Gå til innhold

Asus P4G8X Deluxe, P4 2,4 og 1024 GB RAM - Førsteinntrykk


ToreBK

Anbefalte innlegg

I dag var jeg på posten og henta mitt nye hovedkort, Asus P4G8X Deluxe. Endelig fikk den nyinnkjøpte CPUen P4 2,4 533MHz Boxed et "nytt hjem" sammen med 2 x 512 MB TwinMOS PC2700 2 CL

 

Jeg må si jeg er overveldet over hvor god "pakke" det hovedkortet var, utførlig user's manual, en hel masse "stæsj" og alt i alt et gjennomført godt produkt.

 

Jeg får nytt kabinett i løpet av uka, men klarte ikke å leve mer med P3-866'en så jeg bygde om det gamle. Når jeg får Chieftec BIG Tower (les: kjøleskapet) på torsdag, skal jeg klokke opp CPUen det remmer og tøyler kan tåle, så får jeg kjøre noen benchmarks etterpå.

 

Det som interesserer meg mest er selvfølgelig om dette med doble minnekanaler vil gi noe utslag i min typiske bruk av maskinen (DV-redigering, video-encoding, ymse dekryptering og selvfølgelig spill).

 

På min gamle P3-866 fikk jeg 3DMarks på rundt 5800. Skjermkortet heter Point of View Geforce 4Ti 4200 XP. Om jeg overklokka POV'en fikk jeg samme resultat - konklusjon: CPU er flaskehals.

 

Jeg gleder meg til å se hva jeg får nå! Over 10.000 ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spennende å høre mer om dine erfaringer. Jeg vil ha samme kortet, - og har bestilt Prometeia-kjøleskap fra Danmark.

 

Men jeg får normalt 3DMark 2001SE på 12.200 - 12.500poeng med Creative GF4 4200Ti klokket til 300/600 og med Detonator 42.01-driver.

Vel, - passerte 13.000 poeng med PC'n åpen i åpent vindu en dag med 2-3 varmegrader. Kjørte P4-2,26@2,72 eller noe sånn - husker ikke det helt.

 

Men om sjermkortet ditt klokkes maks og du har Detonator 42.01/41.09 eller 40.72, og du kjører CPU på nærmere 3,0Ghz, - får du vel definitivt over 13.000, - tipper 14.000 poeng ... :yes:

 

Jeg fjernet 512MB TvinMos PC3200 -RAM da min Corsair XMS3200 512 tålte mere agressive innstillinger X høyere hastighet alene. Min minneytelse var på rundt 3,0GB pr. sekund (SiSoftS.) når PC'n sto i vindu, - og du får nok minst 3,9 + i SiSoftS på ditt Dual DDR, - så sørg for klokket GF4-kort og rett driver, så håper vi på kjemperesultater ... :wink:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Denne tråden var adskillig lengre før HW-forumet tok en TIMEWARP 4 dager tilbake i tid  :-?

 

Joa, men det er ikke så farlig så lenge Komplett får inn "mitt" kort på mandag, slik at jeg får ny maskin tilsendt på tirsdagskvelden (håper jeg). Så neste uke blir det pc-bygging & tuning jeg blir opptatt med - Gleder meg som en liten unge! :yes:

 

Mvh.

Magnus Lie

Lenke til kommentar
Joa, men det er ikke så farlig så lenge Komplett får inn "mitt" kort på mandag, slik at jeg får ny maskin tilsendt på tirsdagskvelden (håper jeg). Så neste uke blir det pc-bygging & tuning jeg blir opptatt med - Gleder meg som en liten unge!  :yes:

 

Gratulerer, Magnus! Hele tråden vår der vi diskuterte type RAM osv til HK'et er i det "store arkivet". Hvilken RAM endte du opp med? Gi meg full spec, det er alltid spennende å lese om byggeprosjekter!

