Gå til innhold

Office-tilbud til studenter


Anbefalte innlegg

Det som er litt skummelt er hvordan så mange omtaler sine "gratis" lisenser til MS Office. Noen har betalt for det, om det så er skattekroner, eller kanskje firmaer som har inngått avtaler. Gratis er det i hvertfall ikke, og det er ganske tydelig hva Microsofts taktikk er.

9524629[/snapback]

 

Jeg har tilgang til ei pakke som er gratis. Det er MS som legger ut for studenter, slik at studenter skal bruke MS, og ta med seg det videre i arbeidslivet der det ikke akkurat er gratis lenger. Så det med "noens skattepenger" er bare tull.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

whoot? :ohmy:

 

og jeg har fått tilbud om "et års" lisens av Office pakken på vgs. - til 150kr vel å merke. hehe. fikk heldigvis prakka på OOo på en del folk og hjalp dem med install av 2.2.0 og ordbøker. Har ikke testa nyeste dessverre da.

 

Ikke så lenge siden jeg gikk fra Office til OOe heller. Det er jammen meg en raskere Office pakke jeg har nå :thumbup:

Akkurat denne ordbokinstallasjonen syns jeg virker knotete... det syns jeg kunne vært enklere med Ooo.

 

2 av 20 stk i klassn min kjøpte seg lisensen btw :p

Lenke til kommentar
Det som er litt skummelt er hvordan så mange omtaler sine "gratis" lisenser til MS Office. Noen har betalt for det, om det så er skattekroner, eller kanskje firmaer som har inngått avtaler. Gratis er det i hvertfall ikke, og det er ganske tydelig hva Microsofts taktikk er.

9524629[/snapback]

Man får første dose gratis, men blir fast betaler senere på grunn av avhengighet og vaner, hvis man ikke klarer å rive seg løs da.

Lenke til kommentar
Lurer litt på hva studenter skal med MS Office i utgangspunktet. Jeg klarte meg fint OOo v1, og jeg tror ikke akkurat de nye versjonene er noe dårligere.

9527332[/snapback]

Hva om skolen din har obligatoriske fag i f.eks. Excel/Solver? Det er flere høyskoler her i landet som har det.
Lenke til kommentar
og jeg har fått tilbud om "et års" lisens av Office pakken på vgs. - til 150kr vel å merke. hehe. fikk heldigvis prakka på OOo på en del folk og hjalp dem med install av 2.2.0 og ordbøker. Har ikke testa nyeste dessverre da.

 

Ikke så lenge siden jeg gikk fra Office til OOe heller. Det er jammen meg en raskere Office pakke jeg har nå  :thumbup:

Akkurat denne ordbokinstallasjonen syns jeg virker knotete... det syns jeg kunne vært enklere med Ooo.

 

2 av 20 stk i klassn min kjøpte seg lisensen btw :p

9526533[/snapback]

Hmmm....

 

Jeg hadde gledelig betalt mye mer for å slippe Open Office... :)

 

ordbokinstallasjonen er veldig knotete på Open Office, og den er ikke sepsielt bra sammenlignet med stave og gramatikkontrollen som er i Office.

 

Trist å se at denne tråden har bla. blitt til en diskusjon om hvor "skummelt" det er at Microsoft gir noe gratis til studenter, samt hvor "bra" Open Office er. Det denne tråden handler om er at Microsoft gir studenter en god programpakke til en meget god pris.

Lenke til kommentar
Hmmm....

 

Jeg hadde gledelig betalt mye mer for å slippe Open Office...  :)

 

ordbokinstallasjonen er veldig knotete på Open Office, og den er ikke sepsielt bra sammenlignet med stave og gramatikkontrollen som er i Office.

 

Trist å se at denne tråden har bla. blitt til en diskusjon om hvor "skummelt" det er at Microsoft gir noe gratis til studenter, samt hvor "bra" Open Office er. Det denne tråden handler om er at Microsoft gir studenter en god programpakke til en meget god pris.

9532189[/snapback]

Jeg synes installasjon av ordbok er fryktelig enkelt i OOo, en enkel guide som til og med bestemor vil klare å følge uten problemer. Hvordan kan man gjøre det enklere?

 

Ordboken er heller ikke spesielt dårlig, ikke så god som den man finner hos ms office - men god nok emm. Den blir stadig bedre takke være alle som bidrar frivillig. OOo sin synonymordbok er bedre enn den du finner hos ms Office.

Lenke til kommentar

"Vet ikke helt hvordan det er med office 2007, men jeg har som student ved HIG tilgang til et vidt spekter gratis MS programmer. Til og med Vista business. "

 

informasjon og teknikk studenter har som regel tilgang til ELMS, en tjeneste fra microsoft som gir gratis programvare innenfor studieperioden. ingeniør på HiO har akkurat samme tilbud.

 

Raska med meg en xp pro lisens, 2 vista business og diverse andre småkos mens jeg gikk der ;)

Lenke til kommentar
Det som er litt skummelt er hvordan så mange omtaler sine "gratis" lisenser til MS Office. Noen har betalt for det, om det så er skattekroner, eller kanskje firmaer som har inngått avtaler. Gratis er det i hvertfall ikke, og det er ganske tydelig hva Microsofts taktikk er.

9524629[/snapback]

 

Jeg har tilgang til ei pakke som er gratis. Det er MS som legger ut for studenter, slik at studenter skal bruke MS, og ta med seg det videre i arbeidslivet der det ikke akkurat er gratis lenger. Så det med "noens skattepenger" er bare tull.

