Gå til innhold

Hva er eSATA?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

eSATA er en ny og foreløpig lite brukt standard. Ytelsen for eSATA vil være som om harddisken er montert internt. Ettersom eSATA baserer seg på SATA-standarden, får man samme ytelse med eksterne som med interne harddisker. eSATA kan by på en maksimal teoretisk overføringshastighet på 3 Gbit/s, men dette er dog ikke vedvarende ytelse. Til sammenligning tilbyr USB 2.0 en teoretisk maksimal overføringshastighet på 480 Mbit/s. Tilkoblingen av eSATA-harddisker skjer ved at det enten benyttes et kontrollerkort som har eSATA-port, at det er eSATA-port på hovedkortet eller at det benyttes en brakett som kobles til PCens interne SATA-tilkoblinger. Sistnevnte løsning er gjerne den mest aktuelle – prisen for braketten er gjerne ikke mer enn en hundrelapp. eSATA er i basis det samme som vanlig SATA, men man har en forsterket kontakt og kabel som gjør til- og frakobling tryggere. Et element man bør være oppmerksom på er at ikke alle SATA-kontrollere støtter hot-plug. Har man ikke slik støtte må PC-en slås av for til- og frakobling. Foreløpig er det begrenset utvalg av eSATA-disker.

Lenke til kommentar

Hvis du har bærbar kan du kjøpe et PCMIA/ExpressCard med eSATA-utgang for å bruke den teknologien.

For stasjonær trenger man bare en brakett som man kobler til SATA-portene på hovedkortet.

Ytelsesmessig vil du se en fordobling sammenliknet med USB2, du slipper også unna windows elendige usb-drivere.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Står rett under, "Kunder som kjøpte dette produktet kjøpte også:"

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331698

 

Siden det var snakk om eSATA-kabler her, bruker jeg denne tråden.

 

Jeg lurte på om denne kabelen er like bra:

AKASA eSATA til eSATA datakabel, 180cm, Blå UV reaktiv

Den er 10 kr billigere og over 3 ganger så lang! Er det noen grunn til at den er billigere?

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Siden det var snakk om eSATA-kabler her, bruker jeg denne tråden.

 

Jeg lurte på om denne kabelen er like bra:

AKASA eSATA til eSATA datakabel, 180cm, Blå UV reaktiv

Den er 10 kr billigere og over 3 ganger så lang! Er det noen grunn til at den er billigere?

 

Jeg har prøvd 2 av disse Akasa kablene (fikk ny fra komplett da jeg trodde den første var defekt) men har ikke fått dem til å fungere på mitt hovedkort (A8R32-MVP Deluxe). En kort stump jeg kjøpte på Computercity (Sandberg) fungerer som en drøm mot min 500GB WD disk. Jeg har sendt en mail til Akasa Support men ikke fått svar (over en måned siden). Jeg lurer derfor på om lengden i seg selv kan være problemet, men er ikke sikker. Om du ender opp med å kjøpe en slik er jeg i alle fall interessert i å høre om den fungerte hos deg:-)

Lenke til kommentar
Siden det var snakk om eSATA-kabler her, bruker jeg denne tråden.

 

Jeg lurte på om denne kabelen er like bra:

AKASA eSATA til eSATA datakabel, 180cm, Blå UV reaktiv

Den er 10 kr billigere og over 3 ganger så lang! Er det noen grunn til at den er billigere?

 

Jeg har prøvd 2 av disse Akasa kablene (fikk ny fra komplett da jeg trodde den første var defekt) men har ikke fått dem til å fungere på mitt hovedkort (A8R32-MVP Deluxe). En kort stump jeg kjøpte på Computercity (Sandberg) fungerer som en drøm mot min 500GB WD disk. Jeg har sendt en mail til Akasa Support men ikke fått svar (over en måned siden). Jeg lurer derfor på om lengden i seg selv kan være problemet, men er ikke sikker. Om du ender opp med å kjøpe en slik er jeg i alle fall interessert i å høre om den fungerte hos deg:-)

 

Ja...nå er jeg ikke sikker på om jeg tør kjøpe den. Skal ha 2 stk. eSATA-kabler og bracketer. Ønsker gjerne tips om billige og fungerende kabler :)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
eSATA er en ny og foreløpig lite brukt standard. Ytelsen for eSATA vil være som om harddisken er montert internt. Ettersom eSATA baserer seg på SATA-standarden, får man samme ytelse med eksterne som med interne harddisker. eSATA kan by på en maksimal teoretisk overføringshastighet på 3 Gbit/s, men dette er dog ikke vedvarende ytelse. Til sammenligning tilbyr USB 2.0 en teoretisk maksimal overføringshastighet på 480 Mbit/s. Tilkoblingen av eSATA-harddisker skjer ved at det enten benyttes et kontrollerkort som har eSATA-port, at det er eSATA-port på hovedkortet eller at det benyttes en brakett som kobles til PCens interne SATA-tilkoblinger. Sistnevnte løsning er gjerne den mest aktuelle – prisen for braketten er gjerne ikke mer enn en hundrelapp. eSATA er i basis det samme som vanlig SATA, men man har en forsterket kontakt og kabel som gjør til- og frakobling tryggere. Et element man bør være oppmerksom på er at ikke alle SATA-kontrollere støtter hot-plug. Har man ikke slik støtte må PC-en slås av for til- og frakobling. Foreløpig er det begrenset utvalg av eSATA-disker.

 

 

Jeg tok kontakt med WD support. De sa følgende:

 

"... the eSATA port bracket is not sufficient to get the drive recognized. I believe the bracket just allows the cable to connect to the computer without the drive being recognized via eSATA. I believe you need an eSATA controller card rather than a bracket.

 

We have tested eSATA controller cards with a different eSATA drive but I know the cards will work with any of our eSATA drives. The following link gives the cards that we have tested.

 

Answer Title: List of eSATA controllers tested with the WD My Book Premium ES Edition hard drive.

Answer Link: http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/ph...ated=1172697167

 

..."

 

Så med andre ord - slik jeg forstår det de sier - er det rett og slett ingen støtte for å benytte "bracket" - kun eSATA controller card... mot WD sine eSATA løsninger(?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...