Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase: T.J.'s 1993 Legacy 2.2 GX AWD


jennnereer

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage en showcase om bilen og bruke den i stedet for å bruke min tråd i Styling/Tuning tråden.

 

Litt om bilen og kjøpet:

Bilen kjøpte jeg nokså billig (30000) siden listepris på en 92 model er 40-50000. Bilen hadde gått litt over 214000 da jeg hentet den i båtsfjord. Bilen har hatt en eier hele tiden og er i ganske fin stand. Gikk gjennom EU-kontroll med 0 feil. Av det kosmetiske er det bare litt småting. Et par steinsprang og litt rust i lakken. Motoren fungerer akkurat som den skal, det elektiske funker 99% Vifta i varmeapparatet fungerer ikke men det skal jeg få reparert før vinteren og lappen kommer.

 

Ting som er gjort på bilen:

byttet kassettspilleren til fordel for en cdspiller m/6discskifter.

Ordnet leds til å lyse opp speedometerskive etc bedre en det orginale innebygde ledene gjør.

Ekstralys, ferdig montert da jeg hentet bilen.

Trekkt om setene foran, Bak kommer også om de tidligere eierne finner dem.

Kjøpt Pads til beltene med subaru logo og ekstra puter med STi logo.

 

Bilen har en 2.2liter boxer som er akkurat passe størelse for bilen. Perfekt balanse mellom effekt og vekt. Girkasse er en automat med cruisecontrol og Econ-styring.

 

Tingene jeg ønsker å gjøre er:

Lakke bilen svart og en spesiel grønnfarge på smådeler som grill og liknende.

Bodykit. Har sett meg ut et nokså stilig et fra C-West med ferdig Duct for spredere.

Stereo er noe av det første som kommer inn i bilen. 6x9 bak. Greit kompsett i frontdørene. Midbass i bakdører samt en eller to 10/12'ere.

Interiøret har jeg lyst å fikse opp litt. Et par racingstoler kommer vel. Går ikke an å bytte rattet på grunn av cruisecontrolen, Men nye pedaler, matter og muligens en sånn sparkeplate blir det vel.

Tuning kommer vel med tiden det og. Turbo, Chip er det jeg vil ha først. Så slipper jeg å bytte eksos to ganger. Men plugger, filter og oljeskifte koster ikke stort og hjelper litt.

 

Felger tenker jeg et sett 17" Oz Ultraleggera eller Superturissimo.

 

Bilder:

dsc00742jm4.jpg

dsc00741ji6.jpg

dsc00722at2.jpg

dsc00721yp4.jpg

dsc00745or9.jpg

 

Kommer mer når jeg begynner å få gjort ting på bilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pen bil, skal følge med på denne! :D

9556820[/snapback]

Er jo så og si samme som din men med automat, et år nyere og noen småting. Men vil bruke denne mer til å vise bilen og framgangen.

Skal i løpet av uka ta ut batteriet og fjerne irr fra polene eventuelt bytte det ut. Fikk nesten ikke start i kveld. Skal også ta ut vifta fra varmeapparatet. Det kommer strøm dit så vifta går vel bare ikke eller er ødelagt.

Hadde jeg kunnet bruke photoshop skikkelig så hadde jeg laget en aldri så liten mockup av det jeg ønsker.

 

Interiør bilder:

dsc00739vh6.jpg

dsc00735ua1.jpg

dsc00740lw5.jpg

dsc00738zc2.jpg

dsc00736sp8.jpg

STi nakkepute :cool:

dsc00063md9.jpg

 

Lights on :)

dsc00056sj1.jpg

Midlertidig løsning til jeg får fikset Led-lysa i dash:

dsc00061zj2.jpg

 

Noen tatt med mobilkamera i mørket, andre med kamera.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg omsider fått bilen inn på verksted, har ikke fiksa noe men sjekket for feil.

 

Tingene han kunne finne:

Varmeapparatvifte defekt.

Oljelekasje Kamaske V/side

Oljelekasje bunn panne (veldig liten, nesten ubetydelig)

Slakk i Ytre stab. stag H/bak

Vindusheiser treg framme (Smøres)

Takluke treg (Smøres)

Parklys H/side fremme virker ikke

Ryggelys H/side virker ikke

Hovedlykt V/side glass defekt.

