Gå til innhold

ta bilder i regn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hei,

nok et noob spørsmål... når man vil ut og ta bilder når det regner,,, hvordan gjør man det... kameraet tåler vel ikke my fuktighet.. d200 for mitt vedkopmmende...har man paraply som man står under eller tåler kameraet litt duskregn?

9526392[/snapback]

 

Godt spørsmål, lurer på det samme...var ute i går og brukte mitt nye EOS 400D i regnskuerer, gjemte det under jakke innimellom, har sett noen ta plastpose over mens de fotograferer...??

RandiA

Lenke til kommentar
hei,

nok et noob spørsmål... når man vil ut og ta bilder når det regner,,, hvordan gjør man det... kameraet tåler vel ikke my fuktighet.. d200 for mitt vedkopmmende...har man paraply som man står under eller tåler kameraet litt duskregn?

D200 er nok et av de kameraene som tåler det best, men det er ikke sikkert objektivene dine er værtette (stort sett bare dyre Nikkor-objektiver, evt en del Canon L-objektiver for Canon-brukere som er det).

 

Uansett, tar du bare opp kameraet fra en veske, tar bilde og legger kameraet nedi igjen, er det liten fare selv om objektivet ikke er værtettet. Det er dog ingen garanti, for med fuktighet er det bare én liten dråpe på feil sted som skal til. Men det er mange med mindre tettede kameraer enn D200 som har tatt bilder i regnvær, og ikke bare duskregn, så jeg ville ikke vært overnervøs heller. Sunn fornuft holder lenge!

Lenke til kommentar
Godt spørsmål, lurer på det samme...var ute i går og brukte mitt nye EOS 400D i regnskuerer, gjemte det under jakke innimellom, har sett noen ta plastpose over mens de fotograferer...??

400D har ingen værtetning, så du må være vesentlig mer forsiktig. Er nok lurt med en plastpose eller paraply eller noe liknende. Det tåler nok mye mer enn du tror, men likevel får du ingenting fra verken garanti eller evt. forsikring for vannskader, da fotografering i regnvær uten beskyttelse lett kan anses som uforsvarlig bruk...
Lenke til kommentar
400D har ingen værtetning, så du må være vesentlig mer forsiktig. Er nok lurt med en plastpose eller paraply eller noe liknende. Det tåler nok mye mer enn du tror, men likevel får du ingenting fra verken garanti eller evt. forsikring for vannskader, da fotografering i regnvær uten beskyttelse lett kan anses som uforsvarlig bruk...

9526433[/snapback]

Takk skal du ha for greit svar....skal holde meg unna regnskyll ja. Tror min ixus 850 tåler litt mer.

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
hei,

nok et noob spørsmål... når man vil ut og ta bilder når det regner,,, hvordan gjør man det... kameraet tåler vel ikke my fuktighet.. d200 for mitt vedkopmmende...har man paraply som man står under eller tåler kameraet litt duskregn?

D200 er nok et av de kameraene som tåler det best, men det er ikke sikkert objektivene dine er værtette (stort sett bare dyre Nikkor-objektiver, evt en del Canon L-objektiver for Canon-brukere som er det).

 

Uansett, tar du bare opp kameraet fra en veske, tar bilde og legger kameraet nedi igjen, er det liten fare selv om objektivet ikke er værtettet. Det er dog ingen garanti, for med fuktighet er det bare én liten dråpe på feil sted som skal til. Men det er mange med mindre tettede kameraer enn D200 som har tatt bilder i regnvær, og ikke bare duskregn, så jeg ville ikke vært overnervøs heller. Sunn fornuft holder lenge!

9526424[/snapback]

takk for raskt svar... jeg har en nikon 17-55 1:2,8.. betyr det at den tåler litt?

Lenke til kommentar
400D har ingen værtetning, så du må være vesentlig mer forsiktig. Er nok lurt med en plastpose eller paraply eller noe liknende. Det tåler nok mye mer enn du tror, men likevel får du ingenting fra verken garanti eller evt. forsikring for vannskader, da fotografering i regnvær uten beskyttelse lett kan anses som uforsvarlig bruk...

9526433[/snapback]

Takk skal du ha for greit svar....skal holde meg unna regnskyll ja. Tror min ixus 850 tåler litt mer.

RandiA

9526468[/snapback]

 

Hei. Det jeg gjorde var dette:

 

Ta en plastpose (Allà brødpose) og tre posen over slik at åpningen kommer på frontlinsa. Så teiper du fast åpningen rundt fronten på objektivet. Det gjorde jeg. Kanskje man blir plaget med fukt feks i regn når det er vinter (sne på bakken), jeg ble ikke plaga.

 

Jeg har selv putta min 3510i i plastpose, knytt igjen og brukt mobilen i dusjen (internett surfing).

 

Har tilogmed gjort dette med min N70. Jeg opplevde ikke fukt på insiden av posen...

 

Men er usikker på det med kameraet siden jeg bare brukte det i kort stund.

Lenke til kommentar
Uansett, tar du bare opp kameraet fra en veske, tar bilde og legger kameraet nedi igjen, er det liten fare selv om objektivet ikke er værtettet.

