Gå til innhold

Laster du ned ulovlig?


Ulovlig nedlasting  

590 stemmer

  1. 1. Laster du ned ulovlig?

    • Ja - jeg laster ned ulovlig
      540
    • Nei - Jeg laster ikke ned ulovlig
      50


Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke? Begge to tjener på å gjøre noe galt.
Men utover vinningskriminalitet, stopper imidlertid likhetene.

 

Piratkopiering fjerner ingen fysisk vare - opphavsmannen mistet ingen fysisk verdi, kun en potensiell inntekt. Det er fremdeles mulig å tjene penger på varen. Dette er ikke tilfellet med tyveri, der en faktisk kan vise til et faktisk verditap. Et intellektuell verk er mer lik et monopol enn eiendom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At man mister en potensiell inntekt er ille nok, spør du meg. Dere, som åpenbart mener f.eks musikkbransjen er råtten, har ikke noe imot dette. For disse musikkfolka har jo nok av penger uansett, liksom.. Det er som du sier fortsatt mulig å tjene penger på varen, men ikke i like stor grad som i en verden uten piratkopiering. Et morsomt paradoks er jo at dess mer vi piratkopierer, dess dyrere burde ting bli. Det er jo så få som kjøper, så for å få råd til å fortsette å utvikle gode produkter må de øke prisene.

 

 

Allikevel, dette var en avsporing. Det som irriterer meg mest i hele universet med tanke på noe relatert til en datamaskin er pirater som forsvarer seg med at de kjøper minst like mye som de laster ned, om ikke mer. Kom ikke her med påstand om at folk som piratkopierer er storkunder i butikkene! Altså, jeg skjønner at dere bruker dette argumentet, for det er veldig hendig med tanke på å kjøre en diskusjon i grøfta, og gå ut av den med poengdeling. Nettopp fordi argumentet er så til de grader umulig å bekrefte eller motbevise. Hadde piratkopiering vært mindre tabu så hadde det flommet med tilståelser om dette: "Jeg er en pirat, og jeg kjøper svært sjelden musikk, spill og film".

 

For å oppsummere:

Dere tar feil, pirater kjøper ikke så mye som de påstår. Dermed kan man ikke forsvare piratkopiering med dette. Jeg heller ikke at INGEN pirater kjøper ekte vare, men snarere at de aller fleste nok kjøper svært lite.

Lenke til kommentar
Kom ikke her med påstand om at folk som piratkopierer er storkunder i butikkene!

 

Jeg kjøper aldri spill hvis jeg ikke må(et bra spill som er online), men selskapene hadde heller ikke tapt penger på meg fordi jeg har rett og slett ikke råd til å kjøpe alle spill jeg vil prøve, det samme gjelder filmer og software, ikke sjangs at jeg hadde sett alle filmene på kino/dvd eller kjøpt photoshop CS3(overkill) for å fikle med bilder.

 

Uten piratkopiering hadde jeg bare levd et kjedeligere liv, men ingen hadde fått noe mer penger av meg enn det jeg gir nå. Ikke det at det er en god grunn til å bryte loven, men det får så være.

Lenke til kommentar
At man mister en potensiell inntekt er ille nok, spør du meg. Dere, som åpenbart mener f.eks musikkbransjen er råtten, har ikke noe imot dette. For disse musikkfolka har jo nok av penger uansett, liksom.. Det er som du sier fortsatt mulig å tjene penger på varen, men ikke i like stor grad som i en verden uten piratkopiering. Et morsomt paradoks er jo at dess mer vi piratkopierer, dess dyrere burde ting bli. Det er jo så få som kjøper, så for å få råd til å fortsette å utvikle gode produkter må de øke prisene.

 

 

Allikevel, dette var en avsporing. Det som irriterer meg mest i hele universet med tanke på noe relatert til en datamaskin er pirater som forsvarer seg med at de kjøper minst like mye som de laster ned, om ikke mer. Kom ikke her med påstand om at folk som piratkopierer er storkunder i butikkene! Altså, jeg skjønner at dere bruker dette argumentet, for det er veldig hendig med tanke på å kjøre en diskusjon i grøfta, og gå ut av den med poengdeling. Nettopp fordi argumentet er så til de grader umulig å bekrefte eller motbevise. Hadde piratkopiering vært mindre tabu så hadde det flommet med tilståelser om dette: "Jeg er en pirat, og jeg kjøper svært sjelden musikk, spill og film".

 

For å oppsummere:

Dere tar feil, pirater kjøper ikke så mye som de påstår. Dermed kan man ikke forsvare piratkopiering med dette. Jeg heller ikke at INGEN pirater kjøper ekte vare, men snarere at de aller fleste nok kjøper svært lite.

