Gå til innhold

Ny pC for DivX spilling


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

jeg skal bygge en PC som skal stå sammen med TV/stereo, som en avspiller av DivX og MPG filmer, og også MP3.

 

Hva er viktigst for å få ren avspilling av DivX/MPG ? RAM, CPU, skjermkort?

Maskinen skal ikke ha skjerm, kun tilkobles TV, hvilket skjermkort trenger jeg?

 

 

Håper på noen gode innspill her.

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hvor lav spec jeg kan gå ned til??

 

Kan liksom ikke gå ned på prosessor, da jeg bytter ut en Xp1800 jeg har, med en Xp2100 som jeg kjøper med her.....

 

Og da er det vel ikke mer å gå på`??

 

Tenkte på å ha trådløs nettverk mellom hovedmaskin og "tv-maskin", noen som har anbefaling? Eventuelt trådløs bredbåndsrouter? Vil en trådløs bredbåndsrouter gjøre at maskinene mine også kan "se" hverandre??

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg tror muligens d beste hadde vært om du hadde fått tak i et DIVX kort til PCn, det funker som et MPEG2 kort, og du trenger veldig lite prosessorkraft, disse kortene har oxo TV ut og lyd ut.

Da kunne du brukt en gammel Celeron eller noe slikt... billig billig..! :D

Lenke til kommentar

VIA C3 933AMHz OEM (133 MHz bus) Ezra 458,-

MSI MS-694T Pro Hovedkort S370/FCPGA/2 643,-

Q-Tec Midi tower ATX 6021CMD, Silver 347,-

Sapphire Radeon 7000 32MB SDR 310,-

Original SDRAM PC133 256MB 7-7,5ns 332,-

Sunsway Kort 10/100 Mbps PCI 93,-

 

total pris, 2183,- pluss frakt på rundt 150kr.

 

her er alt du trenger for å lage en meget støysvak (med bare en hd og psu viften som lager støy) divx, dvd, mp3, you name it, avspillings maskin til å ha i stuen.

 

nå kan det diskuteres om det er så lønnsomt å bygge en ny maskin for dette, eller å kjøpe en XboX som du chipper og bruker XboX'n til samme oppgaven, men da med linux isteden for windows.. smak og behag imho.

 

edit:

la merke til at du lurte på trådløs nettverk.

det du trenger er da dette pci korte og dette access punktet. ha pci kortet i divx boksen, og koble til access punktet til hovedmaskinen din via en vanlig TP kabel, eventuelt koble access punktet til din hub/switch/router og begge maskinene vil da finne hverandre og det vil fungere som om du hadde en vanlig TP kabel imellom, bare tregere da det jobber på 11mbit teoretisk hastighet, ca 7-9mbit normal hastighet, men raskt nok til å spille av en divx på direkten over nettverket. det som er så dumt med trådløs er prisen... 2.303,- for begge delene

edit2: oops.. feil link ;)

Lenke til kommentar

En ren divx-maskin kjøper du brukt for en 1000-lapp omtrent. Jeg har uten noen problemer kjørt divx på en P2 350MHz (TNT skjermkort). Bruker du et mpeg-kort, så mer dekoding går via hardware, kan du klare deg med enda svakere cpu.

Ja, dette kan gjøres svært billig.

 

 

-P-

Lenke til kommentar
En ren divx-maskin kjøper du brukt for en 1000-lapp omtrent. Jeg har uten noen problemer kjørt divx på en P2 350MHz (TNT skjermkort). Bruker du et mpeg-kort, så mer dekoding går via hardware, kan du klare deg med enda svakere cpu.

Ja, dette kan gjøres svært billig.

 

 

-P-

 

For noe bullshit!

 

En p2 350 er ikke bra til å spille av divx... Lyden blir dårligere, og bildet napper...

 

spesielt når du skal spille av xvid og divx 5. Dette tar mye CPU kraft og en trenger minst 700mhz for å få jevn avspilling.

og et relativt bra kort.. Gf1 er bra nok, f.eks.

 

Via er det sikkert bare stappfullt av kompabilitets problemer med. Så det ville ikke jeg gått for.

 

Jeg vet ikke hvordan det går med divx kort til å spille av xvid (noe som de aller aller fleste nye releaser blir kodet i, og Blir kodet i av alle bra release grupper.)

Lenke til kommentar

*duron 1200 eller 1300 duger når det gjelder cpu

min. 256 MB minne

*min. radeon 7000 (det er ikke mange kronene ekstra som skal til for et 9000, men jeg kjenner ikke til hvor mye bedre dette er)

*Asus A7N266-VM (har AC3 lydkort integrert m/coax utgang)

(dette er rimelig komponenter, så jeg hadde ikke tatt meg bryet i å se etter brukte deler)

Seagate har vel de mest stillegående harddiskene

dvdrom og floppy er jo etter behov

 

Jeg er veldig fornøyd med Zalman cnps6000 (stillegående)

Ikke fullt så fornøyd med støynivået i Q-tec midi kabinettet, men det er helt greit (hører litt sus fra psu-vifta).

 

når det gjelder tv ut så, må dette stilels i windows, men du må jo innstallere maskinen også så da trenger du jo en skjerm til dette.

når du først har satt maskinen til å boote med tv-utgangen så funker dette fint.

 

m0rg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...