Lenke til kommentar

Angående leveringstider på P4G8X så er nok situasjonen den at komplett fikk den første leveransen 17.1 som først annonsert, men at de ble utsolgt for disse før de kom inn og, og at de derfor aldri har fått lager status som "inne". Bestilte maskinen min 13.1 og fikk den 21.1 med P4G8X fra komplett. Funker som en gærning! Litt over 14600 i 3Dmark, uten overklokking så langt (P4 2.53, 1 GB minne og 9700pro).

Lenke til kommentar
Joa, men det er ikke så farlig så lenge Komplett får inn "mitt" kort på mandag, slik at jeg får ny maskin tilsendt på tirsdagskvelden (håper jeg). Så neste uke blir det pc-bygging & tuning jeg blir opptatt med - Gleder meg som en liten unge!  :yes:

 

Gratulerer, Magnus! Hele tråden vår der vi diskuterte type RAM osv til HK'et er i det "store arkivet". Hvilken RAM endte du opp med? Gi meg full spec, det er alltid spennende å lese om byggeprosjekter!

 

Tja, nesten litt flau over at jeg kjøper dette... :p

 

Intel Pentium 4 3.06 GHz Boxed PC533 Socket PGA478, 512kB "Northwood"

Asus P4G8X/DELUXE/GD Hovedkort S478 E7205, Dual DDR, S-ATA, GBLAN, IEEE1394

TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2 Minne 184-P (for DDR-PC333MHz)

Hercules 3D Prophet 9700PRO 128MB DDR AGP, ATI Radeon 9700PRO, TV-Out, Retail

Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM Special Edition 8MB cache WD1200JB

Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Brun Kabinett m/360W DX-01BN-D P4 / AMD

LG DVD-spiller IDE 16x/48x Bulk (GDR-8161BB)

Samsung 19" LCD Syncmaster 191T TCO95 Skjerm, Dual, Sort

NEC Diskettstasjon 3,5" 1,44MB FD1231H Floppydisk Intern

Keytronic Tastatur KT2001 Ergoforce PS/2 (Norsk Versjon), Retail

Logitech OEM Wheel Mouse Optical Black USB&PS-2, Bulk

Microsoft Windows XP Professional + Engelsk OEM, Pluss for Win XP

 

Cirkus 25.600kr hos Komplett.

 

Kjøper alt hos Komplett, og her er hva du skal skrive inn i hurtig-kassa for å få frem alt med pris osv:

 

114261

115221

115063 2

113109

109593

113123

108617

111956

109496

101102

112565

112890

 

(Beklager layoutet, men jeg tok bare en kjapp klipp&lim fra min ordre hos Komplett)

 

Gidder ikke kommentere CPU...:p

 

Hovedkort valgte jeg fordi det har fått gode kritikker i forskjellige tester, og at det har det jeg tror jeg trenger i et hovedkort. Tenker da på Firewire, USB2 osv. Det gjør heller ingenting at det har Dual DDR, noe som også avgjorde at jeg kjøper 1GB ram i stedet for 512MB.

Har med vilje ikke valgt å kjøpe lydkort, da jeg ikke er kravstor og regner med at det onboard-lydkortet til P4G8X er greit nok til normalt bruk. Holder det ikke mål er det ikke værre enn å kjøpe et Creative-kort til 3-400 kr.

 

Valgte å kjøpe PC2700 CL2 minne, pga jeg kommer ikke til å nå 166MHz fsb uansett med min moderate overklokking. Har blitt anbefalt Corsair PC3200-minne, men har ikke sett behovet i det med mindre jeg skulle kjøpt VapoChill-kabinett og full pakke.

