Gå til innhold

Sending av objektiv - Hvordan fungerer det?


Anbefalte innlegg

Heihei!

 

En fyr i Oslo har drømmeobjektivet mitt. Jeg har ikke anledning til å reise dit, og han har heller ikke mulighet til å komme hitover. Bor på Vestlandet.

 

Hvordan fungerer sending av slike ting? Noen som har prøvd før?

Hvordan vet jeg at objektivet er i den stand selger framstiller det som?

Hva skjer hvis det er mangler eller feil ved objektivet som ikke er blitt opplyst om på forhånd?

 

Det er snakk om et objektiv-bytte med et mellomlegg på rundt 3000 kroner.

 

Takker for alle gode råd dere kan gi meg ang. dette. :)

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ut motparten ved å sjekke adresse, telefon etc.

Sjekk også om motparten er aktiv på foto.no eller andre fora slik at du får et inntrykkk av seriøsiteten.

 

Be om høyoppløselige bilder av og bilder tatt med objektivet for å få best mulig inntrykk av selger og objektiv.

 

Send med Norgespakken(sporing) og betal forskudd.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Forskuddsbetaling er bare tryggt om du stoler på fyren. Så om du ikke kjenner ham, så ville jeg si NEI, det er IKKE trygt.

 

Det jeg mente å si var at hvis selger er litt i tvil på om han har lyst til å sende via postoppkrav, så kan du tilby deg å sette inn kostnaden han har ved oppkrav på forskudd. Da vil han forstå at du er seriøs og sannsynligvis ikke ha noe imot å sende med nettopp oppkrav. Det er selvsagt ikke noen garanti for at han ikke tar pengen og stikker, men da har du tross alt bare tapt ca 150kr, og ikke den fulle verdien av objektivet som du kanskje hadde gjort om du betalte alt på forskudd og han lurte deg... :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Joda, fyren er aktiv på foto.no, og har bare fått gode tilbakemeldinger (6'er). Det vil si at det er trygt å betale forskudd?

 

Det er jeg som skal betale mellomlegget på rundt 3000 kroner.

 

Norgespakken ja. Og slike ting kan ikke bli skadet under frakten?

9563310[/snapback]

Hva skal du med et objektiv som ikke tåler litt frakt med Posten? Antar at alt utstyret du allerede har har reist jorda rundt allerede. Seriøse selgere embalerer og pakker objektiver svært godt (egen erfaring etter å ha handlet på eBay fra hele kloden).

Endret av froggyler
Lenke til kommentar
Joda, fyren er aktiv på foto.no, og har bare fått gode tilbakemeldinger (6'er). Det vil si at det er trygt å betale forskudd?

 

Det er jeg som skal betale mellomlegget på rundt 3000 kroner.

 

Norgespakken ja. Og slike ting kan ikke bli skadet under frakten?

9563310[/snapback]

 

Og oppkrav føles sikrere ? Hva om du kommer hjem med pakken etter å ha betalt en haug i oppkravsgebyr og pakken inneholder en sko. Som regel betaler folk frakten i ren glede over at du velger å stole på dem og betaler på forskudd. Går sikkert helt greit - fotoentusiaster er hederlige folk :thumbup:

Lenke til kommentar
om jeg så tørr spørre, hva er drømme objektivet ditt?

9564340[/snapback]

Hehe.. Det er snakk om en Sigma 50-500mm f/4-6.3 HSM (Bigma - som den også er kalt).

 

Var litt rask i vendingen med å kalle det mitt drømmeobjektiv, menmen.. Hadde ikke gjort noe med en Sigma 300-800mm heller, men den blir nok litt for dyr for meg.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...