Gå til innhold

Linux Mac Vista


Anbefalte innlegg

Jeg har anskaffet en MacBookPro med programmet Parallels. ved å benytte dette programmet (Parallels), har jeg både Mac OS og Vista på maskinen. Det er ingenting i veien for å installere enda et operativsystem ved hjelp av Parallels (har allerede lisens på operatisystemet Linux XP).

 

I den forbindelse vil jeg vil gjerne ha synspunkter på følgende (før jeg eventuelt/kanskje installerer også Linux på maskinen):

Finnes det Linux-programmer som ikke er tilgjengelig til operativsystemene Mac OS eller Vista. Kanskje Linux har programmer som er bedre enn tilsvarende programmer i MacOS eller Vista ? Spesielt er jeg interessert i programmer som omhandler video-, foto- og lydredigering. Kom med synspunkter !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes en hel masse programmer til linux som ikke finnes til Windows eller Mac, men akkurat innenfor de områdene du nevner er det nok litt tynt, og vanskelig (om mulig i det hele tatt) å finne noe som er "bedre" enn programmer til Windows og Mac OS. "Bedre" blir jo også i bunn og grunn en subjektiv oppfatning. Prøv og se! Uansett så lærer du noe nytt.

 

 

Når det gjelder "Linux XP", vil jeg anbefale deg å droppe det om du virkelig har lyst til å prøve linux. Linux er i bunn og grunn et gratis og fritt OS, som du ikke trenger noen "lisens" til. Det du i tilfelle betaler for/har lisens for i "Linux" XP" er alle ekstra tilleggene som prøver å gjøre det helt likt Windows XP.

 

Vil mye heller anbefale deg å prøve en ordentlig distroer som Ubuntu, Kubuntu (samme distro, men med forskjellige skrivebordsmiljø, smak og behag), Ferdora eller OpenSuSE.

Lenke til kommentar
Spesielt er jeg interessert i programmer som omhandler video-, foto- og lydredigering. Kom med synspunkter !

9548558[/snapback]

 

En kompis kom til meg å spurte om jeg viste av noe bra program for konvertering av video til Windows, han sa at han bare hadde funnet program som man måtte betale før. Vet ikke enda om han fant noe.

 

Men jeg vet at det fins flere program som kan dette, gratis, til Linux. F.eks. ffmpeg, det programmet kan alt! (Nesten i hvert fall :p)

 

Poenge mitt er at jeg ofte finner bedre alternativer til Linux. Skal også sies at på noen områder så er de beste programmene til Windows, men har aldri opplevd at et tilsvarende Linux-alternativ ikke eksisterer.

Lenke til kommentar

Men så er det ikke akkurat barnemat å luke ut all nagware og drit for å finne de gode gratis programmene da......

 

Gimp 2.4 kommer snart ut å. Cinnelerra er ett kraftig videoredigerings program. Finnes i pakkebrønnene i pclinuxos. Kan fint skaffes for ubuntu å. Ardour skal visst være ganske bra for lydredigering. Men da er det kanskje fint å ha en low-latency kjerne. Det får man i ubuntu studio :)

Lenke til kommentar

Anbefaler også å ta en titt på Ubuntu Studio.

Jeg vil si at det finnes flere programmer innenfor de kategoriene du viser til som totalt sett er bedre enn lignende programmer til windows. Mac har jeg ingen erfaring med, folk skryter jo av iVideo (eller hva de der i- programmene heter).

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

 

Ubuntu Studio høres interessant ut.

ffmpeg og Gimp kan vel begge kjøres i Windows, og jeg har lest på nettet at Cinellerra skal kunne kjøres i MacOS ?

Men lydredigeringsprogrammene Ardour og Rosegarden vil jeg prøve ut.

 

Andre programmer enn lyd- ,bilde- og videoredigering er også av interesse. Noen der ute som vet om programmer som er "kjekt å ha" ved siden av Vista og MacOS - det kan gjerne være programmer jeg må betale for.

 

Flere forslag ?

Lenke til kommentar

Du har et videoredigeringsprogram som heter LIVES, men jeg har aldri prøvd det selv.

Men bra at du prøver UbuntuStudio, det er en veldig fin distro. Hvis du vil prøve enda mer kan du prøve VideoLinux, det er i hovedsak for filmer, slik at du kan holde orden på filmer du har lagt inn på PC-en. Men du kan også innstallere Cinrella, Ardour, Rosegarden og alle de andre programmene.

Lenke til kommentar

En annen ting du kanskje har interesse av å vite, er at man kan kjøre de fleste linuxprogammer som finnes - direkte i os x!

 

Det finnes en del *nix programvare som finnes "nativt" til os x. Men de som ikke er portet eller laget spesifikt for os x kan gjøres ved hjelp av X11 + et program som henter de nødvendige filene (biblotekfiler og andre avhengighetsfiler). Har selv brukt dette for å kjøre noen designprogram under os x.