 

Uten om det så sa han at det var en jævlig bra bil for prisen.

Bremser, styring og driverk fant han ingen feil.

 

Varmevifta og lykta er bestilt nytt.

Oljelekasjene skal fikses, og vinduene smøres.

 

Pærene skal jeg få byttet selv.

 

Ellers var det ikke noen av feilene som kom som en bombe.

 

Bilen går godt uansett. Eide flere biler her i går. mesteparten nyere sedan bla. audi a-et eller annet, toyota avensis. etc. De kom seg faen ikke forbi :!:

Lenke til kommentar

Da har jeg lagt om til vinterdekk. Skifta pærene på parklys og ryggelys.

Oljelekasjene og stab-staget skal jeg gå fikset neste lønning. Samt se om jeg får tak i noen mudflaps.

Blir vel også nytt batteri med tiden.

 

Hvilket batteri vil dere anbefale til denne bilen? Bilen står og går i kirkenes så det må nesten tåle ned til -30/40

 

En siste edit: Hvor står diagramet med lufttrykk? fant det ikke på den lille tiden jeg hadde i dag. Hvor mye trykk skal det være i dekkene? kjører for det meste med en pasasjer eventuelt alene.

Endret av T.J.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten mini update:

Påbegynt soting av bakdører og bakrute.

Fikk gjort unna en bakdør og et av mellomvinduene. dessverre ødela gummilistene i bilen sotingen på den ene siden så vi skal ta den, bakvindu og det andre mellomvinduet på torsdag eller noe sånn.

Noen som vet om bakruten er vanskelig og ta ut/sette inn igjen? blir sinnsykt trangt bak der.

 

Og omsider etter en del irritasjon og masse dugg. Så får jeg ny varmevifte på torsdag.

Lenke til kommentar
Fin bil ;) Kunne tenkt meg en subaru som vinterbil (i det minste) selv også :D Har god erfaring med legacy tidligere

Gleder meg til snøen kommer(unormalt at den er så sen i år) Bilen er deilig på veien og på grusveier.

Har fått tilbud om et sett 18" felger fra Team Dynamics med dekk for 5000.

Også fått tilbud på en MTX Thunder 9500 12" Ca 1år gammel. 4000kr med spesialtilpasset kasse.

 

Elsker bilen til tross for de småfeilene jeg har kommet over.

 

Tror det kommer en hellakkering en gang i løpet av våren/høsten neste år. Er en del steinsprang og en rustflekk eller to. (har bare funnet en på taket og litt i takluka.)

 

Ny spiller kommer forhåpentligvis i løpet av neste uke.

enkel din.

3x5v output (front, rear, sub)

7" touchscreen

Mulighet for handsfree, gps, ipod, usb brikke med musikk. og innput for ryggekamera.

Kan koble til 2 cd-skiftere. Jeg har en fra før.

 

Noen som vet et bra batteri som kan drive det elektriske uten blinking og starte bilen i 30-40 minusgrader?

Endret av T.J.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noen som har en liste over hvilke typer og watt pærene i bilen skal være? er dritlei av at det alltid er et eller 2 lys som ikke funker så jeg skal bestille 2 av hver på nett.

 

Og mens jeg er inne på det med lys. er det noen som har demontert dashbordet og som vet hvilken type pærer som lyser opp instrumentene?

 

Svar mottas med takk :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jess da har jeg fått fikset en liten del av lista mi. Fått en ny grill, skal fjerne rillene inni kun levne emblemet. Skal sette tuningnetting bak og lakke grillen sort. Gjennom grillen vil det stikke ut 2 Hella tusenmetringer i stedet for de 2 jeg har i fangeren.

 

Har også kjøpt en Venstre hovedlykt fra en høgger sørpå siden min var kommet vann inni og motoren for justering ikke virket.

kjøpt 2 GE General Electric Megalight Plus 60% 60/55Watt pærer til hovedlysene. Sto samme styrke i den lykta jeg kjøpte.

 

Tok med et par nye vindusvisker blad og, de jeg har er helt ræva.

