Gå til innhold

Pils i pc-en


KriB

Anbefalte innlegg

På et lite vorspiel på lørdag greide den nye kjæresten til min søster å søle en halvliter ved siden av laptopen slik at en ølflodbølge slo inn i i portene på den ene siden, samt muligens på hovedkortet.

 

Spm er hvordan rense? Med Q-tip og teknisk sprit er mitt forslag, men det er ikke overalt man kommer til med det.

 

Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På et lite vorspiel på lørdag greide den nye kjæresten til min søster å søle en halvliter ved siden av laptopen slik at en ølflodbølge slo inn i i portene på den ene siden, samt muligens på hovedkortet.

 

Spm er hvordan rense? Med Q-tip og teknisk sprit er mitt forslag, men det er ikke overalt man kommer til med det.

 

Forslag?

9642056[/snapback]

 

Tror det går dårlig,øl tærer på enhetene,send den inn til sikkelig rens,send så regningen til vedkommende som gjorde dette.

Lenke til kommentar

Hele maskinen må nok demonteres så mye som mulig og renses så fort som mulig med teknisk sprit (isopropanol elns). Nå vet ikke jeg hvor langt det trakk inn over hovedkortet, men hvis det trakk en del inn er det liten sannsynlighet for at den fungerer feilfritt..Uansett, skru den helt fra hverandre, ikke start maskinen i mellomtiden. Gjør det så fort som mulig ettersom Snekker'n sa, det er ikke noe bra for komponentene..

Lenke til kommentar
Spm er hvordan rense? Med Q-tip og teknisk sprit er mitt forslag, men det er ikke overalt man kommer til med det.

9642056[/snapback]

 

Skyll med teknisk sprit i stedet for å bruke Q-tip. Det tar det meste :)

 

fordel å demontere PC-en først. Pass også på at det ikke kommer sprit i kontakt med skjermen, den er ømfintlig for sånne ting...

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar
Uflaksforsikring er kjekt ;)

9646695[/snapback]

 

Vet... Sølte Apelsinjuice i den forrige macen min, da røyk hovedkortet, og med de prisene Apple skal ha for reperasjon var det billigere å kjøpe ny enn å reparere. Fikk da maskinens nyverdi - 3000 i egenandel tilbake på forsikring (vanlig inboforsikring), og nå sitter jeg på en rålekker ny MacBook Pro i stede så var ikke så værst likevel det :)

 

PS. Teknisk sprit kan jo være som mangt, det du skal bruke er blank isopropanol såkalt elektrorens. Vet at det også selges blank etanol med denaturaliserings midell som teknisk sprit, og dette er vel strengt tatt bare blank rødsprit.

Lenke til kommentar
PS. Teknisk sprit kan jo være som mangt, det du skal bruke er blank isopropanol såkalt elektrorens. Vet at det også selges blank etanol med denaturaliserings midell som teknisk sprit, og dette er vel strengt tatt bare blank rødsprit.

9646721[/snapback]

 

Vanlig isopropanol eller rødsprit kan også brukes.

Lenke til kommentar
På et lite vorspiel på lørdag greide den nye kjæresten til min søster å søle en halvliter ved siden av laptopen slik at en ølflodbølge slo inn i i portene på den ene siden, samt muligens på hovedkortet.

 

Spm er hvordan rense? Med Q-tip og teknisk sprit er mitt forslag, men det er ikke overalt man kommer til med det.

 

Forslag?

9642056[/snapback]

 

Tror det går dårlig,øl tærer på enhetene,send den inn til sikkelig rens,send så regningen til vedkommende som gjorde dette.

9642105[/snapback]

Enig i at den bør få en skikkelig rens. Men hvem sin skyld er det? Han som lar laptopen stå fremme under vorspielet, eller han som dulter borti halvliterglasset som står ved siden av? :hmm:

 

Mye nydelig hardware som har vandret til de evige jaktmarker på vorspiel :(

 

Min konklusjon: Ikke la dyr elektronikk stå utsatt til når det blir haraball på fest. Opp i høyden med det, eller gjem det vekk.

Lenke til kommentar
Den som dulter sin feil, selv om du ikke er edre må du stå til ansvar for dine handlinger.

9647134[/snapback]

Det er bare delvis rett. Skadelidte kan måtte tåle avkorting i erstatningssummen dersom det foreligger manglende sikkerhetstiltak på forhånd, jf skadeerstatningsloven § 5-2, nr 2. Å sette laptopen på et bord fullt av flasker faller typisk innenfor det bestemmelsen er ment å regulere.

 

Litt lite relevant på et hardware-forum, men tenkte det var greit å opplyse om.. Sånn i tilfelle trådstarter vurderer å kreve søleren for penger.

Lenke til kommentar
Den som dulter sin feil, selv om du ikke er edre må du stå til ansvar for dine handlinger.

9647134[/snapback]

Dette har ingenting med om en er edru eller ikke. Det er faktisk lov å bruke litt sunn fornuft. Inviterer du til fest og fyring, så lar du ikke ømfindtlige ting stå vedsiden av flasker, askebeger og fulle ølglass. Dette fjernes på et dertil egnet sted. Dette har jeg lært "the hard way", så velkommen i klubben trådstarter. Men dette er offtopikk.

 

Håper laptopen overlever med litt TLC (og litt rens). ;)

Lenke til kommentar

Takk for mye bra info, jeg er optimist når det gjelder hovedkortet, så at fuktigheten ikke var "kommet inn" til tastaturet en gang (lokket var nede) og pc ble kjapt satt på høykant. Det er portene på siden jeg er bekymret over. Det er en Firewire og en USB.

 

Grunnen til at maskinen sto fremme var at de kom ganske uforberedt på meg og jeg skulle organisere litt på en spilleliste og satte fra meg pc-en for å slippe folk inn. :ermm:

Lenke til kommentar

Min erfaring er ganske lik din, dette gjorde jeg:

* Tok ut batteriet fort som fy, festet ferdig :)

* Neste dag skrudde jeg av skjermen og tok ut harddisken

* La hele PC-en ned i et sprit-bad. Lot den tørke litt ut.

* La PC-en i boks med ris (som det ble nevnt over)

* Monterte og alt fungerte

 

Nå var jeg ikke redd for PC-en og det kan sikkert være risky å dyppe hele saken i et bad. Så samt man får vekk "syre" stoffene, da lever utstyret lenger. Ikke minst har du lært til neste gang :)

 

siindre: Uren veske leder, derfor vil det være (nesten) ren kortsluttning. Statisk elektrisitet spiller liten rolle ved veskeskade.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...