommer når det gjaldt utseende og bygging! Kablene mine var peent dyttet unna i toppen av kabinettet slik at de ikke lå over HWen og forhindret luftstrømmen!

 

Vurderte å ikke skrive noe, men nå ser jeg jo at rekkefølgen er endret i nyheten også?:S

 

Uansett var det ikke viktig, 2. og 3. plass fikk samme premie, og den _virkelige_ premien gikk jo til en som var desidert bedre enn oss andre.

Tingen er bare at jeg skal ha foredrag om dette på skolen i morgen og i PPen min står det at jeg vertfall kom på 3. :(

 

Her er forresten PC-en min fra kvalifikasjonsrunden. (Så bare du hadde lastet opp, Aspstein)

 

OM jeg VIRKELIG skal klage var det da en veeeeeldiiig stor forskjell på premiene i NM i overklokking og NM i PC-bygging..!

 

mvh isaks(E)n

Endret av isaks(E)n
Lenke til kommentar

Gratulerer til deg også Isaksen ;)

Fikk litt intrykk av at dette var litt tilfeldig gjennomført, og etter ditt innlegg ble ikke intrykket akkurat bedre.

Får håpe de har lært noe til neste gang.

Siden jeg ikke var der kan jeg ikke utale meg om bedømningen, men det du nevner om Windows og sata er jeg ening i. Det er jo faktisk en vesentlig del av å bygge en pc, at den også fungerer etterpå...

Men hadde dere ikke fått manualer?

Hvofor fikk dere ikke gå i bios?

Lenke til kommentar

Manualer?? Hvem har tid til sånt??!? :innocent:

Fikk vel ikke gå i BIOS for at man ikke skulle fikse på noe der. Tar ikke mange sek å skru opp en divider, plutselig har du 400MHz mer. Men var jo nødt uansett. Sette First Boot Device til CD-ROM. (Står vel fra før egentlig...)

 

Tusen takk, pcp160=D

Ja, det var litt tilfeldig gjennomført, men tror det ble litt som det ble på en måte. Var første gang det ble arrangert (utenom i datakjeden butikkene da) og man har lite erfaring. Det var vel også mye annet som var planlagt, og når byggingen dro ut...

Men om jeg skulle foreslå noen ting til neste år så må man bestemme seg litt hva man skal fokusere på. Enten kan man la deltagerne begynne kl. 12 på dagen med å pakke ut delene, bygge i hop PC-en installere OS, gjøre seg helt ferdig til alt ser heeeeelt steike cleant ut. Altså gjøre PC-en helt klar, og så når man kommer på scenen kl 18, så ser man hvem som har bygget finest og mest gjennomtenkt, så gir man alle 15 min på å tweake i windows, og så bencher man for harde livet!! :dribble:

Eller så burde man i vertfall ha pakket ut alle delene som deltagerne skal bruke. Sånn som det var nå hadde vi maks 1m klaring bak oss, det var kjempetrangt! - mellom oss også! Det tok tid å pakke ut delene, og all emballasjen var sikkert 500% større i volum enn det delene var. Ikke fikk vi kaste noe framfor bordene, og gå framfor fikk vi heller ikke. Jeg mistet liksom en strømkabel inni all pappen. Måtte springe til plassen min å hente en egen. Tok sikkert 10 min det... Sånne ting er det som kommer etterhvert. Om man ville kunne man tilogmed slått byggingen sammen med overklokkingen, sånn at man gjorde sånn som jeg skrev først, og så i tillegg til å tweake i windows fikk man 30 min til å klokke. Det hadde vært en gjennomført konkurranse, det!

 

Fikk PM av Jørgen nå, og ser at jeg er på listen igjen. Takker for det :) Håper arrangørene ser litt hva jeg skriver. Det er vertfall viktig å beregne stor plass og god tid. Istedenfor å la publikum se på byggingen kan man heller la byggerne bruke litt tid på å snakke i micen og forklare hvorfor de har gjort slik de gjorde.

 

mvh isaks(E)n

fakk, blir alltid så saabla langt:S

Endret av isaks(E)n
Lenke til kommentar
isaks(E)n Lagt til I går, 22:35

Manualer?? Hvem har tid til sånt??!?

He he, nei du sier noe, jeg har det!

Men grunnen til at jeg spør var egentlig denne sata-tabben. Jeg pleier faktisk (klok av skade) å ta en kjapp titt i maualen for å dobbeltsjekke akkurat sata, og minnespor. Det tar kortere tid å sjekke det, enn å prøve å installere Windows. Men om jeg hadde gjort det i en slik konkurranse er jo slett ikke sikkert ;)

 

Fikk vel ikke gå i BIOS for at man ikke skulle fikse på noe der. Tar ikke mange sek å skru opp en divider, plutselig har du 400MHz mer. Men var jo nødt uansett. Sette First Boot Device til CD-ROM. (Står vel fra før egentlig...)

Var også det jeg tenkte på, og jeg syns det skulle vært lov. Det skal jo være en konkurranse, og det gjør det absolutt mer spennende. Ikke minst blir det jo da litt skikkelig gamble, man kan trå til og tjene minutter, men risikerer også full stopp- rykk tilbake til start!

Velge cd-rom gjør man da med esc, F8, F12 uten å gå i bios, men det vet jeg kanskje fordi jeg leser manualer... :tease: (hehe, sannheten er at jeg trykker febrilsk på alle de det pleier å være, og håper på bootscreen...)

 

Men det er fint du kommer med tilbakemeldinger i alle fall. Som du sier var det nok den beste som vant, men det kan sikkert bli litt bedre gjennomført om det skal arrangeres igjen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...