 

NEI, ,du tar feil. Nå må du ta deg sammen mann. Pirater kjøper så mye påstår jo, kanskje ikke alle, men en god del av dem gjør det. Og jeg er en av dem, eller skal du kalle meg en løgner også? Som jeg skrev jeg lenger bak, jeg har en samling på godt over 1300+ originale DVD-er. 700 CD-er + div tv-serier. Mye av dette er ting jeg har lastet ned først, for å sjekke det ut, så kjøpt senere. Og jeg har kamerater som gjør akkurat det samme, så ikke kall oss for løgnere er du snill. Selvom jeg ikke laster ned like mye som før, nå pleier jeg å kjøpe filmen med en gang, så hender det jo at jeg laster ned en film i ny og ne, men har ikke dårlig samvittighet for det.

 

Det er tl og med ofte kommet med tall som motbeviser plate og filmselskapenes fiktive tall, som det virker som at kun eksisterer i deres villeste fantasi. Jeg ser ingen grunn til at pirater skal tilstå noe som ikke er sant. De pirater som kun laster ned, ja, de kan godt tilstå det hvis de føler for det. Men for de pirater som faktisk kjøper minst like mye, om ikke det meste dem laster ned, ja, vi har ingenting å tilstå. :)

Endret av Scrim
Lenke til kommentar

Scrim:Så fortsetter du med dette tullet.. Jeg sier jo absolutt ikke at ALLE som laster ned aldri kjøper noe som helst på lovlig vis! Jeg påstår bare at det er en overhengende fare for at de som piratkopierer mye mer enn de kjøper er i knusende flertall (i forhold til de som kjøper mye i tillegg til piratkopieringen)

 

Så, argumentet deres om at dere kjøper mye i tillegg til at dere laster ned kunne ha vært gyldig, dersom det faktisk hadde vært grunnlag til å tro at "lovlige" pirater var i like stort tall som de som nesten kun laster ned, og ikke kjøper.

 

Bruktbilen: du ville sannsynligvis omprioritert pengebruken litt. Men igjen, jeg er ikke ute etter å forby piratkopiering. Jeg er bare sabla forbanna på folk som påstår de kjøper like mye eller mer enn de laster ned, og at de faktisk tror de representerer flertallet i "piratmiljøet".

Endret av Zythius
Lenke til kommentar
Du kan ikke sammenligne en bytikktyv og en person som piratkopierer..
Hvorfor ikke? Begge to tjener på å gjøre noe galt.
Men utover vinningskriminalitet, stopper imidlertid likhetene.
At man mister en potensiell inntekt er ille nok, spør du meg.

Flott avsporing. Hvor ille du mener det er var ikke saken, men om de to kan sammenlignes. Selvsagt kan de sammenlignes, men de kan ikke likestilles, noe alle lands lover klart viser.

Lenke til kommentar
Scrim:Så fortsetter du med dette tullet.. Jeg sier jo absolutt ikke at ALLE som laster ned aldri kjøper noe som helst på lovlig vis! Jeg påstår bare at det er en overhengende fare for at de som piratkopierer mye mer enn de kjøper er i knusende flertall (i forhold til de som kjøper mye i tillegg til piratkopieringen)

 

Så, argumentet deres om at dere kjøper mye i tillegg til at dere laster ned kunne ha vært gyldig, dersom det faktisk hadde vært grunnlag til å tro at "lovlige" pirater var i like stort tall som de som nesten kun laster ned, og ikke kjøper.

 

Bruktbilen: du ville sannsynligvis omprioritert pengebruken litt. Men igjen, jeg er ikke ute etter å forby piratkopiering. Jeg er bare sabla forbanna på folk som påstår de kjøper like mye eller mer enn de laster ned, og at de faktisk tror de representerer flertallet i "piratmiljøet".

Du kan jo se denne undersøkelsen her fra forumet

 

Eller denne fra Canada

 

Du må gjerne være forbanna, men det hjelper nok ikke. :tease:

Lenke til kommentar

Æsj, dere legger for mye følelser i dette..

 

Se bare på de to som postet over meg. JohndoeMAKT har en ikke akkurat ukjent logo i avataren sin. Dessuten klarer han å hoppe inn ett innlegg for sent, han kommenterte nemlig ikke min siste post, som var ment til å oppklare den forrige. Den forrige posten har han for øvrig misforstått.. Igjen, dette er ikke hovedproblemet – jeg, og enhver person med et snev av moral innser at piratkopiering ikke er helt greit og full rettferdighet. Jeg sier allikevel ikke at det er like galt som de latterlige kortfilmene vi får før filmen på kino og DVD. (”You would not steal a car, you would not steal a CD”, ”Piracy, it’s a crime” osv ... ) Det jeg virkelig irriterer meg over er som sagt før: de som prøver å forsvare piratkopiering med at et påstått stort antall mennesker også kjøper minst like mye som de kopier.

