Gå til innhold

Blir du påvirket av spill?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg jobber med en oppgave på skolen som går litt på hvorvidt man blir påvirket av spill, derfor tenkte jeg at jeg kunne få litt hjelp her! :)

Hvis noen har saker hvor folk har drept, kjørt for fort, o.l tar jeg gjerne imot linker til dette!

Håpet også noen kunne svare kort på noen spørsmål :)

1: Har du noen gang følt at du har blitt påvirket av et spill?

2: På hvilken måte ble du påvirket?

3: Tror du voldspill oppfordrer til vold?

Chris :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1.nei aldri, har klart å skille det visuelle fra det ekte, så langt.

2. !:o

3. Tror ikke at voldelige spill vil få hvem som helst til å flippe, men tror de som mangler en psykisk sperre, kan bli påvirket av spill og filmer. folk blir ikke født mordere, de blir skapt det, pga dårlig oppdragelse, lærer seg ikke grenser osv. så tror spill kan sette noen i gang, som mangler en psykisk sperre, men ikke ellers.

Skrevet
Hei!

Jeg jobber med en oppgave på skolen som går litt på hvorvidt man blir påvirket av spill, derfor tenkte jeg at jeg kunne få litt hjelp her! :)

Hvis noen har saker hvor folk har drept, kjørt for fort, o.l tar jeg gjerne imot linker til dette!

Jeg vil tro spill er noe av det jeg blir minst påvirket av.

Mamma, venner og miljø påvirker meg i mye større grad for å si det sånn.

Gjest member-97590
Skrevet

S: Nei. Aldri, kommer nok ikkje til å skje heller.

S: Blankt svar.

S: Nei, egentlig ikkje. For folk som blir voldlige har forskjllige bakgrunner, miljø og oppvekster.

Gjest Slettet-NIoHlfL
Skrevet (endret)

Hvorfor er det slik at hver gang man snakker om påvirkning fra spill så er det snakkes det som om det kun er negativt. Spill kan da påvirke folk på samme måte som bøker og film om skaperen går inn for det. Jeg har selv sittet med tårer i øynene i mer enn ett spill, for å si det slik.

Dessuten handler spill stort sett om oppaveløsninger, noe som kan være god hjernetrim. Reaksjonsevne er vel også noe man jevnlig får trening i når man spiller rakse spill, både fysisk og mentalt. Jeg er også sikker på at mange her har bedret engelskunnskapen sin som følge av spill også.

Alt dette er jo påvirkning, men i positiv retning.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Skrevet

Det kommer an på hvordan man ser det. Jeg blir ikke påvirket i den grad at hvis jeg kjører bilspill i 250km/t så drar jeg ut på veien i samme tempo.

Men det kan ofte hende at jeg tenker på ting relatert til et spill jeg er opptatt med på andre tider av døgnet. Slik sett har jeg jo blitt påvirket.

Se 1.

Jeg håper da ikke at spillprodusentenes egentlige budskap med voldsspill er at spillerne skal utøve den samme volden i det virkelige liv.

Men det finnes en del folk som kan ty til vold etter å ha spilt voldsspill. Hva slags type mennesker dette er er vanskelig å si - og det er godt mulig at de hadde utøvd vold uten spillet også, men at spillet fungerer som en katalysator og inspirator for voldsutøvelsen.

Ellers får du ha lykke til med oppgaven din. Bør være mulig å skrive mye interessant om dette temaet.

Skrevet

1. Ja. Gjerne etter å ha spilt RPGer over lang tid.

2. Stort sett blir jeg langt mer kreativ. På fritida liker jeg å lage tegneserier og historier, og spill påvirker i stor grad det jeg gjør. Ved å ha spilt et virkelig bra spill føler jeg at det er mye lettere å skape mine egne ting. Jeg kan f. eks bli påvirka til å lage en figur med enkelte trekk fra en fyr i spillet, uten at det nødvendigvis er en blåkopi. Hva kaller man dette? Kreativitetsboost? Uansett.

Dessuten har spill gjort meg bedre i engelsk. Jeg syntes som liten gutt at Monkey Island var så genialt at jeg ville lære meg hva som stod der, og vips! Jeg ble en av klassens beste i engelsk omtrent igjennom hele grunnskolen.

3. Overhodet ikke. Spill er underholdning, og vil alltid være det. Om noen går berserk på grunn av et spill, er det vedkomnes feil og ikke spillets.

