Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Prisen må gjerne droppe til SMS-pris, men det ville overraske meg stort om bruken økte mye som følge av det alene. Problemet er helt åpenbart: MMS er for kronglete, vanskelig og tregt.

Hvor vanskelig er det å først ta et bilde, trykke på send som mms, legg til mottaker fra hurtiglisten og trykk send? Totalt 4 tastetrykk. Hvilken telefon er det du sikter til når du sier det er "for kronglete"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner heller ikke hvorfor noen har fått det for seg at MMS er kronglete og vanskelig... Hvorfor er det vanskeligere enn SMS? Hvis jeg bare skal sende et bilde, uten tekst, så blir det jo tilogmed langt færre tastetrykk enn en SMS også...

det er vell heller snakk om at folk ikke gidder å skaffe seg riktig oppsett for å få det til...

Å skrive mld er simpelt, du kan skrive så langt du vill (nesten i vertfall)

Sende bilde, lyd og video... dundra rundt med mms meldinger med bilder og video klipp fra a-ha konserten jeg var på.. tror jeg sendte ut rundt 50stk med bilde, lyd og video den kvelden ^^

Lenke til kommentar

Ser man på kilden som amobil har linket til (computerworld) står følgende:

 

Antallet mms-er har økt fra 50 millioner i fjor til 51 millioner på de første seks månedene i år
. For operatørene er dette helt klart trivielle tall, og "misslykket". Men om man tenker seg om betyr det at hver nordmann har i gjennomsnitt sendt 10 MMS på et halvt år. Det er 20 MMS i året. Så det brukes, bare ikke i den grad operatørene har "forventet".

 

Slik jeg ser det er det 4 problemer med MMS:

1) Prisen. MMS er forferdelig overpriset.

2) Oppsettet. Å få MMS til å fungere kan vise seg å være en ikke-triviell oppgave. Jeg hadde f. eks. Telio som operatør i over 1 år, og i løpet av hele det året klarte jeg aldri å få telefonen til å sende/motta MMS uansett hvor mye jeg prøvde, og hvor ofte jeg fikk lagt inn Telios automatiske innstillinger. Porterte til Netcom for en stund siden, og da fungerte MMS helt av seg selv.

3) Brukervennligheten. Neste alle telefoner har omtrent samme SMS funksjonalitet. Måten man skriver, sender og leser SMS er for det meste ganske lik i alle telefoner. MMS derimot varierer ofte mye fra telefon til telefon.

4) MMS er en standard som ikke er særlig "standardisert". Det implementeres svært forskjellig fra telefon til telefon. Hva man kan legge til av innhold varierer, hvilket innhold telefonen kan vise varierer, maks størrelse på en MMS varierer, hvordan meldingen faktisk vises på telefonen varierer. I tillegg varierer maks størrelse på MMS hos operatør til operatør. Dette er helt klart ikke-trivielle ting for en bruker uten over normalen teknisk innsikt.

 

Kort oppsummert kan man vell konkludere at MMS har floppet av 2 årsaker; operatørenes prispolitikk og teknologien i seg selv.

Lenke til kommentar

Angående oppsett så synes jeg det er rart at en ikke har fått på plass dhcp-lignende systemer.

 

Men da kunne jo ikke telenor sile mellom wap og data generellt ved å la den ene peke til en proxy som svelger alt på port 80.

 

Jepp, tar du bort proxyen i telenor wap så har du telenor internett...

 

Og push epost kunne blitt gjort helt gjennomsiktig om en fikk en epostadresse tilsvarende telefonnummeret. Om en ønsket å bruke en eksisterende så fikk en sette opp selv ved siden av.

Lenke til kommentar

For det første er prisen for høy. Hadde den blitt lavere, kunne jeg godt tenke meg å sende MMS fremfor SMS, da MMS kan inneholde langt flere tegn. MMS skulle blitt priset etter størrelse, ikke per stykk.

 

Dessuten synes jeg det er idiotisk at folk skal måtte vite forskjellen på SMS, MMS og e-post for å sende meldinger fra telefonen sin. Skriver man under 160 tegn, send SMS. Skriver man fler, send to eller flere SMS, eventuelt MMS hvis det lønner seg. Setter man inn et bilde, send MMS. Velger man en e-postadresse som mottaker, send e-post. Hvorfor skal dette være så vanskelig?

