Gå til innhold

Jeg blir gal .. hvilken 40GB HD???


Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd hardt å orientere meg på hd-markedet, men det ser ut til at det er stor uenighet på området. En annen ting er at folk holder seg til merker (WD, IBM osv) når de gjør seg opp en mening om hva som er bra. Men poenget er jo at en 40gb disk og en 80gb disk fra samme merke kan jeg være helt forskjellige når det gjelder kvalitet (støy, varme, fart, osv). Så jeg er blitt lettere forvirret etterhvert...

 

Så, her er de diskene det står mellom. Diskene her koster mellom 1000-1500kr. Deriblant en maxtor 60gb og en deskstar silent til ca. 1500.

 

Prisforskjellene bryr jeg meg ikke så mye om. Men jeg vil ha en disk som bør være rimelig stille, og ikke har tenkt å crashe på noen år (helst aldri). Og ikke en sinke i forhold til de andre i klassen sin. Så .. er det noen med peil og/eller erfaringer med en eller flere av akkkurat disse diskene?

 

- Western Digital Caviar XL 40.0Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE

 

- Seagate Barracuda IV 40.0Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE

 

- IBM Deskstar 60GXP 40.0Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE

 

- IBM Deskstar 120GXP 40Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 Silence! IDE (koster et par hundrelapper mer en 60XP'en

)

 

- Western Digital Caviar XL 40.0Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE

 

 

- Maxtor DiamondMax D740X 60.0Gb 7200rpm UDMA133 IDE

 

hjelp ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest en del datablad og tester om akkurat harddisker.I ALLE testene tok IBM kaka om best HD.

Jeg anbefaler derfor IBM Deckstar. Jeg har selv IBM Deckstar 60GXP 40GB, og er ganske fornøyd!!

Jeg vet ikke så mye om 120GXP. Men det må jo være en HD som ikke støyer mye,ogforbedring av 60 GXP. Med det den har blitt beskrevet med (silence)

 

 

mvh Nissen

Lenke til kommentar

For guds skyld hold deg vekk fra IBM harddisker!!

 

Har en selv, og etter noen måneder begynte den å bråke, så jeg måtte laste ned en patch som formaterte.

Har også hørt tall så høye som 70% feilvare på IBM disker.

Jeg synes Seagate har de beste diskene. Så hold deg unna IBM, du vil, merk mine ord, få problemer med den disken! =)

 

[ Denne Melding var redigert av: viranth på 2002-01-03 18:30 ]

 

[ Denne Melding var redigert av: viranth på 2002-01-03 18:31 ]

Lenke til kommentar

Skal du ha en stillegående disk vil jeg anbefale Fujitsu 40Gb. Disse diskene har bra ytelse og er markedets mest stillegående. Har en selv. Hadde en IBM disk som var bra stille når den var ny, men ble meget bråkete etter hvert. Fujitsu diskene blir ikke mere bråkete med tiden. De sies at Fujitdsu har sluttet med HD produksjon, SÅ LØP Å KJØP!!

Du kan få kjøpt disse hos Pcmax.

 

Gekko_Wolrd

Lenke til kommentar

Har både en ibm 75gxp og en Barracuda Iv 60bg.

Min erfaring er at Ibm disken bråker mye når den er varm og generellt MYE mer en det min favoritt Barracuda IV gjør. Kan knapt høre Barracudaen så om det er en stille harddisk du ønsker så kan jeg i alle fall annbefale Barracudaen.

Etter å ha sett litt rundt så er det mange ulike meninger om ibm sine siste modeller, men det virker som om mye varme fører til at de knekker raskt sammen. (Dette gjelder kanskje alle disker?).

 

Om du står mellom en ibm og seagate så hadde nok jeg valgt Seagate. Har ikke testa wd noen gang så kan ikke si noe om de diskene. Hadde kanskje en på 210 mb en gang, men lenge sia de.

Lenke til kommentar

Vil si western digital 400bb disken.

 

Det har forresten kommet en ny versjon, som bruker 1 40gb plate istedet for 2X20gb plater. Dette gjør at disken er blitt endel raskere. Jeg satt sammen en maskin for et par dager siden med den nye versjonen, hadde også den gamle typen og testet dem mot hverandre. Var ganske så stor forskjell (men det som er rart er at det virker ikke som at noen vet om hva wd har gjort med disken)

 

Testet den med sisoft sandra først, der fikk jeg 24000 med den gamle disken, og 32000 med den nye disken (dette var på en msi k7t pro2a (kt133+686b)). Med hdtach fikk jeg også betydlig bedre resultater. Read maximum var på ca 50 000 på den nye og 35 000 på den gamle.