Skrevet

Ja de vekke føleser i meg som glede,latter,frustrajson,sinne etc.

Se nummer 1

Nei. Trur du dårlig action filmer oppfordrer til vold? :roll:

Skrevet
Hei!

1: Det første spørsmålet er alt for åpent. Ja, jeg blir påvirket av spill, det blir alle. Alt man opplever påvirker til en viss grad. Spørsmålet burde kanskje heller vært om spill har påvirket deg til å handle veldig annerledes enn du ellers ville gjort.

2: Oblivion gjorde at jeg fikk lyst på hest, men det ble med tanken. Bilspill gir meg lyst til å kjøre som en gris, men bare på bane. CS gir meg lyst til å dra på skytebanen. Ninja Gaiden gir meg lyst til å måke kontrolleren i veggen, og det hender jeg gjør det.

3: Voldsspill romantiserer som regel voldshandlinger, så man kan kanskje si at på en måte oppfordrer i seg selv, men det er vel ingen som tror at produsentene mener at folk skal gå ut i virkeligheten og kopiere det de har gjort i spillene. Dessuten tilhører den typen menneske som lar seg påvirke i den grad at de blir voldelige av å spille spill, en minoritet vi ikke bør ta hensyn til da de er troende til hva det skulle være uansett.

Den farligste påvirkningen spill har på vanlige folk er nok ikke voldsspillene, men bilspillene. Det er så mye enklere å tråkke litt ekstra på gassen enn det er å kline til en fyr på gata.

Skrevet

1: Jeg blir nok påvirket litt, i og med at jeg noen gang sier sånn som

gulll 2k

noob

lol

Og annet fra 1337 språket :)

2: Som sagt, påvirket i språket, og atferd.

3: Nei, om folk tyr til vold handler om oppdragelsen, hvilket miljø de er oppvokst i osv.

Mongoman: Det med amerika er bare tull. Vi blir ikke påvirket av spill, kanskje noen, men det er ikke hovedsaken til at en guttjævel tassa rundt på skolen og skaut andre, for så å skyte seg selv. ( du tror han tenkte kanskje "se nå prøver jeg kill i console" )

Skrevet

1. Nei, aldri. Jeg har vært under påvirkning av spill siden jeg var gammel nok til å holde i en kontroll, og har derfor vært innom spillets historie mens den pågikk. Jeg har og vært utsatt for 2 smell i veggen og, og selv etter det har jeg aldri blitt påvirket av noen spill, voldelig som bilspill-

2. Les pt.1

3. Nei, voldelige spill er voldelig forde de er laget slik. Det er heller ikke vært et eneste tilfelle hvor du kan knytte voldelige spill til en voldelig handling.

Skrevet

1: Har du noen gang følt at du har blitt påvirket av et spill?/2: På hvilken måte ble du påvirket?

Jeg har blitt påvirket av spill på mange forskjellige måter. Aller mest på en kreativ og positiv måte. Uten spill hadde jeg ikke vært den jeg er i dag (og nå spiller jeg nesten ikke spill noe mer). Spill bruker jo virkemidler til å påvirke sinnsstemningen min. Det er kanskje det som gjør spill til en så god form for avkobling, og i så måte gjør jo film mye av det samme. Fim har riktignok ikke den samme muligheten til å fungere som en "simulator" av virkeligheten som spill har. Og det er nok det som gjør folk så skeptiske. Men jeg må faktisk innrømme at på et tidspunkt, etter å ha spilt gta vice city over lengre tid, tok jeg meg selv i å tenke at "steike, den motorsykkelen der skulla æ ha hijacka", opptil flere ganger med kort mellomrom. Det gav seg heldigvis ganske fort hver gang.

Jeg tror at de som utøver vold etter å ha spilt et dataspill er de samme som før eller siden ville ha begått en slik handling uansett. Jeg tror ikke at å forby enkelte dataspill vil hindre at slike ting skjer i framtida, det finnes helt sikkert bedre måter å forebygge vold og vold blant unge på.

Hvorfor er det slik at hver gang man snakker om påvirkning fra spill så er det snakkes det som om det kun er negativt. Spill kan da påvirke folk på samme måte som bøker og film om skaperen går inn for det. Jeg har selv sittet med tårer i øynene i mer enn ett spill, for å si det slik.