Lenke til kommentar

har vel en del med at kameraer på telefonen har blitt betydelig bedre, men du får jo aldri sendt disse bildene i den oppløsningen. mms var mere aktuellt når sony ericsson t610 kom, da bildene ble sendt akkurat likt som de ble tatt.

 

f.eks når jeg sender et bilde fra enten min k800 eller n95 så blir bildekvaliteten som blir sendt lik en motorola razor... da blir det lite vits...

Lenke til kommentar
har vel en del med at kameraer på telefonen har blitt betydelig bedre, men du får jo aldri sendt disse bildene i den oppløsningen. mms var mere aktuellt når sony ericsson t610 kom, da bildene ble sendt akkurat likt som de ble tatt.

 

f.eks når jeg sender et bilde fra enten min k800 eller n95 så blir bildekvaliteten som blir sendt lik en motorola razor... da blir det lite vits...

 

Hvorfor sier du det? En VGA skjerm er istand til å vise et bilde på 0,3MP, så jeg vil tro en mobilskjerm stopper på under 0,1 MP. Så å sende et 3,2 MP bilde til en annen mobilskjerm, fører ikke til annet enn at mobiltelefonen må skalere ned bildet til under 0,1 MP slik at man får sett bildet.

Så etter min mening er mms akkurat like aktuell i dag som det var den dagen det ble lansert.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hva som er så utrolig vanskelig med MMS.

 

På de mobiltelefonene jeg har hatt, har det vært så simpelt som å enten sende en liten SMS, for å motta oppsettet gratis, uten at du trenger å gjøre noe annet enn å trykke ok. Eller logge inn på telenormobil.no og få det til sendt derifra.

 

Folk sier det er så vanskelig å sende MMS, på samtlige mobiltelefoner jeg har hatt (som har støttet MMS vell og merke) så har det vært kliss likt å sende MMS som SMS, bare du har 1000tegn, og ikke 160.

Så hva er så fryktelig vanskelig?

 

Å sende bilder er jo døds enkelt, ta bilde, klikk på valg, også "send som mms", også skriv inn nummer. Og volla, bilde sent.

 

Det at det tar lang tid å sende MMS, det er noe jeg ikke har lagt merke til. Er sendt på et par sekunder her. På hytta kan det være litt tull med GPRS dekningen, så der kan det hende det tar litt lengre tid.

Ellers, null problem.

 

Så jeg fatter rett og slett ikke hva folk prater om. Eneste negative jeg ser med mms, og som er grunnen til at jeg bare bruker det til å sende bilder er den alt for høye prisen

Lenke til kommentar

Flere skriver av de ikke skjønner hvorfor MMS er "vanskelig". I og for seg helt greit, og har du først riktig oppsett kan selv bestemor greie å sende en MMS. Det er ikke telefonprodusentene som har laget vanskelige menyer.

 

Problemet er at veldig mange ikke klarer å få til oppsettet av MMS. Jeg jobber selv i en butikk i bransjen, og opplever hver eneste dag at folk spør hvorfor MMS ikke funker, hvorpå jeg straks finner ut at oppsettet er feil, laster inn det riktige oppsettet og kan konstatere at det funker. Folk blir glade, men skjønner ikke hvorfor det ikke funket da de prøvde og konkluderer med at dette er komplisete greier.

 

På overflaten virker dette ekstremt enkelt, men faktum er at mange ikke takler det. De bytter operatør, og skjønner ikke at de da også må bytte oppsett (ikke i alle tilfeller). Det de derimot skjønner, er:

1) prisen for å sende MMS er høy

2) de vet ikke om mennesker de kjenner kan motta mms, og derfor unngår det

 

I tillegg er det mange som mener det er et problem med selve telefonen at de ikke kan sende MMS.

 

Vederhus har med andre ord helt rett i sin påstand.

Endret av magh
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Øyvind Vederhus, kommunikasjonsrådgiver i Netcom er på bærtur når han mener den lave MMS bruken er mest pga. kronglete å bruke.

-Er sterkt uenig, kjenner godt voksne som knapt kan stort på mobil, men har lært MMS.

MMS er ikke vanskelig på nye mobiler.

Prisen er såpass stiv at man modererer bruken av tjenesten.

 

Når en MMS koster det samme som 5 vanlige tekstmeldinger sier det seg selv hva valget blir.

 

Dyre tjenester som blir litt luksus pga. prisen, blir lite brukt. Så unner man seg heller å bruke litt ekstra kroner på MMS ved mer spesielle anledninger og høytider.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...