Gå til innhold

X2 5000+ som Black Edition


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
966 kroner hos Amentio :thumbup:

 

Dette blir nok en fin prosessor for de som vil overklokke uten å sprenge lommeboka på alt for dyrt minne eller for dyre hovedkort eller legge opp til hovedkortskifte senere. Med AM2-sokkelen skal det bare være å putte inn en Phenom (K10 "Barcelona"-basert) prosessor når pris og tilgjengelighet blir rett. I mellomtiden kan man kose seg med overklokking på stramt budsjett. 65W og åpen multiplikator legger opp til at overklokking skal bli enkelt å gjøre uten å risikere at garantien på hovedkortet ryker.

 

Det skal bli spennende å lese når overklokkingsresultatene fra denne begynner å sprette opp på nettet. :yes: Dette kan vise seg å være en ulv i fåreklær.

9578926[/snapback]

Ja, dette er nok en fin CPU for de som har et AM2-system eller vil ha et med tanke på senere oppgradering til Phenom, men mener du i tillegg å insinuere at man "sprenger lommeboka" på en E2140/E2160/E4400, et greit HK som støtter 1066MHz FSB og 2GB 667MHz value-RAM?

Lenke til kommentar
Trenger vi ulåst multiplier? Jeg mener, er det ikke bare å skru opp HTT og skru ned multiplieren til minnet for å overklokke?

9579660[/snapback]

HTT begrenser seg ganske fort så åpen multiplier vil gjøre det mye lettere å overklokke mer. Det gir også muligheten til å overklokke prosessoren uten å bryte med garantien til hovedkortet.

 

jon67: Med DDR2-667 så begrenser det seg fortere hvor langt man kan overklokke. Men ellers så sprenger man nok ikke lommeboka med de spesifikasjonene der. Bortsett fra at det vil koste unødvendig mye om man vil oppgradere senere. (raskere FSB'er innføres jo ganske fort mens prisen på prosessorene med gammel FSB holdes kunstig høye for å lokke folk til å kjøpe nytt hovedkort hver gang de oppgraderer prosessor. Satser man på budsjettoverklokking nå så ender man nok opp med et hovedkort med DDR2 uten mulighet for DDR3, mens det vil være "standard" ved neste prosessoroppgradering.) Så det kan balle på seg ja, selv om det ikke "sprenger lommeboka" (Vel, det kommer jo an på hvem sin lommebok vi snakker om også. Det er ikke alle som har like god råd. Særlig skoleelever, studenter og arbeidsledige)

Lenke til kommentar
966 kroner hos Amentio :thumbup:

 

Dette blir nok en fin prosessor for de som vil overklokke uten å sprenge lommeboka på alt for dyrt minne eller for dyre hovedkort eller legge opp til hovedkortskifte senere. Med AM2-sokkelen skal det bare være å putte inn en Phenom (K10 "Barcelona"-basert) prosessor når pris og tilgjengelighet blir rett. I mellomtiden kan man kose seg med overklokking på stramt budsjett. 65W og åpen multiplikator legger opp til at overklokking skal bli enkelt å gjøre uten å risikere at garantien på hovedkortet ryker.

 

Det skal bli spennende å lese når overklokkingsresultatene fra denne begynner å sprette opp på nettet. :yes: Dette kan vise seg å være en ulv i fåreklær.

9578926[/snapback]

 

Til nå har vel ikke 65 nm-prosessorene til AMD hatt ord på seg for å klokke alt for godt ? Hvis denne gjør det så vil den absolutt være et bra valg.

 

Har vurdert am2-oppsett for senere å putte inn en Phenom, men føler det er lite detaljer om hvor stor forskjell det vil være mellom am2 og am2+. Split power planes betyr ikke så mye, men det gjør kanskje HT3.0. Har lest at det generelt forventes 3-10% ytelsesøkning fra am2 til am2+, men det er utviklet raskere minne for å gi Phenom tilstrekkelig minnebåndbredde (Link). Forventer ikke at slikt minne kan kjøres i am2-kort med oppgitt minnehastighet opp til 800, men tar kanskje feil. Uansett, er det evt. tatt høyde for mht de oppgitte 3-10% ? Ser at MSI merker flere av sine am2-kort som "am2+-ready" - det kreves kun en bios-oppdatering. Vet du eller noen andre mer om dette ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Kjedelig. Ville heller gått for en X2 5200 EE 90nm SOI rev F3 eller lignende F3, med større cache, og bedre ytelse klokke per klokke enn Brisbane, hvis jeg skulle kjøpt en AM2 CPU.

9579988[/snapback]

Hva vil det si at den er SOI? Noe med produksjonsprosessen å gjøre?

Lenke til kommentar

Ja, det er en forkortelse for Silicon On Insulator. Det gir mindre lekkasjestrømmer i transistorene og dermed mindre varmeutvikling.

 

tweakish: Det er ikke AM2+ som tilfører offisiell støtte for hastigheten DDR2-1066. Det er K10-prosessorene som tilfører den støtten. Med andre ord kommer det neppe med Athlon64 X2-serien. Så vidt jeg vet vil minnekanalene bli uavhengige kun på AM2+-kort. Det er også en egenskap som kun vil finnes i Phenom. Split powerplanes og HT3.0 gjelder også kun Phenom. Med andre ord vil ikke AM2+ tilføre noe som helst for Athlon64 X2-serien.

Lenke til kommentar
Ja, det er en forkortelse for Silicon On Insulator. Det gir mindre lekkasjestrømmer i transistorene og dermed mindre varmeutvikling.

 

tweakish: Det er ikke AM2+ som tilfører offisiell støtte for hastigheten DDR2-1066. Det er K10-prosessorene som tilfører den støtten. Med andre ord kommer det neppe med Athlon64 X2-serien. Så vidt jeg vet vil minnekanalene bli uavhengige kun på AM2+-kort. Det er også en egenskap som kun vil finnes i Phenom. Split powerplanes og HT3.0 gjelder også kun Phenom. Med andre ord vil ikke AM2+ tilføre noe som helst for Athlon64 X2-serien.

9582345[/snapback]

 

Simen1: kanskje jeg ikke presiserte det så godt, men jeg mente egentlig ulempen med å kjøre Phenom med am2-kort i stedet for am2+. Altså; hva tilfører am2+ Phenom som am2 ikke gjør ? Ytelses-messig HT3.0. Men vil en Phenom i am2 også kunne kjøre DDR2-1066 ?

Lenke til kommentar
Men vil en Phenom i am2 også kunne kjøre DDR2-1066 ?

9583676[/snapback]

Jeg tror det, siden det er en egenskap knyttet til prosessoren og ikke hovedkortet.

 

Uavhengige minnekanaler tror jeg bare vil fungere med AM2+. Det er en av de tingene jeg tror vil gi mest ytelseforskjell ved bruk av Phenom på AM2 vs. AM2+.

Lenke til kommentar

Fram til nå er det vell ingen Brisbane som er levert med 2*1mb l2-cache, usikker på grunnen til dette, men gjør det lett og skille dem og Windsor F3, som alle har 2*1mb l2-cache.

 

Tror vi kan se langt etter en høyt klokket Brisbane efikkan, hadde dette vert tilfelle, ville neppe 6400+ blitt lansert i form av F3.

Så lenge F3 klokker så godt som den gjør, er vell strengt tatt behovet for en høyt klokket brisbane lavt såpass tett opp mot desktop K10.

 

Eneste momentet er at Brisbane ville vert billigere å produsere, men ser ikke ut som det lar seg gjøre grunnet lav klokk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...