9525938[/snapback]

Hadde ikke studiestedet vært kunder av MS, hadde de jo heller hatt tilgang til MS-produkter. MS gir ikke bort dette for å være snille; de tjener penger på det. Og selv om du ikke betaler for det, er det jo andre kunder (private og offentlige (=skattekroner)) som betaler og gjør at MS har fint råd til å dele ut gratis eller billige versjoner.

Lenke til kommentar
Hadde ikke studiestedet vært kunder av MS, hadde de jo heller hatt tilgang til MS-produkter. MS gir ikke bort dette for å være snille; de tjener penger på det. Og selv om du ikke betaler for det, er det jo andre kunder (private og offentlige (=skattekroner)) som betaler og gjør at MS har fint råd til å dele ut gratis eller billige versjoner.

9533414[/snapback]

 

Det sier seg jo selv at få hvis noen firmaer har som primære målsetning å ikke tjene noe på det de gjør. At de selger billig eller gir bort varer eller tjenester er jo forde de mener de er tjent med det på kort eller lang sikt.

 

Microsoft er ikke verre enn andre her. Dette er måten vårt kapitalistiske samfunn fungerer.

 

Hva er det som er skummelt med praksisen å prøve å kapre kunder? Føler du også at det er skummelt når du får delt ut gratis smaksprøver, eller når en tv kanal blir sendt åpent den første måneden for å få skapt interesse for å abonnere senere?

Lenke til kommentar

Nå er det jo en viss forskjell i påvirkningsevne ved å ha gratis smakeprøver i en butikk og å ha obligatorisk opplæring i bruk av et produkt gjennom hele grunnskolen.

 

At du mener MS ikke er verre enn andre på dette området får være din vurdering av påvirkningsevnen gratis smakeprøver gir.

 

Vårt kapitalistiske og sosialdemokratiske samfunn fungerer som våre folkevalgte representanter vil at det skal fungere. Ønsker de ikke å bruke skoleverket som langere så kutter de ut MS. Ønsker de at skoleverket skal være langere av MS-produkter så lar man det skure og gå som det gjør på mange (ikke alle) skoler i dag. Første brukerdose og opplæring i bruk av dosene gis ut gratis eller nært gratis til skolene. Myndighetene kan velge om de vil videreformidle langertjenesten eller ikke.

Lenke til kommentar
Nå er det jo en viss forskjell i påvirkningsevne ved å ha gratis smakeprøver i en butikk og å ha obligatorisk opplæring i bruk av et produkt gjennom hele grunnskolen.

At du mener MS ikke er verre enn andre på dette området får være din vurdering av påvirkningsevnen gratis smakeprøver gir.

Vårt kapitalistiske og sosialdemokratiske samfunn fungerer som våre folkevalgte representanter vil at det skal fungere. Ønsker de ikke å bruke skoleverket som langere så kutter de ut MS. Ønsker de at skoleverket skal være langere av MS-produkter så lar man det skure og gå som det gjør på mange (ikke alle) skoler i dag. Første brukerdose og opplæring i bruk av dosene gis ut gratis eller nært gratis til skolene. Myndighetene kan velge om de vil videreformidle langertjenesten eller ikke.

9533919[/snapback]

Hva har dette med studentrabatter å gjøre?

Lenke til kommentar
Og hva er galt med å betale fullpris for et produkt man liker?

9538227[/snapback]

Hva er poenget med rabatter da?

 

Dette er ren markedsføring, og sannsynligvis et resultat av konkurranse mot mange gratis Offoce programmer som er ute og går, ikke bare oo.o

 

 

 

Forresten, er det ingen som synes et tidligere innlegg jeg la i denne tråden om at MS selger (eller solgte...?) XP+Office boundle til 7$ i Kina har noen som helst interesse?

 

EDIT: Rettelse, det var 3$ til studenter...

 

EDIT: Så det hadde blitt kommentert... siste posten på forrige side :blush: men alikevel da, under 20 kroner for XP og Office...

Endret av Woolly
Lenke til kommentar
klilleng: Studentrabattene er bare en forlengelse av ordningen med "første brukerdose gratis". De er ment for å hekte folk på varen før de blir kjøpesterke nok til å betale fullpris.

9538168[/snapback]

Skolene står fritt til å bruke de programmene de ønsker. På studiet brukte vi så og si bare gratis programvare. Men for de som ønsker å eie MS Office, så er det fint å slippe å ruinere seg på å kjøpe egen lisens.

 

Forøvrig ser jeg ikke helt at man kan bli "hektet" på en programvarepakke...

 

Microsoft Office er et temmelig godt og solid produkt, enten man liker det eller ikke. Hvor hadde OpenOffice vært, uten MS Office å strekke seg etter?

Lenke til kommentar
Forresten, er det ingen som synes et tidligere innlegg jeg la i denne tråden om at MS selger (eller solgte...?) XP+Office boundle til 7$ i Kina har noen som helst interesse?

 

EDIT: Rettelse, det var 3$ til studenter...

 

EDIT: Så det hadde blitt kommentert... siste posten på forrige side :blush: men alikevel da, under 20 kroner for XP og Office...

9538573[/snapback]

Jeg har ikke kommentert det før, men det er en interessant sak. På universiteter og høyskoler er det som regel en bokhandel eller databutikk som selger til studenter. Kanskje de kunne tatt seg en tur til Kina for å hamstre noen hundre studentlisenser og solgt de her hjemme med god fortjeneste. Det kunne jo økt profitten deres ganske betydelig og studentene kunne samtidig spart en slump sammenlignet med slik det er nå. Det ville selvsagt vært dårlig butikk for MS, men sånn kan det gå når man er så dum å selge noe billigere en plass enn en annen. Blir prisforskjellen stor nok så lønner det seg å reise for å kjøpe det billigere den andre plassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...