 

Nummer to, AvieN, er tydeligvis en forkjemper for piratkopiering. Og det skjønner jeg, å skaffe seg ting gratis er jo alltid kult.. Dessuten han/hun veldig lei av å bli kalt en snylter, fordi han/hun kopierer, som det går frem av innholdet i spørreundersøkelsen . Undersøkelsen beviser forsåvidt ingenting. Det er kun 360 stk som har deltatt, og det er ikke akkurat knusende klare resultater. Har dere forresten sett at av de som har deltatt så har 300 stk svart at de bruker under 5000 kr per år? Du skal laste ned ganske lite for å holde deg i nærheten av 5000 kr..

 

For ikke å nevne problemet med slike undersøkelser, det er jo gull for "piratforkjempere". Her er det bare å lyve ivei og sørge for spre ordet på IRC. ”Hei gutta, sjekk undersøkelse om piratkopiering nå a!! Alle sammen gå inn og bombarder den med falske svar for å støtte saken deres!” Og ja, jeg vet den canadiske undersøkelsen var gjort via telefon av selskapet Decima Research, men det er ikke akkurat vanskelig å avgi falske svar via telefon heller.. Selvfølgelig sier jeg ikke at alle i hele verden er løgnere, men jeg er villig til å vedde på at mange nok av dere hadde avgitt svar som taler for saken deres i en undersøkelse. Herregud, dere har jo endelig mulighet til å vise idioter som han Zythius at pirater faktisk kjøper kjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeempemye. Så hva er vel en liten hvit løgn her og der? Et falskt svar på en undersøkelse? Må da være greit, for å hjelpe saken..

 

PS: ikke ta dette personlig. Det kan godt være at dere er noen av de som faktisk kjøper en del i tillegg til kopieringen. Men tro for all del ikke at dere representerer flertallet av pirater..

 

Og ja, jeg vet det ikke hjelper å være forbanna, men jeg kan ikke noe for det.

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

Når produsentene priser sine produkter basert på konkurranse og ikke på hvor mye de kan utnytte oss og å bedrive prissamarbeid, vil jeg også kjøpe dem. Det er ikke logisk at disse tingene skal være så billige i andre land og så dyre i Europa.

 

Jeg kjøper litt (fra små produsenter) og laster ned det meste i et håpløst forsøk på litt rettferdighet for min egen del. Dessuten kjøper jeg en del i utlandet... som f.eks i mitt andre hjemland Brasil hvor en CD koster 30kr og en hel TV serie 2-300kr... og da snakker vi om originaler kjøpt i vanlige elektronikkforetninger.

Lenke til kommentar
Det jeg virkelig irriterer meg over er som sagt før: de som prøver å forsvare piratkopiering med at et påstått stort antall mennesker også kjøper minst like mye som de kopier.

 

Poenget er vel at folk som piratkopierer, antakelig kjøper like mye som gjennomsnittet i befolkningen. Det siste utsagnet får du ta på egen kappe.

 

Nummer to, AvieN, er tydeligvis en forkjemper for piratkopiering. Og det skjønner jeg, å skaffe seg ting gratis er jo alltid kult.. Dessuten han/hun veldig lei av å bli kalt en snylter, fordi han/hun kopierer, som det går frem av innholdet i spørreundersøkelsen . Undersøkelsen beviser forsåvidt ingenting. Det er kun 360 stk som har deltatt, og det er ikke akkurat knusende klare resultater. Har dere forresten sett at av de som har deltatt så har 300 stk svart at de bruker under 5000 kr per år? Du skal laste ned ganske lite for å holde deg i nærheten av 5000 kr..

Jeg er enig i at undersøkelsene ikke beviser noe, på den andre siden har ikke du klart å fremlegge noe som støtter ditt syn.

 

 

 

PS: ikke ta dette personlig. Det kan godt være at dere er noen av de som faktisk kjøper en del i tillegg til kopieringen. Men tro for all del ikke at dere representerer flertallet av pirater..

Noe som bringer oss tilbake til, hvordan vet du det? Forøvrig er det vanskelig å ikke ta det personlig når du lager en karakteristikk av meg, basert på dine egne synspunkter i denne saken. Bedre lykke neste gang.

