Gå til innhold

Er Amstaffer lovlige i Norge?


Gjest Slettes-xwByZdFZ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
om man blander det med andre raser da?

 

I resten av europa er jo amstaffer lovlige, mens pitbuller er ulovlige. Hvorfor er det annerledes i Norge?

9589653[/snapback]

 

nei, amstaff er totalt ulovlig, men kjenner ikke reglene for blanding. eneste amstaffene som er lovlige er de amstaffene som ble født i norge før forbudet ble innført for ca 2-3 år sia.

 

Pitbull er lovlig i noen land i europa, om jeg ikke tar helt feil..

 

grunnen til at amstaff også er ulovlig i norge er pga det har vært noen saker, b.l.a. drap på andre hunder OG at rasen oftere går til angrep på mennesker enn andre raser generelt. Amstaff saker

Lenke til kommentar

Jeg har forstått det slik at det er vanskelig å skille pitbull og amstaff. Dermed blir vel også amstaff ulovlig.

 

§ 19. Farlige hunder

 

      Kongen kan gi forskrift om forbud mot å holde, avle eller innføre farlige hunder, eller å innføre sæd eller embryo fra farlige hunder. Forskriften kan sette krav til dokumentasjon av hundens rase eller type.

 

      Med farlige hunder menes hunder eller hundetyper som spesielt aggressive, kampvillige og utholdende, og som på grunn av disse egenskapene er farlige for mennesker og dyr. Første ledd gjelder også for hundetyper som lett kan forveksles med farlige hunder.

 

 

Frode

Lenke til kommentar
Hei

 

Lurer ganske enkelt på om American Staffordshire (bull)terrier er lovlig i Norge?

9589597[/snapback]

Det er ingenting som heter Amerikansk Staffordshire Bull Terrier.

Amerikansk Staffordshire Terrier - Ulovlig, men de som kom før forbudet lar myndighetene være i fred (så vidt). Det er ikke lov å avle på amstaff, uansett om det er renrasig eller blanding.

Staffordshire Bull Terrier er derimot lovlig. Dette er en rase som ligner, men den er mye mindre.

Endret av contaminated
Lenke til kommentar

Ja det er lurt å ta seg god tid og undersøke mest mulig om raser du er interrisert i. Ta gjerne kontakt med oppdrettere og slikt.

 

Blandingshunder av ikke ulovlige raser men som kanskje ligner på amstaff/pitbull kan risikere å bli avlivet bare pga utseendet og fordi man som oftest ikke får papirer på slike hunder og dermed vanskelig å bevise at det ikke dreier seg om ulovlig miks.

 

 

OG at rasen oftere går til angrep på mennesker enn andre raser generelt.
Nei.
Lenke til kommentar
Bare husk å ha gode papirer på hundene deres, dere som tenker på å anskaffe hunder som ligner ulovlige raser. Finnes tette politifolk som stopper folk og spør etter papirer, bare fordi hunden kan se ut som en Amstaffmix.

9593351[/snapback]

 

Ikke bare Politi som reagerer......naboer, venner, "mannen i gata"....... og de ringer gjerne inn til nærmeste myndighet...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

skal selv importere en staff til sommeren fra england så min buhund har noen å leke med.

Skal hente inn old staff. alstå den som er avlet på samme linje som staffen ble før dem endret rasekriterier.

Denne er høyere og mer atletisk, og fult lovligt i norge.

Koster da vesentlig mer en en staff man kjøper i norge.

Disse er også å oppdrive i sverige, danmark og andre land i europa.

 

disse blir også kalt før irish staff.

Synes disse er penere en den "moderne" staffen.

Lenke til kommentar

Hvilken kennel har du tenkt på? Jeg har spekulert litt på det samme, men siden det er så langt til England har jeg sett litt på en svensk kennel (uten at det har blitt noe ut av det). Det er et par ting du bør vite om de atletiske staffene hvis du kjøper en bare fordi de er penere:

1. Mange av de høyt ansette blodslinjene (Dublin Red Strain, Psycho, Flynn) ble brukt i hundekamper helt fram til begynnelsen av nittitallet så man kan anta at de har en del skarpere temperament.

2. De nevnte blodslinjene forsvant nesten da pitbullen kom til Storbritannia på nittitallet fordi pitbullen var stort sett bedre som kamphund. Er du heldig så klarer du fremdeles å få tak i en rent avlet staff fra en av disse tre linjene, men du bør være klar over at noen kenneler forfalsker stamtavlene og lurer kjøperne til å tro at deres hunder stammer fra en kjent blodslinje, mens i realiteten er de bare et resultat av en tilfeldig parring med stamtavler som viser parringer som aldri har blitt utført.

3. At de "blir avlet på samme linje som før rasekriteriene ble endret" (altså at de avstammer Gentleman Jim) er ikke helt korrekt. CH Psycho var en hund som det ble dannet en hel blodslinje irske staffer på men han var 1/16 Bull terrier. Samme gjelder stamtavler som inneholder hunder fra Ed Reid. Ed Reid var en mann som avlet pitbull terriere i England før forbudet og jeg har sett stamtavler til irske staffer på nettet som ser ut til å inneholde pitbullblod. At en hund bare er 99,9% staffordshire bull terrier trenger ikke å være galt, men husk på at de fleste som avler på slike hunder avler etter funksjon og ikke utseende.

4. Et worst-case scenario er at Politiet stopper deg siden atletiske staffer ligner veldig på pitbull terriere. Siden Ed Reid's IKC er et privat register og ikke en organisasjon som tilhører FCI er det ikke sikkert at Politi/tollvesen godkjenner stamtavlen til hunden. Det hjelper lite på dersom hunden viser seg å ha pitbullblod i seg.

