Gå til innhold

Help å velge bærbar til spill


9

Anbefalte innlegg

Hei alle barn!

Jeg er en spillentusiast som trenger litt mer ytelse og mobilitet til å erstatte min gamle stasjonære ("stasjonær" i ordets sterkeste betydning: vannkjøling er et mareritt å dra på LAN med).

Akkurat nå har jeg en litt over 2 år gammel AMD64 3200+ (2.0ghz), 1gb RAM og et GeForce 6800, og får veldig dårlig ytelse i for eksempel Enemy Territory: Quake Wars (20~30 fps i 800x600 med alt på minimum) og andre nyere spill.

 

Jeg er rimelig utdatert hva som har skjedd med utviklingen de siste 2 årene, og jeg har aldri eid en bærbar før, så jeg har noen veldig grunnleggende spørsmål:

 

1) Hvor stor forskjell er det generellt mellom de forskjellige produsentene?

Jeg har en kompis som bruker en Acer bærbar som han kunne vært mer fornøyd med.. Har inntrykk av at Acer har et rykte som "billigpc" som kan gi litt problemer på sikt. Hvor dyrt/vanskelig er det å f.eks. få minneoppgraderinger hos de forskjellige leverandørene? hvordan er service/garanti/etc?

 

2) Hva regnes som de best egnede bærbare for spill i hver prisklasse?

best opp til 15 000kr, best opptil 20 000kr, best over 20 000kr?

 

3) Er det noen som kan dele sine erfaringer med nyere spill (f.eks ET:QW) på aktuelle bærbare?

Hva slags FPS oppnår du med alle spesialefekter slått på og "native" oppløsning? Hvor stor forskjell vil jeg se fra min gamle stasjonære?

 

4) Hva regnes som beste CPU/GPU [for bærbare] for spill?

Burde jeg vente et par måneder på neste generasjon? Har holdt med Nvidia siden Riva128 generasjonen og har alltid funnet driverne til ATI motbydelige (har disse forbedret seg?).

 

Det viktigste for meg er ytelse. Skjermkvalitet og batteritid er ikke så viktig (har en fin ekstern skjerm jeg kan koble til), HD-DVD/Blu-ray er et pluss.

Jeg er også kresen når det kommer til maskinstøy.

 

Takk på forhånd :)

Endret av 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4: beste i 8x00 serien for laptop er 8700, som finnes i Toshiba X200. Beste skjermkort for laptop er 7950 GTX, som fåes i Dell XPS her i landet, eller en del andre PC-er fra utlandet.

 

Har bestilt en Toshiba X200 fra Netshop til 15,2k som har leveringstid idag om du har tid til å vente litt på en omtale. :)

 

Det er alltid noe å vente på. Jeg gidder ikke vente ihvertfall. :p

Lenke til kommentar

Hei! Kommer til å gjøre som de andre her å anbefale Toshiba X200 som har 8700GT skjermkort, HD-DVD, HDMI utgang og 2ghz core 2 duo prosessor som er av nyeste sort. Har en 17.1 tommers skjerm på 1680x1050 oppløsning som passer bedre til spill enn 1920 oppløsning.

 

Nå til dags er ikke det så stor forskjell på kvalitet på de forskjellige produsentene, kan hende det var litt større forskjell før. Acer skal ikke være noe dårligere enn f.eks HP, kan hende kompisen din har hatt litt uflaks, litt feilprosenter er det alltids.

 

Komplett.no har en minnevelger som gjør at du velger riktig minne til din pc, som ikke skal være noe vanskelig og sette i selv. Om du vil oppgradere til 4GB så gjør du det på 1 - 2 - 3 selv.

 

Er alltid noe å vente på, men jeg hadde ikke nølt med å kjøpt x200. Her er en test som dinside har gjort av PC-en.

Lenke til kommentar

Jeg for min del valgte en litt mindre maskin, da det er litt mere hendig. Jeg valgte en ASUS G1S-A1, som selges av bl.a. multicom og amentio så vidt jeg vet.

 

-15,4" skjerm

-2,2-2,4 GHz prosessor

-1680x1050 skjerm

-8600GT med GDDR3 Minne (256 MB), altså ikke det samme som på compal IFL 90+ og Acer 5920G, men bedre

-HDMI

-2-4 GB RAM

-160 GB HD (5400 eller 7200)

 

For å lese mer om den, gå inn på Notebookreview.com og søk etter ASUS G1S eller google den.

 

Standard oppsett fikk jeg for 14300, men oppgraderte til 2,4 GHz prosessor, 4 GB RAM og 7200 rpm 160 GB HD. Prisen havnet da på 16500,-

 

-T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...