Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

'03 A3 1.8T hentet fra Drammen


Roiku

Anbefalte innlegg

Ja, da var endelig bilen hentet. Det var en lang tur opp igjen til Ålesund, men det var bare moro hele veien! Bilen er en strøken Audi A3 2003-mod 1.8T som rundet 51000km i det jeg passerte kommunegrensen til ålesund. Av utstyr kan det nevnes sportsseter, sportsratt i skinn, sportsunderstell, navi plus m/TV, kjørecomputer, farget glass, autoklima, 4xel-vindu, cd-veksler, varme i sidespeilene, sentrallås, lettmet felger på sommer og vinterhjul, midtarmlene og mer stæsj.

 

Det eneste jeg føler det mangler for å være perfekt utstyrt er quattro og tåkelys foran, men det tar jeg ikke så tungt. Bilen går som en kule og er fantastisk komfortabel å kjøre. Etter nesten 70 mil sammenhengende i bilen var jeg hverken trøtt eller sliten. Klimaanlegget er noe av det beste jeg har prøvd og veigrepet er meget bra. Så lenge den oppfører seg pent nå og ikke trøbler seg så er det et fantastisk kjøp og hittil er jeg strålende fornøyd.

 

Legger ved noen bilder. Annonsen på finn.no blir slettet om et par dager så den legger jeg ikke ut. De som er nysgjerrige finner den helt sikkert.

 

 

post-71433-1190513179_thumb.jpg

 

post-71433-1190513207_thumb.jpg

 

post-71433-1190513551_thumb.jpg

 

post-71433-1190513510_thumb.jpg

 

post-71433-1190513369_thumb.jpg

 

(kvaliteten må bildene må jeg bare beklage. Mobil var alt jeg hadde for hånden)

Planer fremover, bortsett fra å vedlikeholde den godt, er ikke særlig mye. Har vurdert et par kromdetaljer, som f.eks speilkappe, men det får tiden vise. Jeg synes den er pen original. Noe plaststyling er uaktuelt. Før vinteren skal det bli en grundig polering, samt andre små forberedninger. Fristelsen til å chippe er der, men den drar mer enn godt nok som det er og vinteren er ikke noe moro for sånt så det får evt. vente til våren når sommerdekkene kommer på igjen. En chip fra tsracing, luftfilter og ny eksos vil gi i overkant av 200hk. Med en egenvekt på såvidt over 1100kg vil det gå unna, kort sagt.

 

Et teknisk spørsmål helt til slutt. Dette er min første turbobil, og alt pratet om at turboen må kjøles ned etter bruk før man slår av motoren, hva er det som ligger i dette? Hvor lenge er det snakk om at bilen må stå på tomgang, og gjelder dette bare når bilen er kjørt veldig hardt/lenge? Hva er verste konsekvens om man slår motoren av for tidlig? Eller er det bare tullball hele greia? Jeg merker at motoren holder seg varm veldig lenge etter motoren er avslått, noe som i for seg er positivt så lenge ikke noe skades.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ot: Jeg sliter litt med innloggingen der akkurat nå. Logget ut ved en feiltagelse og da kom jeg plutselig på at jeg ikke aner passord eller brukernavn. Mailen med nytt passord kommer visst aldri, så da hjelper det ikke om jeg kommer på det opprinnelige heller. Kjip situasjon, men så fort det ordner seg så kopierer jeg hele førsteinlegget her inn i forumet der :) Er brukernavn ved innlogging fullt navn, eller epost-adresse?

 

 

OnT: Om noen kunne gitt meg svar på det mystiske turbospørsmålet hadde jeg blitt veldig takknemlig. Gjerne med en kilde også!

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Grattis med ny (for deg) bil. Bestandig moro det. Du får trøste deg med at uten Quattro så sparer du en del vekt. Når det gjelder turbospørsmålet ditt så er vel saken at du bør la bilen gå litt på tomgang før du skrur av tenningen når den har blitt kjørt litt hardt (et par minutter burde holde). Ta en titt her (scroll litt nedover på siden).

Endret av heier
Lenke til kommentar

Turboen kan være rødglødende etter hard kjøring og den brenner seg fast hvis du stopper motoren. Må gå litt på tomgang så ting får kjølt seg ned. Kjøp turbotimer.

