Gå til innhold

X38 og Pci express 2.0, info?


noXelon

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny maskin nå og lurte derfor på om det er lurt å vente på det nye brikkesettet og Pci express 2.0.

 

Har ikke lest så mye om noen av delene. Har sett de har X38 kort på komplett, men disse er det sikkert ikke veldig stor forskjell på mot 650i og 680i brikkesettet. Samt P35.

 

Pci express skal jo også være bakoverkompatibelt.

 

Noen som har lest mer om dette.

Er sikkert sånn at det tar litt til for kortene og modne ordentlig. Selv om X38 kortene støtter DDR3 og FSB1600, er det ikke veldig stort forskjell på ytelsen til kortene i tidligere generasjoner, altså de som er nå.

 

Vil tro om jeg kjøper maskin til ca. 17.000,- nå så vil den holde et par år.

 

Post gjerne noen linker om dere har det.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv om X38 kortene støtter DDR3 og FSB1600, er det ikke veldig stort forskjell på ytelsen til kortene i tidligere generasjoner, altså de som er nå.

9610084[/snapback]

X38 støtter ikke 1600FSB. Det støtter offisielt maksimalt 1333FSB. Jeg tror nok de fleste skal klare å klokke opp til og forbi 1600FSB men det er ingen garantier for det. Det er heller ingen garantier for at X38 noen gang kommer til å støtte fremtidige prosessorer som har offisiell FSB på 1600. X38 støtter også maksimalt DDR3-1333 som ikke er noe merkbart bedre enn rask DDR2-ram. Det eneste punktet man virkelig merker DDR3 på er i lommeboka.

 

X38 skal vistnok få veldig kort levetid da X48 kommer i desember. Det skal ha offisiell støtte for 1600FSB og DDR3-1600. Ellers skal det være likt X38. Med X48 kan man nok forvente nye høyder for overklokking. Jeg ser ikke bort i fra at 2000FSB og DDR3-2000 kan bli oppnåelig med moderat innsats.

Lenke til kommentar

Jeg fant ikke noe info hos Intel, men X38 skal bare støtte 1333FSB. Wikipedia har litt om det. Grunnen til at det står på pakken er fordi Gigabyte tar med overklokkingspotensialet. Intel garanterer ikke at X38 skal klare 1600FSB, men Gigabyte drister seg tydeligvis likevel til å garantere det. (Det står sikkert en liten stjerne der som henviser til en liten tekst om at det er overklokket hastighet) Det tyder på at de aller fleste vil klare å overklokke til 1600FSB og forbi. Når intel lanserer prosessorer med 1600FSB så kan det godt hende de ikke gidder å gi ut bios-støtte for 1600FSB til brikkesett som egentlig ikke er godkjent for 1600FSB.

 

HW.no: X38 lanseres 10. oktober?

HW.no: X38 rett rundt hjørnet - Og X48 i løpet av året

Lenke til kommentar

Hehe... er alltid liten tekst ett eller annet sted :p

 

Har sett litt på de linkene.

Men jeg har følt veldig lite med på hovedkort fronten og vet derfor lite om X48 som ska være så gromt.

 

Vil tro denne svir veldig i lommeboka og gir en ytelse som er ganske lik den som er nå med 650i og 680i brikkesettene.

Lenke til kommentar

Har sett på Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI kortet.

 

Det skårer jo veldig høyt i tester og skal være et veldig fint til spilling og OC.

 

Men så kommer vi til PCI-express 2.0, det er vel bare noe tull første året :p

Er det blitt gjort noen tester eller noe på det.

Vet det har en veldig fin buss hastighet, men den kommer nok ikke til å være moden nok til å merke store forskjellen på enda.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noen skjermkort med PCIe 2.0 ennå så det er ikke noen tester på det ennå, men jeg forventer null ytelseforskjell. Grunnen er at PCIe 1.0 trolig er raskt nok til selv de råeste grafikkortene. PCIe 2.0 skal forresten være bakoverkompatibel så man skal kunne bruke skjermkort med PCIe 1.0 i hovedkort med PCIe 2.0 og omvendt. Dvs. du mister ikke kompatibiliet slik man gjorde ved overgangen fra AGP til PCIe. Apropos det så var det ingen ytelseforskjell mellom 8x AGP og PCIe x16 selv på de råeste grafikkortene. Grunnen er at selv 8x AGP hadde høy nok båndbredde og ennå mye å gå på.

Lenke til kommentar

Det med G92 er bare gromt å bra, men jeg tror jeg venter så det blir litt bedre først. Så kjøper jeg en maskin nå og heller har den 1 år eller noe før enn jeg kjøper ny.

De nye kortene kommer til å koste skjorta, men gir ikke så mye bedre ytelse enn dagens kort. Også tar det litt tid før enn spill tar i bruk DX10.1 og virkelig begynner å bli troverdig lik virkligheten :)

 

For min del venter jeg et år før enn jeg kjøper G92 og heller går for X48 enn X38 siden den kommer til å leve bare et par mnd.

Tror det er mye penger å spare på det altså.

 

Jeg går for et 650i eller 680i kort nå og 8800GTX fra XFX :)

Lykke til med kjøpet Selvin

Lenke til kommentar
@noXelon: Finnes det noen indikasjon på hva prisen vil ligge på da? Personlig tror jeg prisen vil ligge rundtom dagens priser på 8-serien.

9616985[/snapback]

 

Det aner jeg ikke, men det blir nok som du sier.

Tror det vil ligge på dagens priser, men det er vanskelig å si enda.

Lenke til kommentar
Det med G92 er bare gromt å bra, men jeg tror jeg venter så det blir litt bedre først. Så kjøper jeg en maskin nå og heller har den 1 år eller noe før enn jeg kjøper ny.

De nye kortene kommer til å koste skjorta, men gir ikke så mye bedre ytelse enn dagens kort. Også tar det litt tid før enn spill tar i bruk DX10.1 og virkelig begynner å bli troverdig lik virkligheten :)

 

For min del venter jeg et år før enn jeg kjøper G92 og heller går for X48 enn X38 siden den kommer til å leve bare et par mnd.

Tror det er mye penger å spare på det altså.

 

Jeg går for et 650i eller 680i kort nå og 8800GTX fra XFX :)

Lykke til med kjøpet Selvin

9616962[/snapback]

 

Takk i lige måde! Jeg kommer til å kjøpe 680i kort, Q6600 + ett overclocked GTX fra MSI :)

 

Handleliste på Komplett: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...A7-2995F0026810

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...