Lenke til kommentar
Det jeg virkelig irriterer meg over er som sagt før: de som prøver å forsvare piratkopiering med at et påstått stort antall mennesker også kjøper minst like mye som de kopier.

 

Poenget er vel at folk som piratkopierer, antakelig kjøper like mye som gjennomsnittet i befolkningen. Det siste utsagnet får du ta på egen kappe.

 

 

Heller: kjøper like mye som de hadde gjort hadde det ikke vært for piratekopiering. Det finnes nok de som ikke laster ned fordi de rett og slett ikke er spesielt film/musikk/spill-interessert. Data som kan fåes ved sammenligning av salgstall over lenger perioder, tatt i betraktning andre utviklinger innenfor bransjen.

 

Ellers: hadde det vært min avgjørelse om lovligheten til nedlastning: tilpass dere (altså platebransjen) eller dø. Internett er en av de største informasjonsmessige oppfinnelsene i historien. Kapitalisme vil ideelt gå på maksimering av profitt via optimalisering av fabrikasjons- og distribusjonsprossessen. Ikke ved å presse loven til å tilrettelegge seg din forretningsidé.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at undersøkelsene ikke beviser noe, på den andre siden har ikke du klart å fremlegge noe som støtter ditt syn.

 

Ding, ding, ding!!

 

Det er nettopp det som er problemet. Jeg er lut lei av piratforkjempere som ødelegger en god diskusjon ved å komme med påstand om at de som piratkopierer kjøper mye. Det er ingen av "partene" som har grunnlag for å påstå at pirater kjøper mer eller mindre enn noen andre! Sånn teknisk sett altså, men jeg mener allikevel at det er mer sannsynlig at de kjøper mye mindre. Logikken er enkel:

 

Du dekker dine behov for spill, musikk og film ved nedlasting. Hvor er da poenget i å faktisk kjøpe tingene du allerede har? Og kom ikke her og si at alle har så fryktelig lyst til å støtte artistene at de kjøper musikken. Du vet hvilken gjennomført råtten verden vi lever i, så å faktisk kjøpe den skiva de lasta ned er det antageligvis mange som dropper. Det er jo bedre å heller spare pengene til andre ting, og heller bare kjøpe f.eks spill du veldig gjerne vil spille over nett med (pga autentisk CD-key). Samtidig skal jeg innrømme at det er en del som laster ned som sikkert kjøper ting også, men la oss være ærlig: det er ikke mange i forhold til de som bare laster ned.. Dette vil selvfølgelig ingen her på forumet innrømme. Hovedsakelig fordi de er redde for å innrømme at de laster ned, men også fordi man sitter bak den trygge PC-skjermen og lyver ivei (om hvor ekstremt moralsk man er og hvor mange CD-er de kjøper for å støtte artistene osv)

 

 

Om prisen på film, musikk og spill er for høy interesserer jeg meg ikke for (jo, men ikke akkurat i denne sammenhengen) Det er kun dette udugelige argumentet om at pirater kjøper like mye som en ikke-pirat som irriterer meg. Det sier seg jo selv at man ikke kjøper noe man allerede har lastet ned!

Endret av Zythius
Lenke til kommentar
Jeg er enig i at undersøkelsene ikke beviser noe, på den andre siden har ikke du klart å fremlegge noe som støtter ditt syn.

 

Ding, ding, ding!!

 

Det er nettopp det som er problemet. Jeg er lut lei av piratforkjempere som ødelegger en god diskusjon ved å komme med påstand om at de som piratkopierer kjøper mye. Det er ingen av "partene" som har grunnlag for å påstå at pirater kjøper mer eller mindre enn noen andre! Sånn teknisk sett altså, men jeg mener allikevel at det er mer sannsynlig at de kjøper mye mindre. Logikken er enkel:

 

Du dekker dine behov for spill, musikk og film ved nedlasting. Hvor er da poenget i å faktisk kjøpe tingene du allerede har? Og kom ikke her og si at alle har så fryktelig lyst til å støtte artistene at de kjøper musikken. Du vet hvilken gjennomført råtten verden vi lever i, så å faktisk kjøpe den skiva de lasta ned er det antageligvis mange som dropper. Det er jo bedre å heller spare pengene til andre ting, og heller bare kjøpe f.eks spill du veldig gjerne vil spille over nett med (pga autentisk CD-key). Samtidig skal jeg innrømme at det er en del som laster ned som sikkert kjøper ting også, men la oss være ærlig: det er ikke mange i forhold til de som bare laster ned.. Dette vil selvfølgelig ingen her på forumet innrømme. Hovedsakelig fordi de er redde for å innrømme at de laster ned, men også fordi man sitter bak den trygge PC-skjermen og lyver ivei (om hvor ekstremt moralsk man er og hvor mange CD-er de kjøper for å støtte artistene osv)

 

 

Om prisen på film, musikk og spill er for høy interesserer jeg meg ikke for (jo, men ikke akkurat i denne sammenhengen) Det er kun dette udugelige argumentet om at pirater kjøper like mye som en ikke-pirat som irriterer meg. Det sier seg jo selv at man ikke kjøper noe man allerede har lastet ned!