 

1.8 T går orginalt dårlig etter min mening. skikkelig daff! Sett på en chip og du merker stor forskjell. På disse motorene er det absolutt verdt penga!

Lenke til kommentar
Turboen kan være rødglødende etter hard kjøring og den brenner seg fast hvis du stopper motoren. Må gå litt på tomgang så ting får kjølt seg ned. Kjøp turbotimer.

 

1.8 T går orginalt dårlig etter min mening. skikkelig daff! Sett på en chip og du merker stor forskjell. På disse motorene er det absolutt verdt penga!

9553654[/snapback]

 

Ok, takk for det. Ang. daff; satt motoren i en bil på 1100kg når du prøvde, eller i en A6 med et halvt tonn ekstra på slep? Jeg har kjørt flere turbobiler før med mye mer hester og jeg synes dette imponerte godt. Du har kanskje en litt sjelden definisjon av "daff" ;) Begynner nesten å lure på om den allerede er chippet. Men det får vi finne ut av.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Ang turbospørsmålet ditt:

 

Turboen blir veldig var etter hard kjøring, sjekk selv med å kjøre hardt, stoppe på en busslomme, åpne panseret og se. Den gløder rødt. =)

 

turboen er smurt/kjølt av olje. Når du stopper motoren, slutter oljeflyten, slik at oljen blir stående i turboen, og kan brenne seg fast.

 

Dette begrenser oljeflyten, er det nok avleiringer kan man risikere at man ikke har smøring/kjøling i det hele.

 

Neste kapittel i eventyret blir turbohavari, å på VAG-språket er det en dyr affære :)

Lenke til kommentar

Jeg har åpnet panseret flere ganger, også etter å ha kjørt hardt (etter min forstand, noe som ikke er så voldsomt) og har aldri sett den gløde rødt. Hvilken del av turboen skal gløde? Har lest noe om at visse biltyper har ekstra kjølesystemer innebygget for å forhindre dette. Kan det være at min 03 A3 har noe slikt?

Lenke til kommentar
Turboen kan være rødglødende etter hard kjøring og den brenner seg fast hvis du stopper motoren. Må gå litt på tomgang så ting får kjølt seg ned. Kjøp turbotimer.

 

1.8 T går orginalt dårlig etter min mening. skikkelig daff! Sett på en chip og du merker stor forskjell. På disse motorene er det absolutt verdt penga!

9553654[/snapback]

 

 

Mener du seriøst at turboen kan vere rødglødene etter hardkjøring? Det må vere noe av det dommeste jeg har hørt på lenge!

For at turboen skal vere rødglødene må temperaturen godt over 1000grader og da ville du ødlagt det meste av tetninger og pakinger ikke for og tenke på olja til truboen hadde sikker vert så tynn og kjølevatnet hadde sikker kokt.. men hallo tenk deg om mekkern? kanskje du skal bytte nick?

 

Hva tror du det er som varmer opp trurboen? Jo eksosen? og hvor varm er eksosen den er fra 250 - 400* hvordan skal den blir glødende da?

Lenke til kommentar
Turboen kan være rødglødende etter hard kjøring og den brenner seg fast hvis du stopper motoren. Må gå litt på tomgang så ting får kjølt seg ned. Kjøp turbotimer.

 

1.8 T går orginalt dårlig etter min mening. skikkelig daff! Sett på en chip og du merker stor forskjell. På disse motorene er det absolutt verdt penga!

9553654[/snapback]

 

 

Mener du seriøst at turboen kan vere rødglødene etter hardkjøring? Det må vere noe av det dommeste jeg har hørt på lenge!

For at turboen skal vere rødglødene må temperaturen godt over 1000grader og da ville du ødlagt det meste av tetninger og pakinger ikke for og tenke på olja til truboen hadde sikker vert så tynn og kjølevatnet hadde sikker kokt.. men hallo tenk deg om mekkern? kanskje du skal bytte nick?

 

Hva tror du det er som varmer opp trurboen? Jo eksosen? og hvor varm er eksosen den er fra 250 - 400* hvordan skal den blir glødende da?

9578194[/snapback]

JO, turboen gløder det kan eksosrøret gjøre også etter litt hard kjøring med turtall.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...