Endret av Mentzoni
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hvilket batteri vil dere anbefale til denne bilen? Bilen står og går i kirkenes så det må nesten tåle ned til -30/40

 

En siste edit: Hvor står diagramet med lufttrykk? fant det ikke på den lille tiden jeg hadde i dag. Hvor mye trykk skal det være i dekkene? kjører for det meste med en pasasjer eventuelt alene.

 

har 2.6 bar i dekkene mine.

 

Noen som vet et bra batteri som kan drive det elektriske uten blinking og starte bilen i 30-40 minusgrader?

 

Optima Red top? kaldstartsstrøm på 800A

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan da oppdatere litt.

 

Har kjøpt Haynes Repair manual Legacy 1990-1999.

Bestilt STi luftfilter, PIAA 400/500Hz horn og High Performance Ground kit.

 

Har kjøpt og montert ny spiller. Kenwood KVT729DVD.

Trekt strømkabler fra batteri og bak til ampene.

Montert forsterkere og et par høytalere

Polk|Momo MMC 690 i Caliber Audio kasser bak med Kicker Impulse 352Xi

JL 8.1 Micro Sub med Soundmagus X1500

 

Er og bestilt en Polk|Momo C300.2 og et par MMC-6500 skal bestilles asap.

 

Kommer muligens en MTX 9500 12" i mars.

 

Skifta lykta her tidligere i januar, men det viste seg å være en 91/92 lykt så den passet ikke. Har fått 2 nye både høyre og venstre av en annen 1993 Legacy.

 

Resten kommer når lappen er i boks. plages med den forbanna teorien :thumbdown:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har da fått det småstasjet jeg bestilte fra england. (bilder kommer når kortleseren funker)

 

STi Luftfilter Egentlig til 1993-2007 Impreza men satser på at det passer. Ser veldig likt ut.

sti_air_filter_300.jpg

 

PIAA Dualtone Sports horn 400/500Hz

PIA-SH-BIG_WM.jpg

 

Rage Racing Performance Ground Kit

RRGWSNB-RD-BIG.jpg

 

Scoobyparts.com Vinduslogo til bakdørene + et lite gratis sett jeg ikke vet hvor jeg skal ha.

scoobyparts-300.jpg

 

Type-R Strobekit m/6 Farger

4e34_1.JPG

 

Haynes Repair Manual Legacy 1990-1999+Outback og Legacy Brighton

d58d_1.JPG

 

Får se hva vi får gjort til helgen av dette.

 

Strobekitet og nye hovedlykter er klart for montering. Har satt strobene sammen med parklys, så de er lite synlig pga glasset.

 

Hornene er bare å fjerne det/de orginale og bytte med de nye.

 

Jordingskitet skal festes til minuspolen på batteriet og (Oversetter ikke siden det ikke er alt jeg vet sånn direkte hva er) Intake manifold, Engine Block, Head Lamp, Cylinder Head, Alternator og Transmission.

 

noe annen trimming/styling blir det ikke med det første. Bor langt fra folk med erfaring på slikt. Ikke annet en filteret, ny olje og plugger.

 

Holder meg til de enkle tingene først.

Lenke til kommentar

Update:

Da har vi nettopp skrudd og bantes i rundt 10 timer. Begynte i 6tia Lørdags kveld og skrudde til 4 i morres. Fikk demontert Hovedlyktene (Som var et rent helvete.) 2 mutrer og en skrue er vanskeligere en man skulle tro.

dessverre må en del gjøres på nytt. El-motoren til venstre lykt er gåen, og høyre fusker. Må finne ut av hvilken av de 4 som virker.

Må forlenge kablene til strobekitet, de ble litt for korte.

 

Luftfilteret fiksa vi først, skrudde løs 3 skruer og bretta opp. Hadde sikkert tapt 1hk på det filteret som var, fant en halv fugl :ermm: resten ligger i radiatorn.

 

Hornene virker ikke, tror jeg kobla feil, men det fikser vi når jeg sjekker El-motorene.

 

Jobbet ikke hele tiden på min bil, ca 2 timer gikk til å montere et par spredere i en 89-Laurel. som også var vanskeligere en man skulle tro.

 

Jeg for min del er første/andre gang jeg skrur på bil så er ikke noe god på slike ting.

 

Jordingskitet venter vi med, må pusse og styre så mye med det.

 

Kortleseren har streika fullstendig så ingen bilder denne gangen heller.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...