Gå til innhold

Asus P4G8X Deluxe, P4 2,4 og 1024 GB RAM - Førsteinntrykk


ToreBK

Anbefalte innlegg

Har bestilt P4G8X jeg å, men har nesten bestilt et annet bare på grunn av utsettinga...

 

Oppsettet er:

 

P4 2.53

2*512 Twinmos pc3200

Asus P4G8X

 

Skal vente til 2.66 blir billigere...

Men lurer på om jeg heller skal kjøpe 2*256 corsair XMS3500 enn 2*512 Twinmos...???

 

Kan noen svare på dette..??

 

Og så denne:

Ingen som kan svare???

 

Du har jo startet din egen tråd hvor du spør om NØYAKTIG det samme, og hvor du har fått svar på dette spørsmålet opptil flere ganger!

 

Men siden du tydeligvis ikke leser svarene, så kan jeg sitere det som er min mening om valg av minnebrikker (datert 02. februar):

Wrath of The Duck, med P4G8X hovedkortet ditt kan bare kjøre minnet synkront med FSB. Derfor klarer det ikke å komme i nærhetene av det disse brikkene klarer. Begge merkene "ler" av det hovedkortet prøver å gjøre med dem.

 

Jeg ville helt klart handlet 2x512MB med Twinmos/Winbond minne.

 

PS: Corsair brikkene bruker de samme winbond minnemodulene, men de er håndplukkede og påmontert varmespredere.

 

Dersom prisen ikke betyr noe som helst, så handler du Corsair minnet. Men du kommer ikke i nærheten av å utnyttet dette på P4G8X hovedkortet. Den eneste fordelen med Corsair minnet i kombinasjon med dette hovedkortet, er skrytefaktoren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Når jeg bestemte meg for å anskaffe meg ny maskin hadde jeg en ide om å "ta den helt ut" og kjøpe VapoChill også. Men ble usikker på det hele' date=' siden jeg engang ikke har vært borti vann-kjølig før heller. Kunne alltids vært morsomt å ha det værste anlegget i gata, men er redd for å ødelegge noe i prosessen. Hadde en ide om å kanskje la Hardware.no/Overklokking.no få bygge maskinen for meg (med full VapoChill og alt), slik at de kunne skrive en skryte-artikkel om maskinen, men tok aldri kontakt med dem. Kanskje jeg kan skrive en artikkel om maskinen min selv, men det blir jo da uten noe ekstrem-overklokking med aktiv kjøling osv. (Hvis HW.no/OK.no er interessert i å kombinere min hardware med et VapoChill-kabinett må de kontakte meg før jeg har fått anledning til å bygge sammen maskinen, dvs. før mandag (da jeg regner med å få delene på tirsdag eller onsdag. Venter nå kun på hovedkortet som Komplett sier de skal motta på mandag 3/2) Tom's Hardware har skrevet en artikkel her hvor de trimmer en P4 3.06GHz til 4,1GHz, så derfor er jeg usikker på hvor interessert HW.no/OK.no kan være)

 

 

 

Som jeg sa tidligere - gleder meg som en liten unge!

 

Mvh.

Magnus Lie

 

Hva med et slikt system. :)

 

t.jpg

d.jpg

 

Rent og pent :) mangler bare kabler for å rote det til :)

Lenke til kommentar

Nå er kortet endelig sendt fra Komplett. Jeg bestilte seff hjem på døra levering til 20,- ekstra. Nå viser det seg at ettersom pakken ble sendt i dag (fredag), så blir ikke pakken levert til meg før på mandag. Hadde jeg derimot bestilt oppkravslevering på posten, hadde jeg kunnet hente den selv i morgen.

 

Ringte posten og spurte om de ikke kunne levere den til postkontoret i stedet for. Fikk til svar at avsender allerede hadde betalt for levering på døren. Fortalte at posten ville slippe å levere på døren hvis jeg hentet den selv, men det var ikke mulig å omdirigere pakken nå!

 

Vi sendte folk til månen for 40 år siden, men å omdirigere en pakke i Norge er ikke mulig. Nå var det forsåvidt ikke Posten som sendte folk til månen, og bra er vel det. Noen hevder også at hele månelandingen var hoax...sjekk den virkelige månelandingen her.

Lenke til kommentar
Hmm...

 

Denne tråden leste jeg med en hvis interesse, men det som virkelig forundrer meg er at folk faktisk går på HT-hypen til Intel.

 

Den er svært oppskrytt, og fungerer bare i dertil egnet software, som vanlig bruker/gamer vil du aldri ha bruk for HT.

 

Slik jeg har forstått HT vil du ikke få nytte av det, med mindre du har flere prosessor-krevende programmer kjørende på samme tid. Selvsagt (slik jeg forstår det) vil man ikke få ytelsesforbedring hvis man kjører kun ett prosessorkrevende program til enhver tid.