 

En annen meget positiv ting er at den nye er MYE mer stillegående enn den gamle. Med den gamle hørte jeg seek ganske godt, men klarte såvidt å høre det med denne.

 

ps. Hvis du kjøper på komplett får du den nye versjonen.

Lenke til kommentar

Jeg har bare elendige erfaringer med fujitsu disker.

det er greit at de er stille, men det er ikke serlig stabile (i alle fall ikke de diskene jeg var borti av 13 disker ble i alle fall 50% skrota i lopet av 14 dager) jeg har en ibm disk i min pc, men nå husker jeg ikke hvilken type den er av, er i alle fall en 20 gig disk. jeg har ikke noen problemer med støyen i fra den, merker den ikke over mine taisol cgk cpu kjølere.

 

Så når alt kommer til alt ville jeg antagelig vis ha gåt for en ibm 120Gx disk, de skal vist ha gjort gode tester. hvor den testen var husker jeg heller ikke :sad:

 

men hvor fant du de diskene, hvem selger imb 120Gx ?

Lenke til kommentar

Har mange HD er av forskjellige merker.

De mest stabile og støysvake er mine 2 samsung 80 GB disker.

Mine to IBM disker en på 40Gb en på 45 Gb bråker en del og er veldigt variable på hastigheten.

Ellers er jeg veldigt fornøyd med Western digital serien og Seagate barakuda serien.

Lenke til kommentar

Har en ett år gammel IBM 75GXP 45GB som forsåvidt har fungert greit. Den bråker imidlertid alt for mye, og jeg mistenker at støynivået er høyere nå enn det var da disken var ny. Selv om hastigheten er bra, blir nok ikke min neste harddisk et IBM-produkt.....

 

_________________

Chieftec DA01SLD Servertower, 340W PSU

Abit KT7A-RAID

AMD Duron 800@920 MHz - 1,65V

256 Mb SDRAM PC133

IBM 75GXP 45 GB

Matrox G450 32MB DuelHead

Noice Control NC1957 CPU-kjøler

Diverse Papst-vifter

DualBoot W2k/W98SE

 

[ Denne Melding var redigert av: sircam på 2002-01-13 14:42 ]

Lenke til kommentar

LES LITT PÅ DISSE LINKER FØR DERE BESTEMMER DERE FOR HARDDISKTYPE!!!!

 

 

Jeg har et problem; min 75gxp 30Gb IBM harddisk har kresjet idag (gir fra

seg

en click click click lyd ved oppstart).

Ved nærmere undersøkelser ser det ut som om dette er et stort problem som

IBM

gjør sitt beste for å dysse ned.

Sjekk denne artikkel;

http://www.goldengate.net/~dlpeters/IBMSuc...ucks/index.html

 

Også denne siden refererer til samme sak; http://www.tech-report.com/news_reply.x/2799/0

Her også ;

http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,...n082901X,00.asp og http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=71

 

I USA er det en rettsak under forberedelse på vegne av alle de som har

slike

harddisker ; http://www.sheller.com/ibmclassaction.htm

 

http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,67608,00.asp

Dette må da være pinlig for et firma som IBM ?

 

 

[ Denne Melding var redigert av: aksjonist på 2002-01-13 18:51 ]

 

[ Denne Melding var redigert av: aksjonist på 2002-01-13 18:52 ]

 

[ Denne Melding var redigert av: aksjonist på 2002-01-13 18:55 ]

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en 45 gb 75gxp i ett år, og fikk mye kødd da jeg mistet strømmen under formattering (au). Skadde sektorer og dritt som vokste et par mb for hver gang jeg formatterte. Så lastet jeg ned et kjekt lite program fra IBM som lavnivå-formatterte og burn-in testet hele disken, og problemet var borte. Har også en kamerat med samme disk som har hatt omtrent samme problemet, men lavnivå-formattering løser det meste. IBM har hatt mye problemer, men jeg nekter å tro at ikke 120GXP serien er kraftig forbedret. Ellers skal jo Maxtor være relativt raske, Seagate var sirup før, men de har vel også bedret seg. Les noen flere tester ( http://www.anandtech.com ) før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...