Gå til innhold

Ultraportable, Thinkpad X61s vs hva da?


Specs

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en ultraportabel laptop, trenger litt hjelp. Jeg har en kraftig laptop som jeg bruker i jobben (systemutvikler) og en stasjonær hjemme til underholdning og familiebruk. Trenger en laptop til bruk når jeg er på farta, først og fremst til mail, web, Office og litt lett utvikling. Og så er det greit om jeg kan se film på den, kjekt å ha på fly og tog.

 

Jeg trenger en skikkelig ultraportabel, maks 12", så lett som mulig. Så lang batteritid som mulig. Optisk leser er kjekt å ha, men ofrer det glatt mot vekt. Jeg kan alltids bruke 3G-mobil via BT for netttilgang, men innegygget 3G /HSPDAhvafaendetheter er et definitivt pluss.

 

Har bare gode erfaringer med Thinkpads, og X61s ser jeg får fine skussmål. Fin skjerm for kontorapplikasjoner, men jeg lurer på om jeg kanskje synes det hadde vært digg med widescreen for filmtitting :)

 

Noen som har konkrete anbefalinger til hva annet jeg skal se på? Egne erfaringer?

 

Sony VAIO er ikke tilgjengelig her på berget, så den er ute. Vil gjerne ha et leverandør med et greit supportapparat. Ellers er prisen av underordnet betydning, firmakonto ...

 

(Synd ikke Apple har en skikklig ultra portabel, det hadde vært interessant :thumbup: 13" MacBook blir dessverre litt for tung for meg.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kamerat av meg har HP nc2400 og er godt fornøyd med den - den er vel nå erstattet med 2510p, men de skal være relativt like. 12", lett, magnesiumchassis, god batteritid med 9-cellers batteriet, etc.

 

(edit) - 2400/2510 har forørvig også optisk drev, noe som slett ikke alle 12-tommerer har.

Endret av ntblah
Lenke til kommentar

Kan anbefale Thinkpad X61. Har hatt min i 3 måneder og den innfrir meget bra. Spec: Intel Core2 Duo 2 Ghz, 2 Gb RAM, 120 Gb HD, Stort batteri (ca 7,5 timer), Vista Business

 

Prisen er selvfølgelig stiv, men min mening er at man får hva man betaler for. Har hatt ymse Thinkpad'er opp gjennom årene og har aldri hatt noen problemer. I tillegg er de hardføre maskiner som tåler litt røff behandling.

Lenke til kommentar

Har dessverre ikke noe annet tips enn thinkpad. Speksene blir bedre og bedre, mens prisen holder seg høy. For noen år tilbake kjøpte jeg en brukt x20, og har vel aldri vært mer fornøyd med en maskin.

 

Toshiba har mange feil etter min erfaring, elendig driver/web støtte og ikke veldig god value. Ville evt. vurdert en Fujitsu-siemens 12-tommer, de har også et temmelig godt rykte.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke annet enn skamrose Fujitsu-Siemens Lifebook P7120. Den er fantastisk på alle punkter, 10,6" skjerm, vifteløs, rask nok, good batteritid, DVD-brenner, osv. Den er vel nå erstattet av en 7320 ellerno sånt, uten at jeg kjenner detaljene.

 

Jeg har hatt en P7120 i snart halvannet år, og er superfornøyd.

Lenke til kommentar
Sony Vaio VGN-TZ11XN

 

1.19 kilo må vel kalles ultraportabelt?

9568649[/snapback]

 

Ja, det er en lekker maskin! Litt skeptisk til Netshops egenimport hvis det blir trøbbel, lovverket er klart, men ikke supportmaskineriet ...

9578856[/snapback]

 

Utrolig og det aller beste og lekreste!

 

Men noen som vet om Netshop kan ta inn TZ91 med 64GB SSD og dvd i hvit farge, som nå er til salgs på utenlandske nettsteder?

Lenke til kommentar
http://nordic.computers.toshiba-europe.com...ERIES_ID=129898

 

 

 

synes denne ser veldig spennende ut jeg da!

9570605[/snapback]

 

 

hvordan du enn snur og vender på ting er dette soleklar det råeste av det man finner innen ultraporabelt. 950 gram MED dvd brenner, finnes vel knapt en konkurent med dvdbrenner under 1,5kg

 

dual core, 120gig hdd og dvd brenner. dinnes også modeller smd flash disk og led skjerm disse er enda lettere

Lenke til kommentar

Toshiba Portege R500 sin transreflektive LED LCD skjerm virker veldig spennende.

 

Se her: http://www.toshibadirect.com/td/b2c/ebtext...00micro_display

 

Jeg skal ha meg ny ultraportabel selv og denne funksjonaliteten gjør at jeg veier veldig mot denne maskinen. La faktisk inn en bestilling hos Netshop på maskinen for et par uker siden. Den var ikke på lager da, så sendte e-post og spurte om når de forventet og få den inn, siden "på lager" dato ble forflyttet med en dag for hver dag, antar dette er pga noe automatikk. Når det hadde gått 8 dager uten svar så avbestilte jeg maskinen. Venter heller på at noen andre får den inn da, heller enn og slite med dårlig service i framtida.. :thumbdown: ned for Netshop her :(

Lenke til kommentar

Jeg har i et par måneder nå lest systematisk på Toshiba Portege R500 og det som i utgangspunktet virket som en super maskin har jeg etterhvert fått litt lunkent inntrykk av. For det første så funker visstnok denne transreflektive LED LCD skjermen ikke imponerende godt. I alle fall ikke godt nok til at skjermen er spesielt å snakke om. Byggekvalitet skal heller ikke være god, men det værste er at overhode ingen av de rapporter og forum jeg har lest til nå kan skilte med nær halvparten av oppgitt batteritid, og ender på bare 3-4 timer. Såvidt jeg vet er ikke 64GB SSD versjon utgitt enda, og i Norge får man bare tak i de to modellene som bare kan oppgraderes til 1,5 GB ram. Så ikke bare ofrer man ytelse og skjermkvalitet men også batteritid. Og hva sitter man igjen med da? Ganske dyre 900 gram ^^

 

Det med ram-oppgraderings-begrensningen rotet Netshop med, de oppgav 2GB. Og for folk som vil kjøre Vista er jo dette egentlig en ganske viktig ting å vite om. Jeg sendte inn en mail hvor jeg påpekte at både Netshop og Toshiba Norge hadde oppgitt feil oppgraderingsmulighet (altså 2GB og ikke 1,5GB) Toshiba har rettet opp feilen, Netshop har ikke..

Endret av Zatôitchi
Lenke til kommentar

En ting som du definitivt bør tenkt på er at mange av de ultraportable bruker 1.8" disker. Disse er vesentlig tregere enn 2.5" versjonene, og med Windows Vista vil du merke en vesentlig hastighetsforskjell. (Vista bruker disk MYE...)

 

Jeg har selv en ultraportabel med 1.8" disk, og jeg synes tilogmed a XP ble for tregt på denne. Det er en grunn til at IBM skiftet ut 1.8" etter bare en modellserie basert på dem.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...