 

Toms Hardware har lagd en video hvor han sammenligner et P4 3.6GHz mot et P4 3.06GHz m/ HT, og denne fant jeg utrolig interessant. Videoen finner du her.

 

Mvh.

Magnus Lie

Lenke til kommentar
Noe annet er det jo ikke mye poeng i å sammenligne? Skal vedde ganske så mye på at samma skitt hvor mye du klokker den DDRen din, så skal jeg klare å grave frem bilder som viser bedre scores av RAMBUS systemer...  :-?

 

Foruten å ha en noe kritikkverdig undertone, synes jeg det er et interessant poeng vedkommende har i sitt innlegg. En kan ikke uten videre sammenlikne forskjellige teknologiske løsninger.

 

Hvis du finner en kritikkverdig undertone i mitt innlegg, så er det bare å beklage. Mente ikke å ta ut noe på deg, er bare lei av folk som hevder at RAMBUS ikke er den raskeste plattformen for P4 per i dag. Ser man på faktiske ytelsesmålinger så er det fortsatt ingen tvil om at ingenting som selges over disk av DDR systemer kan måle seg.

 

Poenget mitt i innlegget mitt er at du ikke uten videre kan sammenligne stock RDRAM systemer med overklokkede DDR systemer. Det gir ingen mening. Hvis du derimot overklokker begge plattformer har du en interessant sammenligning for oss 3% av databrukerne som faktisk overklokker. Jeg synes det kommer klart nok frem, men beklager hvis det kunne virke tvetydig.

 

Skulle en velge å se på forholdet mellom pris, ytelse og reellt behov i forbindelse med båndbredde for RAM, skulle vel de aller fleste måtte innrømme at Rambus neppe er veien å gå. Det er det nok flere som har innsett, og Rambus er på vei ut av markedet, les bare:http://www.hardware.no/nyheter/september02/no_rdram.html

 

Granite Bay baserte plattformer er mye dyrere enn tilsvarende RDRAM baserte. Prisen på minnet gjør imidlertid at man kommer ut noenlunde likt ved 512MB minne, noe som jeg per i dag anser som rimelig standard.

 

At HW.no erklærer RDRAM for død og begravet er ikke ensbetydende med at dette er realiteten. Hvis du undersøker diskusjonen etter artikkelen vil du se at flere er uenige i det som blir lagt frem av artikkelforfatteren.

 

Og uansett hva vedkommende kan grave fram av scores for Rambus systemer, skal jeg nok klare å finne bedre resultater enn dette og, ved å se på supermaskiner med ørten CPUer og Petabytes med RAM osv. Vel og merke hvis ikke pris skal være av betydning....

Rambus-fanatikere kan jo lese hva Tom's mener her:http://www4.tomshardware.com/blurb/20000525/index.html

 

For det første er jeg ikke en RAMBUS fanatiker, (har utelukkende DDR baserte systemer selv), og for det andre så er artikkelen du viser til fra mai 2000. Ikke videre interessant for vår diskusjon.

 

Ellers kan jeg anbefale denne artikkelen: http://www17.tomshardware.com/mainboard/20...0501/index.html

...hvor konklusjonen forøvrig er: DDR400 Outperforms RDRAM (PC800) (med en båndbredde på 150-200 mer enn det jeg har med mine TwinMOS PC2700 på P4G8X, forøvrig til en langt lavere pris.....)....

 

Synes du de ekstra 150 MB/s er verdt tusenvis av kroner, jevel ?

 

Enda en artikkel som er foreldet. I dette tilfellet noe nyere (mai 2002), men fortsatt alt for gammel til å favne nyeste teknologi på begge fronter. I tillegg sammenligner man i artikkelen PC800RDRAM som på det tidspunktet ikke var den nyeste RDRAM teknologien, med DDR400 som var det nyeste innen DDR.

 

Med andre ord akkurat det samme som du gjør i din sammenligning over.

 

Jeg prøver ikke å disse en teknologi eller å forherlige en annen; alt jeg prøver å formidle er at man må forsøke å være edruelig i omtaler av ny hardware. For å gi deg ett eksempel:

 

Med mitt ASUS P4PE klarer jeg å få minnet opp i 455MHz, 2.5,3,3,6. Dette gir meg ca. 3.500 på begge tester i Sandra. Med P4G8X klarer jeg 320MHz på minnet, 2,3,3,6 og dual channel, noe som gir 3.700 på begge tester.

 

Er dette verdt den ekstra tusenlappen jeg gav for kortet? Svaret er nei. For den prisen kunne jeg ha kjøpt RDRAM minne, som yter bedre.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...