Gå til innhold

Farlig å stille opp refreshraten (hertz)?


Deidei

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merker forskjell på 80 og 100Hz ja, særlig de hvite områdene blir mye roligere (selvfølgelig)

 

Den ræva skjermen min, en søtten tommer, har 63 hz i 1280*1024, er det dårlig? vil jeg merke forskjell på en ny bra nittentommer?
Ja! Både med at bildet vil være helt stødig i forskjell til flimringen du lever med nå, og ved at bildet sansynligvis vil være av en helt annen kvalitet med tanke på skarphet, farger, kontrast osv.
Lenke til kommentar

Forskjellen på 85 og 100 Hz er ikke hva du ser, men hva hjernen oppfatter ! Blant de vanligste årsakene til hodepine etter en dag foran skjermen, er nettopp fordi hjernen registrerer mer av flimringen enn det som blir formidlet til synssenteret.

 

Det ble litt klønete forklart, men jeg begynner selv å bli sliten etter en dag foran PC`en. Håper uansett at du skjønte hva jeg mente....

Lenke til kommentar

Ja du kan ødelegge skjermen din med for høy hertz. 85 hertz er mer en nok.

 

Kjetil: du sier 85Hz er mer en nok.... da har du sitti noen år forran lame 60 Hz skjermer.

Personlig takler jeg ikke noe under 85Hz og bruker 1600x1200@100/102 til hverdags hjemme. Og da kan jeg sitte i _mange_ timer uten antdning til irritasjon. På jobben sitter jeg med en Dell sak 1024*768@85 og etter noen timer merker jeg at det ikke er gromm instillinga... men det er jo meg da..

 

TOPIC: har du en gammel skjerm (typisk toc'92) hadde jeg ikke presset hertzen for mye.

Lenke til kommentar

Jeg kjører 1200*1024 i winXp med 100hz. I spill kjører jeg samme oppløsning, men når jeg kjører i 800*600 kan jeg kjøre helt opp til 170hz men kjører ikke mer enn 140hz fordi det er mer enn bra nok.

Dette gjør jeg uten problemer!

 

Har en selvfølgelig en Sony CPD G-420 19'' :D som jeg er meget godt fornøyd med!

 

(Bruker Nvidia Refresh Rate Fix)

Lenke til kommentar
Forskjellen på 85 og 100 Hz er ikke hva du ser, men hva hjernen oppfatter ! Blant de vanligste årsakene til hodepine etter en dag foran skjermen, er nettopp fordi hjernen registrerer mer av flimringen enn det som blir formidlet til synssenteret.

 

Det ble litt klønete forklart, men jeg begynner selv å bli sliten etter en dag foran PC`en. Håper uansett at du skjønte hva jeg mente....

 

Jalla de snik reklamene som ble gjenomført på kinoer før :lol:

de viste et bilde av brus eller popkorn i noen millisekund og det gjorde at du automatisk fik lyst på det maten som de viste! :woot:

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg påstå å være spesialist akkurat, men tror ikke du skal være redd for at skjermen tar skade av det så lenge den viser et greit bilde..

 

Har satt refreshen for høyt noen ganger opp gjennom årene, med forskjellige gamle og nyere skjermer av forskjellig kvalitet. Skjermen blir svart, og så må man boote til safemode i windows og resette refreshen til en lavere frekvens, aldri sett en skjerm ta skade av det.

 

Andy

Lenke til kommentar

Skjermer kan ta skade av for høy hertz. Hvis en kjører en frekvens som er over "tillatt", men rett under der hvor skjermen automatisk "slukker" bildet (Out of sync) så kan det være skadelig. Har selv sett skjermer som (mest sansynlig) tok kvelden pga. dette.

 

Men jeg vil absolutt tro at nyere skjermer har veldig bra beskyttelse mot dette.

 

Personlig så foretrekker jeg minimum 85Hz. 75Hz går an, men jeg 'merker' god forskjell hvis jeg har sett på 85Hz en stund og så setter ned til 75Hz.

Lenke til kommentar

høyere hz er bedre for øynene og bedre i spill, men 85hz er vel det de fleste av dagens skjermer er tunet til, dvs at de er "flimrefrie" på den instillingen...

 

hvis du har et flunkende nytt skjermkort som klarer 120 fps i de fleste spill så er det synd å bare se 85 av dem pga at skjermen ikke henger med ;) det man får ved høyere refreshrate+fps (120+) er at bildet blir like klart som om du hadde kjørt motion blurring på det i kjappe 3dspill, f.eks ut2k3, q3, ut, osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...