Gå til innhold

Lage musikk i ruset tilstand - har du prøvd?


lokeland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så klart hjelper det å ruse seg dersom en skal skrive. Trodde dette var barnelærdom? Uansett mongoloid å dra fram enkelttilfeller som bevis på at "rusen ødelegger mer enn det inspirerer". Hadde Electric Wizard vært like bra på kamillete og tofu? Jimi Hendrix? Beatles? Seriøst, selv ikke dere kan tro på dette.

 

Da kan du jo kanskje komme med noen argumenter du også?

Lenke til kommentar
Da kan du jo kanskje komme med noen argumenter du også?

 

Tja, jeg har lite å komme med som ikke er sagt. Poenget mitt er at rus i stor grad gir en nye perspektiv, og når det dreier seg om musikk som stikker hakket dypere enn VG-lista, kan disse perspektivene være gull verdt. All "tenkende", utforskende og eksperimenterende musikk tjener på at musikerene har opplevd flere sider av virkeligheten. Med det sagt, jeg mener ikke at det er helt vitalt å ruse seg for å skape god musikk, men en god del stoffer påvirker de delene av hjernen som er i bruk i en komposisjonsprosess, da primært hallucinogener.

Lenke til kommentar
Så klart hjelper det å ruse seg dersom en skal skrive. Trodde dette var barnelærdom?

Det er nettopp det det er. Barnelærdom. Men som så mye annet man lærer som barn er det basert på myter og overtro mer enn noe annet.

 

Uansett mongoloid å dra fram enkelttilfeller som bevis på at "rusen ødelegger mer enn det inspirerer".

Men det er jo faktisk nettopp det du gjør selv, i motsatt retning. EW, Hendrix og Beatles. Uten videre argumenter.

 

Hadde Electric Wizard vært like bra på kamillete og tofu? Jimi Hendrix? Beatles?

I mine øyne er Beatles beste og mest fokuserte låter definitivt de minst rusinspirerte. Det samme gjelder flere andre av mine yndlingsband. (Stones, The Band med flere.)

 

Hendrix hadde kanskje ikke vært bedre på sitt beste, men definitivt bedre på det verste (Se gamle konsertopptak hvor han er langt ute på viddene.) Og ikke minst hadde han kanskje vært i live. Det er vanskelig å være god når du er død...

 

Seriøst, selv ikke dere kan tro på dette.

Jo, det kan vi. Like godt som du kan tro på det motsatte. Og forløpig med minst like gode argumenter også...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Den siste posten din hadde du ikke postet ennå når jeg begynte å skrive min, så jeg så den ikke før etterpå. Men siden du postet den første regnet jeg med at du mente det du sa, og svarte deretter.

 

Du forutsetter(?) at stoffbruk viser deg "flere sider av virkeligheten". Jeg er ikke udelt sikker på at det er virkeligheten - uansett side - man opplever av å ruse seg. Virkeligheten finner du ute på gata, ikke i pilleglasset.

 

At hjernen påvirkes er det ikke noen tvil om, men om det er til det bedre er det vanskeligere å si noe definitivt om. Rett og slett fordi man ikke vet hvordan resultatet hadde vært uten for den enkelte artist på et gitt tidspunkt.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Du forutsetter(?) at stoffbruk viser deg "flere sider av virkeligheten". Jeg er ikke udelt sikker på at det er virkeligheten - uansett side - man opplever av å ruse seg. Virkeligheten finner du ute på gata, ikke i pilleglasset.

Tja. Forsåvidt ganske meningsløst å spekulere i om en har riktigst inntrykk av virkeligheten påvirket eller upåvirket, men jeg mener bestemt at en, ved å ruse seg, setter i gang tankeprosesser som det i utgangspunktet ikke finnes et grunnlag for, og at disse ofte gir interessante perspektiv som er vel verdt å ta med seg videre. Det er vel strengt tatt også hele poenget.

 

At hjernen påvirkes er det ikke noen tvil om, men om det er til det bedre er det vanskeligere å si noe definitivt om. Rett og slett fordi man ikke vet hvordan resultatet hadde vært uten for den enkelte artist på et gitt tidspunkt.

Snakker hovedsaklig av egen erfaring, og er helt enig i at det er liten vits i å spekulere i hvorvidt andres bruk av rusmidler har gagnet dem og kunsten deres.

 

Geir :)

:xmas:

Lenke til kommentar

Jeg syntes at det er to sider med musikk laging, det kreative og abstrakte, og det tekniske og "fysiske."

 

Man vil ikke bli god til å lage musikk om man ikke har det tekniske og faktisk fysiske kunnskapen inne, dette er forskjellig fra det abstrakte og kreative, fordi det kreative handler om en ide, noe man ikke kan ta på eller manifestere fysisk uten musikken i seg selv.

 

Jeg tror at når man blir ruset så kan man få inspirasjon, bli kreativ og se ting på nye måter, men det kommer anpå hvilket stoff man tar.

Jeg tror dermed det ikke hjelper på det tekniske though, tvert imot kan man sikkert bli ganske ustrukturert og uten mål og mening hvis man tar stoff som roter med hodet.

 

Når jeg lager musikk så må jeg konsentrere meg, jeg må ha en fokus og samtidig leve meg inn i sangen og glemme den eksterne verden en stund. Men jeg må fortsatt holde alle ideene i hodet og ikke miste grepet om hva jeg vil gjøre med sangen, noe stoffer sikkert kan gjøre også. Mye rot kanskje?

 

Jeg tror heller ikke man behøver stoff for å få inspirasjon eller lage kjempebra og ny musikk.

Kreativiteten til de som har laget all den gode musikken gjennom årene tror jeg ærlig talt ikke kom til dem pga stoffer, jeg tror heller det var et talent de bygde på fra de var små.

 

Hvor en ide og inspirasjon kommer fra er jo subjektivt også, for noen så fungerer sikkert narkotika for kreativiteten, men for mange andre fungerer det heller ikke. Hva som er den mest basiske funksjonen i et musikalsk menneske, hva som driver dem framover til å lage bra musikk er jo også et lite mysterie, men sure, for noen kan sikkert stoffer hjelpe dem videre.

Lenke til kommentar
Om rus forbedrer skaperevnen? Det er slettes ikke sikkert - men det kan tenkes at det fjerner begrensninger hos den enkelte, hvilket kan ha både positive og negative utfall.

Helt enig. Selv er jeg ganske låst når jeg spiller. Dette fordi jeg har en sperre for å spille "feil", og oppdager da ikke nye spillemåter og komposisjoner, men bare følger det jeg allerede "kan".

 

Hadde jeg ruset meg hadde jeg nok mistet denne sperren slik at jeg hadde oppdaget mye nytt. Men nå er da ikke jeg spesielt stor tilhenger av denslags så :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...