 

Et kjent program for å kunne kjøre linux programmer under os x er "fink". Det finnes også en del walkthrough's som kan hjelpe deg i gang.

 

Etter å ha satt opp fink (relativt enkelt), er det bare å installere linux software på din os x maskin.

 

Det er ikke alle som tenker over at os x faktisk bygger på samme struktur som mange linux-distroer. Og nå som os x 10.5 (leopard) kommer ut, så blir os x mer UNIX en det Linux er! Det sier litt.

 

Her kan du se en liste over de utgivelsene som har fått et offisielt UNIX sertifikat. (Og ikke bare "basert på unix", eller "ligner unix" slik som de fleste linuxdistroer)

Endret av messo
Lenke til kommentar
Å kjøre applikasjoner gjennom X11 er vel strengt tatt ikke helt optimalt.

9554055[/snapback]

Det er ikke like lekkert som å kjøre OS X aplikasjoner naitivt. GUIet er ofte litt anderledes en OS X standarden, og hurtigtastene bruker ctrl istedenfor ?.

 

Men utenom det så er ytelsen lik som på en hvilken som helst annen linux distro. Er ingen emulering inne i bilde. Programmet "fink" gjør ikke så mye mer enn å håndtere de filene som trengs for å kjøre linux apps.

 

Jeg vil si at det er bedre å benytte seg av X11 + fink, enn å kjøre en linuxdistro via parallells. Bedre integrering i systemet, og bedre ytelse.

 

Min erfaring så langt ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Jepp! Har selv brukt det, og når det først er satt opp så er det ikke vanskelig å installere programmer. Om du aldri har vært borti en terminal eller komandolinje før, så kan det være litt fremmed å sette opp fink. Men det finnes en del how-to's på nett som kan hjelpe deg gjennom det "værste".

 

Jeg linket til en how-to i forrige post.

Lenke til kommentar
Finnes det Linux-programmer som ikke er tilgjengelig til operativsystemene Mac OS eller Vista.

Veldig få, når KDE 4.0 kommer ut blir det enda mindre.

 

Kanskje Linux har programmer som er bedre enn tilsvarende programmer i MacOS eller Vista ?

Dette er for det meste smak og behag. Det er uansett veldig lett å teste disse programmene i Windows eller MacOS.

 

Gode programmer (også tilgjengelig til andre plattformer):

- GIMP

Skjermgrafikk ala Fireworks/Photoshop osv.

- Krita

ala Photoshop, ikke tilgjengelig til alle plattformer enda, den trenger også å modnes litt før den kan erstatte noe som helst.

- Inkscape

Veldig bra vektorprogram, på høyde med Illustrator (på noen ting bedre).

- FFmpeg

Noe av det beste på konvertering av video

- ImageMagick

Et veldig bra program for avansert redigering av bilder

 

Spesielt er jeg interessert i programmer som omhandler video-, foto- og lydredigering. Kom med synspunkter !

Linux/Unix er ikke det beste (generelle) alternativ innen noen av de kategoriene.

Lenke til kommentar
Jeg har anskaffet en MacBookPro med programmet Parallels. ved å benytte dette programmet (Parallels), har jeg både Mac OS og Vista på maskinen. Det er ingenting i veien for å installere enda et operativsystem ved hjelp av Parallels (har allerede lisens på operatisystemet Linux XP).

 

I den forbindelse vil jeg vil gjerne ha synspunkter på følgende (før jeg eventuelt/kanskje installerer også Linux på maskinen):

Finnes det Linux-programmer som ikke er tilgjengelig til operativsystemene Mac OS eller Vista. Kanskje Linux har programmer som er bedre enn tilsvarende programmer i MacOS eller Vista ? Spesielt er jeg interessert i programmer som omhandler video-, foto- og lydredigering. Kom med synspunkter !

9548558[/snapback]

 

Etter min erfaring er linux dårlig til multimediabehandlig. Tror at Window/mac tar linux på det området enda.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Har nå det inntrykket at de mest proffe Linux-programmene for henholdsvis video, bilde, lyd er :

 

Cinellerra - ImageMagick - Ardour

 

Noen som har andre synspunkter ?

9561300[/snapback]

Det finnes mange fler enn det, og programmene er (som i windows og mac) gode til hver sine ting.

 

Du har jo Cinepaint, Diva, Kino, Lives, OpenVIP, Vivia for å nevne noen video-verktøy.

For lyd: Rosegarden, Audacity, ReZound, Wired, TuxGuitar.

 

For omkoding har du slikt som:

Avidemux2, FFmpeg, mencoder, Transcode, OGMrip, DVD95

 

stillbilde:

Gimp + Krita

Vektor:

Inkscape, karbon, sodipodi, xaralx

 

For ikke å nevne 3D-modelleringsverktøyene Blender3D og Wings3D.

 

De jeg har nevnt er fri programvare. Så finnes det omtrent like mange kommersielle innenfor hvert av feltene også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...