 

Skjermkortet kjøper jeg fordi nVidia Geforce FX ikke har en ytelse som kan leve opp til prisen i tillegg til rapportene om at det bråker som et lite jetfly. Der går jeg for det "nest beste" uten å ha noen betenkninger

 

Kjøper heller ikke noe større disk enn 120GB siden jeg ikke har noe behov for lagring på den maskinen. Har en server stående her (som jeg bygde i fjor høst) med +300GB disk, og med *masse* plass til mer i sitt Chieftec full-tower. (Har plass til 12 ide-disker + 15 scsi-disker i maskinen, hvis jeg hadde hatt fysisk plass i kabinettet når jeg tenker etter...) Hvis jeg skulle tatt steget full ut med denne maskinen skulle jeg bare ha kjøpt en Seagate Cheetah 15K.3 36.7GB disk. Måttet bare ha flyttet på en av scsi-kontrollerne mine, men jeg regnet med at det ville blitt litt "overkill"... 8) Kanskje maskinen ville brukt 8 sekunder mindre tid på å boote, men jeg har ikke sååå dårlig tid... Har i prinsippet ikke behov for noe større disk enn dette i denne maskinen, siden alt annet ligger på servern uansett, men som jeg fant ut for mange år siden - Man kan aldri få nok diskplass! :yes:

 

Kabinettet gidder jeg ikke legge noe spesielt i (f.eks Lian Li kabinett osv). For meg skal maskinen bare stå på pulten (har nesten ikke mer plass under den :p) og være grei å jobbe med. Har bygget flere maskiner i Chieftec fulltower, og synes det har vært veldig fint.

DVD fra LG fordi den var billig... :wink:

 

Skjermen kjøper jeg fordi den har fått veldig gode anmeldelser hos flere forskjellige testere, og fordi når jeg først skal kjøpe meg en skjerm så kjøper jeg en som jeg skal beholde en del år. Gidder ikke kjøpe meg ny skjerm (for å få større) om 2 år. Bare synd den ikke kan kjøre høyere oppløsning enn 1280x1024. Personlig synes jeg en 19" LCD skal kunne kjøre på 1600x1200. Vet Eizo har 19" som gjør det, men å betale over 17.000kr for en lcd-skjerm bare for å få høyere oppløsning er for drøyt.

 

Har den analoge utgaven av musa jeg kjøper nå, og synes den er helt genial. Har personlig ikke bruk for mer enn to knapper og et hjul på ei mus, og når jeg får den i optisk utgave også var valget enkelt for meg. Ikke var den dyr heller, så hvis jeg skulle finne ut at jeg trenger en ny slipper jeg å tenke på (så mye) bortkastede penger... :wink:

 

Velger å ha en XP-maskin i systemet mitt, da jeg hittil bare har brukt Win2k. Synes det var like greit å kjøpe en lisens først som sist, så slipper jeg å ha dårlig samvittighet mot Bill og resten av Microsoft.

 

 

Når jeg bestemte meg for å anskaffe meg ny maskin hadde jeg en ide om å "ta den helt ut" og kjøpe VapoChill også. Men ble usikker på det hele, siden jeg engang ikke har vært borti vann-kjølig før heller. Kunne alltids vært morsomt å ha det værste anlegget i gata, men er redd for å ødelegge noe i prosessen. Hadde en ide om å kanskje la Hardware.no/Overklokking.no få bygge maskinen for meg (med full VapoChill og alt), slik at de kunne skrive en skryte-artikkel om maskinen, men tok aldri kontakt med dem. Kanskje jeg kan skrive en artikkel om maskinen min selv, men det blir jo da uten noe ekstrem-overklokking med aktiv kjøling osv. (Hvis HW.no/OK.no er interessert i å kombinere min hardware med et VapoChill-kabinett må de kontakte meg før jeg har fått anledning til å bygge sammen maskinen, dvs. før mandag (da jeg regner med å få delene på tirsdag eller onsdag. Venter nå kun på hovedkortet som Komplett sier de skal motta på mandag 3/2) Tom's Hardware har skrevet en artikkel her hvor de trimmer en P4 3.06GHz til 4,1GHz, så derfor er jeg usikker på hvor interessert HW.no/OK.no kan være)

 

I alle tilfeller så har jeg nå kjøpt en maskin som kommer til å holde et par år fremover. Det er første gang jeg kjøper (så godt som) det råeste på markedet, men en gang i blandt må man unne seg litt ekstra. Kommer uansett til å tilbringe en del tid neste uke til å bygge/installere/tune maskin, evt. se på HW.no gjøre det for meg.

