Gå til innhold

Minnebrikke som harddisk

Goscinny

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal bygge HTPC fra bunnen av, og har tenkt tanken med å bruke minnebrikker til f.eks. kamera til harddisk. De er små, utvikler lite varme, støyer ikke og er raske. Er det noen her som bruker slikt nå? Leste en arbeidslogg for en stund siden. Der var det et mer eller mindre vanlig minnekort og en overgang fra minnekort til IDE.

Noen som kan fortelle meg litt om dette og eventuelt linke til en passende overgang?

Goscinny ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I det tilfellet kan det være like greit å gå for en ferdig flash-basert harddisk (SSD). F.eks en av disse.

Overganger til CompactFlash finnes men en god del av de støtter ikke DMA -overføringer. Noe som gjør den ganske treg.

Skrevet (endret)

Takk for svar. Har sett litt på SSD, men de er jo enda ganske dyre. Jeg inbiller meg at en CF-kort + overgang vil bli en god del billigere (vet jo ikke hvor mye en overgang koster, da).

Hva er DMA? Hvor treg blir den i forhold til en SATA-disk @ 7.200 rpm?

ENDRET: Dersom en slik en gjør nytten, blir det jo ganske billig. Antar at denne har noen begrensninger? Skal jo brukes som systemdisk isåfall ...

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Skrevet (endret)
I det tilfellet kan det være like greit å gå for en ferdig flash-basert harddisk (SSD). F.eks en av disse.

Overganger til CompactFlash finnes men en god del av de støtter ikke DMA -overføringer. Noe som gjør den ganske treg.

9586648[/snapback]

Sjekk denne;

http://www.addonics.com/products/flash_mem...er/adsahdcf.asp

Her står det:

"Supports DMA and Ultra DMA modes (only on flash media card with such features). "

Betyr det at DMA osv kommer an på selve kortet?

Edit:

Sannelig, her;

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337962

Kunne vært moro å teste, ja. :)

Endret av klilleng
Skrevet (endret)

Nå har jo det minnekortet du linker til mindre plass en en SSD-disk som ligger i prisguiden, da, og bare bittegrann billigere :p Litt av poenget er vel kanskje borte da, om ikke dette er mye raskere?

Men Simen1: Hvor mye treigere blir det?

ENDRET: CF-kort var dyrere enn jeg trodde. Får vente litt med å ha flashbasert minne, da.

ENDRET II: Hvor stor plass trenger en egentlig til XP MCE?

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Skrevet

Jeg har ikke tid til å lete opp tester akkurat nå så jeg får ta det fra hukommelsen. Det var rundt 5 MB/s for de uten DMA og rundt 20 MB/s for de med.

DMA står for Direct Memory Access og er noe som avlaster prosessoren veldig mye ved overføring av data. Uten DMA vil prosessoren få veldig mye å gjøre ved overføringer. Det er harddiskkontrolleren som avlaster prosessoren når DMA er på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...