Dessuten handler spill stort sett om oppaveløsninger, noe som kan være god hjernetrim. Reaksjonsevne er vel også noe man jevnlig får trening i når man spiller rakse spill, både fysisk og mentalt. Jeg er også sikker på at mange her har bedret engelskunnskapen sin som følge av spill også.

Alt dette er jo påvirkning, men i positiv retning.

Korrekt :yes:

Skrevet (endret)
Hei!

F.Y.I. dersom dette er en "skoleoppgave", så det å ha alder på de av oss som svarer er mulig en smart ting. Så kan du sette opp statistikk. Det elsker lærere. ;)

(Jeg er 31)

1. Nei aldri. Ikke av den form at jeg har lyst å hoppe ut vinduet og "leke" soldat og faktisk drepe noen, eller stjele bil.

2. ....

3. Ja og Nei. Spill er et følsomt område. Uvitenhet skaper frykt, og jeg ser på alt dette å sensurere spill, og voksne som tror at volds spill vil skape mordere er rett og slett at de eldre forstår ikke det nye generasjonen. Denne typen av frykt er svært vanlig og du kan se at det er alltid noe i media som tror at noe vil skape "vold" og er "synd". Bilen, Radio, Tv, Rock and Roll, Egg, Tekno, Rap, Mobiltelefoner, melkesjokolade....ja det er nesten som å ha noe å skylde på er mote.

Men det som er et delima er at når "voksne" begynner å sensurer eller stoppe folk for å få lov å spille, bli disse spillerene forbanna og opprørt. Så ender det med at de voksne peker fingen og sier "Der ser du, du er hissing pga spillet." Er temmelig stressende.

Det har vært mye forskning i USA av militæret der de testet folk som spilte FPS spill og en gruppe som ikke spilte slike spill. De som spilte FSP hadde over 60% bedre treffsikkerhet og var mye dyktigere i krigs situasjoner (simuleringer).

En annen test viste at "Hand and Eye cordination" blandt spillere var igjen langt overlegent enn de som ikke spilte.

Samme gjalt for observasjon.

Så eh, spill skaper ikke vold, men vi bli jammen gode drapsmaskiner for militæret... :!:

Endret av AvidGamer
Skrevet (endret)

(16 år )

1.

Hell yeah, skrekk spill får meg til å ligge å tenke på jævlig skumle ting om kveldene, derfor vil jeg jo si at jeg blir litt påvirket.

2. Liker jo mørke bakgatter etc. litt mindre :D

3. Noen gjør jo det, har sett ganske mange unger (10 år eller mindre) blir helt gærne av slossespill, begynner å sparke og slå andre personer rundt seg.

Endret av TronDoZY
Skrevet

Jeg har blitt sur på spill, jeg har fått en tåre i øyekroken av spill, blitt vettskremt av spill og hektet på spill, så ja, jeg har blitt påvirket.

Men ikke på den måten du tenker på. Men ikke engang etter God of War fikk jeg lyst til å skalle meg og tatovere meg over hele kroppen. Heller ikke GTA har fått meg til å skyte tilfeldige forbipasserende. Nærmeste var vel at jeg var veldig facinert av frisyren te Cloud Strife for noen år sia.

Se på 1.

Ikke generelt, men folk oppfatter ting forskjellig. Tror nok heller at familie, venner og miljø har mer å si.

Skrevet

Eg trur alle inntrykk eg tek imot påverkar meg. Sidan spel har vore ein ikkje uvesentleg del av livet mitt sidan tidleg barndom, er det rimeleg å anta at det har vore med på å forme meg.

Det er det so og seie umogleg å vite.

Oppfordrar til, nei. Men eg trur det kan bidra til høgare toleranse for vald (altso, at ein blir meir "avstumpa"). Eg trur der er god grunn til å vere skeptisk til i kor stor grad vald blir brukt som underhaldning, og særleg det at valden ser ut til stadig å bli grovare. Når det er sagt, trur eg ikkje spel er verstingen her. Ein del av filmane som kjem ut no for tida er ganske ekstreme. I tillegg til at dei ofte får for låge aldersgrenser (etter mi meining).

Kay

Skrevet

1. På en måte kanskje...

2. At jeg lever meg veldig inn i spillet. Men ikke noe mer enn det.

3. Nei, så absolutt ikke. Om noen løper rundt og banker/dreper folk etter at de har spilt f.eks. Manhunt, så var det noe alvorlig galt med dem lenge FØR de i det hele tatt hørte om spillet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...