Vi får se om det er noen interesse hos menneskene bak denne flotte siden, og flotte forumet.

 

Uansett kommer jeg til å sitte med et stort smil rundt munnen fra og med neste uke og i tiden fremover. Har anskaffet meg et digital-kamera også, så skal nok prøve å legge ut noen bilder og benchmarks osv på nettet som andre kan sikle av... 8)

 

Som jeg sa tidligere - gleder meg som en liten unge!

 

Mvh.

Magnus Lie

Lenke til kommentar

Hvor høyt kan systembussen - fsb - stilles i BIOS på AsusP4G8X DeLuxe?

Dersom den kan stilles til bortimot 250 gir det potensiale for overklokking av P4/800.

 

Så lurer jeg på hvor høyt dere har klart å klokke systembussen (fsb) påkortet nå, - dere som har forsøkt?

Lenke til kommentar

Har bestilt bl.a. et P4G8X/D og et Sapphire Radeon 9500. Var akkurat inne på Komplett nå, og nå kommer jo ikke greiene før den 14.2 !! Det er andre gangen de er utsatt!

 

Betyr det at de ikke får inn noen kort før dette, eller betyr det at de som ikke har bestilt (reservert) ikke kan vente å få noe før dette.

 

Burde kanskje spurt Komplett om dette, men det er fredag og regner ikke med at noen svarer nå... Noen som vet??

Lenke til kommentar
Har bestilt bl.a. et P4G8X/D og et Sapphire Radeon 9500. Var akkurat inne på Komplett nå, og nå kommer jo ikke greiene før den 14.2 !! Det er andre gangen de er utsatt! Betyr det at de ikke får inn noen kort før dette, eller betyr det at de som ikke har bestilt (reservert) ikke kan vente å få noe før dette

 

Jeg tror det er en sammenheng her, at når bestilt eller bekreftet innkommende varer er utsolgt, - endres leveringsdatoen i WEB-Shopen. Men endret dato i WEB-Shopen kan også være forsinkelser, men det bør jo være unntaksvis det da ... :wink:

 

For meg passer 14 feb. greit, - for jeg skal ha P4-2,66 til "kuttet" pris, - og det skjer til samme tid eller senere ... :yes:

Lenke til kommentar
Hvor høyt kan systembussen - fsb - stilles i BIOS på AsusP4G8X DeLuxe?

Dersom den kan stilles til bortimot 250 gir det potensiale for overklokking av P4/800. Så lurer jeg på hvor høyt dere har klart å klokke systembussen (fsb) påkortet nå, - dere som har forsøkt?

 

Hmm... Interessant spørsmål. FSB på 250, da tror jeg ikke jeg hadde kommet langt i boot'en, nei.

 

Har AsusP4G8X Deluxe og en boxed P4 2,4 533 (låst multiplier 18), kjører FSB på 150x4 og Vcore på 1,600 Volt. Max Vcore er 1,9 mener jeg å huske, skal boote og se i Bios hvor høyt jeg kan sette FSB- 250 hørtes dog sinnsykt ut :o

Lenke til kommentar

OI!!

 

CPU Ext. Freq. (MHz) 100 - 400 , step 1

 

AGP/PCI freq (MHz) 66,66/33,33 - 104,46/52,23

 

CPU Vcore (Volt) 1,525 - 1,975 step 0,025

 

AGP Voltage 1,5 - 1,6 - 1,7

DDR Voltage 2,5 - 2,6 - 2,7

 

 

Skavvissseeee . . . . FSB på 400 MHz, det er 7,2 GHz på min CPU, det! Ja takk! Kjempegjerne!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...