 

Jeg mener ikke å prøve å skremme deg fra å få en irsk staff, men snarere advare deg om å gjøre mye research og vite hva du skaffer deg. Det fins selvsagt mange seriøse oppdrettere, men korthårede og muskuløse hunder har dessverre en tendens til å tiltrekke seg feil folk. Den irske staffen er en "nisjehund" men fremdeles gjelder "Cash is king".

Endret av contaminated
Lenke til kommentar
Jeg har hørt at irsk staff bare er en arbeidsutgave av Pitbull/Amstaff, hvor mye sannhet er det i dette? Altså et litt annet utseende fordi de er avlet litt annerledes, men av samme ulla.
Liten sannhet. Haddu du hørt at det var "arbeidsutgaven" av staff (staffordshire bull terrier) hadde det vært sannhet ja men som han over meg skriver er det lurt å gjøre research om man er interrisert i staff av irske linjer for det er ugler i mosen når det gjelder en del irske staffer.

 

Ellers tror eg ikke disse irske staffene har "skarpere temperament" enn amstaff/pitbull eller staff. Ja de har nok mer gameness i seg i forhold til den vanlige staffen men dette er jo ikke noe problem så lenge man vet ka som bor i hunden og unngår at den havner i slagsmål ved riktig sosialisering eller holde den unna uheldige situasjoner.

 

Ingen av de med irsk staff eg har snakket med sier at disse har "skarpere gemytt" i forhold til andre bull&terrier raser.

Lenke til kommentar

Det er lite sannhet i det du har hørt, men siden alle disse anerkjente og ikke-anerkjente bull & terrier-rasene kan være forvirrende skal jeg prøve å forklare.

 

Amerikansk Pit Bull Terrier er en arbeidende (arbeid = hundekamp) hunderase mens Amerikansk Staffordshire Terrier er "utstillingsversjonen" av pitbullen. Amstaffen ble avlet frem fra pitbullene som hadde mildest temperament og ble ansett som mest "rasetypiske" i 30-årene fordi folk ville distansere seg fra hundekamp. Amstaffen ble anerkjent i 1936 av American Kennel Club, mens pitbullen ble anerkjent i begynnelsen av 1900-tallet av United Kennel Club. Amstaff og pitbull ble først virkelig skilt fra hverandre i 1960-årene da AKC lukket amstaff-stambøkene for UKC-registrerte pitbullterriere. Det er en vanlig misforståelse at pitbullen ikke er en anerkjent rase, men de eldste stambøkene går lengre tilbake i tid enn amstaffen sine.

 

"Irsk" Staffordshire Bull Terrier er et utskudd med en gruppe blodslinjer som ble avlet etter egenskaper fra Staffordshire Bull Terrier. Grunnen til at irsk staff skilles fra pitbull er at blodet har vært separert fra pitbullen i over 50 år helt til at den kom til UK på 80- og 90-tallet og ødela alt. Jeg sier ødela fordi den irske kennelklubben delte ut sertifikater til hunder som presterte i grevlingjakt helt fram til 1968. Joda, det finnes sikkert enda rene (irske) staffordshire bull terriere som er atletiske den dag i dag, men siden loven i England forbyr "pitbullaktige hunder" så vil jeg anta at folk bruker irsk staff registrert i Ed Reids register som et skalkesjul for å ha en pitbull/pb-blanding.

 

The Irish strains of the Staffordshire Bull Terrier originate mostly from Kennel Club stock sent to Ireland in the 1950s. These were kept as working and show dogs and took the best of both sides. They were tried out in the Badger-baiting trials that used to be held in Ireland.

 

Even though the origin is purely from English stock, the name Irish Staffordshire Bull Terrier came about when the working strains were brought back to England in the 1980s. The name has been widely used and misused, often when it has been used to label dogs that appear to differ from the Kennel Club standard but have no relation with the Irish dogs.

 

Edit: Snowdog var raskere.

Ellers tror eg ikke disse irske staffene har "skarpere temperament" enn amstaff/pitbull eller staff. Ja de har nok mer gameness i seg i forhold til den vanlige staffen men dette er jo ikke noe problem så lenge man vet ka som bor i hunden og unngår at den havner i slagsmål ved riktig sosialisering eller holde den unna uheldige situasjoner.

 

Ingen av de med irsk staff eg har snakket med sier at disse har "skarpere gemytt" i forhold til andre bull&terrier raser.

Vet du noe om hvorvidt de med irsk staff har en hund de er sikre på er av ren avl, eller er de selv i visshet om at hunden kan ha pitbullblod i seg? Hvordan er gemyttet i forhold til vanlige staffer? Skiller det seg ut eller er det kun det fysiske som er den grunnleggende forskjellen mellom irsk staff og vanlig (sett bort fra gameness)?

Endret av contaminated
Lenke til kommentar
Vet du noe om hvorvidt de med irsk staff har en hund de er sikre på er av ren avl, eller er de selv i visshet om at hunden kan ha pitbullblod i seg? Hvordan er gemyttet i forhold til vanlige staffer? Skiller det seg ut eller er det kun det fysiske som er den grunnleggende forskjellen mellom irsk staff og vanlig (sett bort fra gameness)?
De eg har snakket med (fra england) mener hundene deres er rene irske staffer. Kor mye sannhet det er i det vet eg ikke da eg ikke kjenner helt til stamtavlene deres. I forhold til vanlige staffer skriver de at de er mer arbeidsvillig og har en del mer driv.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...