 

beste posten til nå :thumbup:

 

alle prøver og gjøre seg sjøl til et bedre menneske, og hvordan de gjør de ? poster på dette forumet og overbeviser seg sjøl om at de er sant ...

Endret av turak
Lenke til kommentar
Dere tar feil, pirater kjøper ikke så mye som de påstår. Dermed kan man ikke forsvare piratkopiering med dette. Jeg heller ikke at INGEN pirater kjøper ekte vare, men snarere at de aller fleste nok kjøper svært lite.

 

Jeg kjøper absolutt ikke alt jeg prøver, men det er fordi det faen ikke er verdt pengene. La oss ta et eksempel. Jeg spilte mye på PC, men nå spiller jeg mer og mer på konsoll. Konsollen gidder jeg ikke modde, så her ligger kjøpsprosenten på 100. På den annen side kjøper jeg da kun spill jeg vet er gode nok til å være verdt de 500-700 kronene de koster. Det er ikke så altfor mange.

 

På PC piratkopierte jeg mye. En periode prøvde jeg vel ut 80% av alle nye spill som kom ut. De jeg virkelig likte kjøpte jeg, eller har kjøpt i ettertid. Jeg kjøper også fysisk i butikk relativt ofte, rett og slett fordi spillbutikkene her i Trondheim er jævla gode.

 

Nå kommer da selvfølgelig argumentet; Prøve ut spill - du har demoer til slikt. Vel, en demo er ikke alltid til å stole på når det gjelder spill. Som oftest viser de frem de beste sidene ved spillet i en demo, og når du så har kjøpt fullversjonen ender du opp med å bli skuffa.

 

På konsoll ender jeg opp med å stole på reviews og andres erfaringer, mens jeg har flere originalspill til PC som ikke fikk gode reviews, men som jeg syntes var morsomme.

 

Har også kjøpt musikk av band jeg aldri i verden hadde brukt penger på hvis jeg ikke hadde hørt dem først. Må man virkelig finne en person som har kjøpt musikken og okkupere stua dems for å få hørt på musikk fra et nytt band før man kjøper? Eller stå i en stressa butikk og okkupere det eneste headsettet de har for å få hørt på et og et halvt minutt av tre tilfeldige låter?

 

Bah. Jeg piratkopierer. Er produktet godt nok kjøpes det. Er det ikke, underholder det meg ikke og slettes. Ikke nødvendigvis fordi det er moralsk riktig å slette det, men fordi det er skrap og ikke fortjener harddiskplass. Artister og utviklere som lager noe halvhjerta, putter det i et cover og tar 500 kroner for dritten burde konsentrert seg om å lage gode nok produkter før de begynner å pistre etter penger. Alle gode produkter selger som faen, musikk eller spill. Til tross for at det piratkopieres over en lav sko.

 

Selv om mange nok aldri kjøper noe som helst. Jeg liker å gjøre det med jevne mellomrom både av hyllefaktor og samlefaktor.

Lenke til kommentar

Nå tar vi oss vann over hodet her. Dette vi nå er inne på kan jeg ikke gjøre annet enn å le av. Det lyser jo nærmest sinne og favorisering av piratkopiering ut av postene deres. Dessuten er jeg smart nok til å være litt mindre bastant enn de fleste piratforkjempere. Jeg nekter ikke for at piratkopiering kan ha gode sider, men det er minst like mange dårlige..

 

 

For siste gang: Jeg orker ikke en lang diskusjon om piratkopiering. Det blir bare påstand mot påstand, som å stange i en vegg. Det eneste jeg vil ha slutt på er folk som lyver om i hvor stor grad de kjøper ting. Det er alltid sånn i en diskusjon om dette temaet. En haug med folk sier at de kjøper minst like mye som de piratkopierer, og så er liksom saken avsluttet. For pirater kjøper jo kjempemye, osv osv.. Bare vær ærlig, så kan vi ha en god diskusjon. (Og nei, jeg sikter ikke til denne tråden, det har vært mange andre dårlige diskusjoner)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...