9526424[/snapback]

Nå har jo trådstarter både hus og zoom som er vanntettet, så problemstillingen for hans vedkommende er løst. Jeg vil likevel henge meg på k-ryengs påstand om at man ikke trenger være for redd, så lenge man stapper kamera ned i bag'en etter bruk. Det er en god øvelse, faktisk nødvendig øvelse, å lære seg å ta utsnitt og være klar til å ta et bilde fort. Det er en av grunnene til at jeg anbefaler fastoptikk i øvingsfasen. Når man kjenner et objektiv, så trenger man ikke se gjennom søkeren før man faktisk tar bildet. Cartier-Bresson brukte nesten ikke søkeren, utenom da han tok landskapsbilder. Ellers skjøt han ofte fra hoften, fordi han kjente sin 50mm så godt. Nå er det for mye forlangt at noen av oss skal bli like flinke til å ta hurtige, men perfekte bilder slik som han gjorde. Likevel har vi mye å lære av den teknikken han hadde.

Som sagt vil en slik egenskap være nyttig når man er ute i regnvær. Tar man kamera opp av bag'en for å ta to raske bilder, så er det liten fare for at noe uhell kan inntreffe. Det er en god grunn til å jobbe mye med zoomen i ens favorittbrennvidde, slik at man i alle fall kjenner en brennvidde godt nok til å fotografere på den måten.

 

Hadde jeg hatt noe mindre "profesjonelt" enn min 20D, så ville jeg kanskje investert i regnfrakk for kamera. Da er man sikker på at ingenting skjer, og det er mer komfortabelt enn et hjemmelaget opplegg.

 

Jeg har en liten anekdote om kamera i regnvær. Med min gamle FM hadde jeg av og til det problemet, problemet var kortslutning i utløserknappen på motordriven. Det problemet lærte en svensk pressefotograf med samme kamera å løse. Hun hadde en kondom av typen Black Jack tredd ned over håndgrepet. Selv så hadde jeg ingen Black Jack med meg, men som en ansvarlig ung mann så hadde jeg en mer vanlig kondom i lommeboken. Kondomkameraet mitt vakte litt oppsikt og vittigheter, og det er jo hyggelig å gi folk en god latter av og til. Det skadet jo heller ikke å signalisere til jenter at man er tilhenger av safe sex, og at jeg alltid hadde med meg beskyttelse ;)

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Hadde jeg hatt noe mindre "profesjonelt" enn min 20D, så ville jeg kanskje investert i regnfrakk for kamera. Da er man sikker på at ingenting skjer, og det er mer komfortabelt enn et hjemmelaget opplegg.

Tok noen bilder på vei hjem fra jobb nå, det regner...så det ble begrenset. Ikke noe morsomt å være engstelig når man er ute på litt foto-lek, selv liker jeg uteliv i all slags vær, men jeg tror jeg vil finne noe "regntøy" til kameraet mitt også. Har sett en slik rustning, men den så da både ukomfortabel og dyr ut...finnes det ikke en" liten, lett regnfrakk da"? :!:

RandiA

Lenke til kommentar
Hadde jeg hatt noe mindre "profesjonelt" enn min 20D, så ville jeg kanskje investert i regnfrakk for kamera. Da er man sikker på at ingenting skjer, og det er mer komfortabelt enn et hjemmelaget opplegg.

Tok noen bilder på vei hjem fra jobb nå, det regner...så det ble begrenset. Ikke noe morsomt å være engstelig når man er ute på litt foto-lek, selv liker jeg uteliv i all slags vær, men jeg tror jeg vil finne noe "regntøy" til kameraet mitt også. Har sett en slik rustning, men den så da både ukomfortabel og dyr ut...finnes det ikke en" liten, lett regnfrakk da"? :!:

RandiA

9528340[/snapback]

Ewa-Marine har regntrekk:

http://www.ewamarine.com/english/e-cape.htm

De selger også dykkeversjoner.

Lenke til kommentar
Ewa-Marine har regntrekk:

http://www.ewamarine.com/english/e-cape.htm

De selger også dykkeversjoner.

9529565[/snapback]

 

Oi, takk skal du ha...det der så da midt i blinken ut, noe lett...har ikke tenkt å bli regnværs-fotograf i timesvis, men sånn når regnskura er ute.. :!:

Må se om jeg finner noe som passer for EOS 400D der da. Har du kjennskap til firmaet? Greit å kjøpe fra? Etc. Hvis de ikke har tilsvarende i Norge?

RandiA

Lenke til kommentar

Ta ett stykk stor brødpose. Lag et hull i bunnen. Hullet må være mindre en omkretsen på linsa. Press linsa gjennom hullet slik at at posen ligger over filtrene til solblenderen. Sett på solblender. Rull posen nedover. Lag et lite hull som du presser øyemuslingen gjennom. Pass på at du har plass til å zoome inne i posen. Rull posen så langt det går.

Lenke til kommentar
Ta ett stykk stor brødpose. Lag et hull i bunnen. Hullet må være mindre en omkretsen på linsa. Press linsa gjennom hullet slik at at posen ligger over filtrene til solblenderen. Sett på solblender. Rull posen nedover. Lag et lite hull som du presser øyemuslingen gjennom. Pass på at du har plass til å zoome inne i posen. Rull posen så langt det går.

9531147[/snapback]

:!: :!: Takk, takk, fin oppskrift...har ikke noe solfilter jeg..... ? (UV filter eller noe? Trenger kanskje ikke det i regnvær? :hmm: )

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...