Gå til innhold

Hvorfor var det ikke lov å stryke v. valget?


Anbefalte innlegg

Noen som vet hvorfor det ikke var lov å stryke kandidater ved valget?

Jeg kan ikke huske at det har vært noen debatt om dette og det synes jeg er veldig merkelig, i og med at dette har meget stor betydning for valgresultatet (og muligens også valgdeltagelsen).

Hvem bestemmer reglene ved valg?

 

(Jeg lurer også på hvorfor man ikke trengte å vise legitimasjon ved valget i 2005. Dette sjokkerte meg, da det gjorde det veldig enkelt for folk som ville jukse ved å ta med seg andres valgkort. Skulle tro et rikt og demokratisk land som Norge i 2005 burde klart å gjennomføre et valg uten muligheter for juks.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, kumulasjon er noe helt annet enn stryking

 

Grunnen til at de kuttet ut muligheten til å stryke var visst fordi politikerene mente det var negativt.

 

Personlig synes jeg det var synd å kutte ut dette, spesielt i kommunalvalg. Siden det er så mange lokale variabler som er inni bildet.

Lenke til kommentar
Du kan jo fremdeles stryke, ved å kumulere alle på listen utenom en. hvis du vil stryke en og kumulere en så har du jo forsåvidt et problem men :p

9526796[/snapback]

 

Sant det :)

 

Ser ut som selve stemmeeddelen også er et problem:

 

"-Den tøvete ordningen med bretting av stemmesedler ble innført ved forrige valg.

Da er det ofte ved valget etter at vi kan se at det forekommer kjøp og salg av stemmer. Dette er akkurat det jeg fryktet ville skje med denne stemmeordningen. Den eneste måten vi kan unngå det på, er å få tilbake hemmelig valg med bruk av konvolutter, sier Aarebrot."

 

Link

 

Det er nok en del mer juks ved valget enn det vi liker å tro...

Jeg tror vi er litt for naive.

Lenke til kommentar
Du kan jo fremdeles stryke, ved å kumulere alle på listen utenom en. hvis du vil stryke en og kumulere en så har du jo forsåvidt et problem men :p

9526796[/snapback]

 

Sant det :)

 

Ser ut som selve stemmeeddelen også er et problem:

 

"-Den tøvete ordningen med bretting av stemmesedler ble innført ved forrige valg.

Da er det ofte ved valget etter at vi kan se at det forekommer kjøp og salg av stemmer. Dette er akkurat det jeg fryktet ville skje med denne stemmeordningen. Den eneste måten vi kan unngå det på, er å få tilbake hemmelig valg med bruk av konvolutter, sier Aarebrot."

 

Link

 

Det er nok en del mer juks ved valget enn det vi liker å tro...

Jeg tror vi er litt for naive.

9526908[/snapback]

Det er jo helt riktig og jeg tenkte ikke over det. Sikkert mange andre som ikke har tenkt over det også.

Bra innlegg.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Med tanke på det som skjedde i Drammen hadde det nok vært mye bedre å begynne med konvolutter igjen. Man burde også kunne stryke kandidater. Slik det er nå, så er all PR god PR for politikerne. Velgerne har ingen mulighet til å straffe de som er med på skandaler (i hvertfall etter det jeg har forstått).

 

Jeg ser med skrekk og gru at det etterhvert er snakk om å innføre elektronisk stemmegivning. Etter det som skjedde i USA, hvor datamaskinene sviktet tror jeg dette er en særdeles dårlig ide.

 

Jeg ser for meg at mange personer vil bli tvunget/lurt/kjøpt til å stemme på kandidater, når de kan stemme i sitt eget hjem eller på f.eks. en internettkafe.

Ett eksempel (som i Drammen) er rusmisbrukere som blir kjøpt opp av politikere til å stemme på en kandidat. Ved elektronisk stemmegivning utenom valglokaler vil det også være mye enklere for korrupte politikere å sjekke om han/hun får de stemmene det er betalt for. Man har heller ingen garanti for hvem det er som stemmer. Kanskje en person i en husstand vil stemme for alle de andre som ikke tenker å stemme?

 

Jeg husker vi gjorde narr av USA når de hadde trøbbel med valget sitt, men mye tyder på at ting ikke er noe bedre her. Vi er bare litt mere naive.

 

Link

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...