Gå til innhold

Akam.no: Ønske om pikselstørrelse i produktguiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God idé.

 

Jeg har for et par år siden forsøgt at foreslå Akam blandt andet dette.

 

Men som de skrev tilbage er det ikke alltid nok information.

 

For hvis største blænde er lille, eller det er dårligt glas, så kommer der ikke meget lys ind på pixel, og så er man ligevidt.

 

Det der er behov for er at en eller anden med passende kenskab til optik specielt Rayleighs ligning og termisk støj (det er desværre ikke noget jeg ved meget om) finder en passende formel og/eller målemetode, så man kan få et objektivt og sammenligneligt tal for lysfølsomheden af heæe konstruktionen. For det interessante er jo signal-støjforholdet.

 

Men to simple tal der ville hjælpe ville være

1) Pixelareal som du nævner

2) Lysareal per pixel, der siger noget on hvor meget lys der ville falde ind på en pixel, hvis der ikke var lystab i optikken, ved største blændeåbning.

Lenke til kommentar

Min tanke var å kunne gjøre oppslag basert på pixelareal fordi det gir en pekepinn på potensialet for et gunstigst mulig signal/støyforhold. Samtidig kan pikselarealet enkelt beregnes fra bildebrikkens størrelse og antall piksler. Begge disse verdiene ligger allerede i databasen til produktguiden, og det er vel neppe spesielt vanskelig programmering å tilføye et ekstra felt for pikselareal.

 

Hvis man i tillegg kunne få med lysareal per piksel som du nevner ville det vært glimrende, men det vel for mye å forvente vil jeg tro.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

beklager, det har vært hektisk i det siste (og er det egentlig fortsatt).

 

Tanken er god, men om den er gjennomførbar er noe annet. det er en del tekniske årsaker til at vi ikke kan åpne for avansert søk på alle kriterier, men nøyaktiv hva dette er har jeg enda ikke klart å få ut av driftsgjengen. (Har levert noen ønsker jeg også, skjønner du)

 

Hva pikselstørrelse og lysareal angår, så er det svært sjelden vi får opplyst slik informasjon, og som oftest har ikke produsenten/importøren slik info lett tilgjengelig heller. Vi bruker allerede ganske mye ressurser på å få fatt i det vi har av tekniske spesifikasjoner nå, og å bruke mer tid og krefter på å innhente ytterligere info - info som er både vanskeligere å få og færre som er interessert i - er desverre ikke mulig å forsvare med de ressursene vi har i dag.

 

Tanken er imidlertid god, som sagt, og jeg/vi vil ha forslagene deres i bakhodet om situasjonen skulle endre seg, på den ene eller andre måten.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Lyder dessverre kjent det svaret du har fått fra "driftsgjengen". Uten å være ekspert mener jeg at det med pikselareal vil la seg gjøre relativt enkelt, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det står på evnen eller viljen eller begge deler. Her må nok noen stresses litt hvis man ønsker å få utvidet funksjonalitet med angivelse av pikselareal i produktguiden.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Det er uansett planlagt en oppgradering av produktguiden om en stund, så jeg tror ikke det har noen hensikt å bruke for mye ressurser på ny funksjonalitet i den gamle nå.

dpreview har nå lagt inn pikseltetthet i sin base:

http://www.dpreview.com/news/0807/08070301pixeldensity.asp

Der gikk dere glipp av sjansen til å være først ute med dette.

 

EDIT: Men hva om dere kommer digit.no i forkjøpet og blir først i Norge?

Endret av Oljens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...