Gå til innhold

World in Conflict anmeldelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant ingen tråd om World in Conflict, så jeg lager en :)

Flere som gleder seg til dette her?

Anmeldelse fra VG (terningkast 6)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Strategisk mesterverk

Med et forrykende fyrverkeri av bomber og granater setter «World in Conflict» en ny standard for fremtidige sanntidsstrategispill.

Det er en helt vanlig vinterdag i Seattle, mennesker strømmer gjennom gatene, bilene står bom fast i rushtidstrafikken og skolebarn hopper inn og ut av gule busser.

Mange sender nok en tanke eller to til sine sønner, brødre, ektemenn og kjærester som kjemper på den andre siden av Atlanterhavet. Allikevel er tredje verdenskrig på mange måter som de to første, noe litt uvirkelig som foregår langt, langt borte.

Denne helt ordinære dagen skal snart vise seg å ikke være fullt så ordinær allikevel. De store tankskipene som glider rolig, stille og ubemerket inn mot havnen er verken lastet med bananer eller Toro tomatsuppe.

Innenfor de tykke stålskrogene skjuler det seg en tungt bevæpnet militærstyrke som snart skal sette ben på amerikansk jord.

Sovjetunionen slurver ikke, invasjonen er planlagt ned til minste detalj. Å stoppe den røde armé er en oppgave som krever et militært geni. Heldigvis har amerikanerne deg på sin side.

Som løyntnant med kommando over et par stormpanservogner har du kun noen minutter på å få evakuert de sivile før den rasende russiske bjørn knuser byen med jernpoten sin.

«World in Conflict» er utviklet av svenske «Massive Entertainment» som også står bak «Ground Control»-spillene. Av en eller annen grunn har våre nøytrale og fredelige naboer i øst mistenkelig god peiling på militærspill, først med «Battlefield»-serien og nå med «World in Conflict».

At svenskene oppfant dynamitten er neppe tilfeldig, alt som ikke ikke kan få andre ting til å eksplodere gidder ikke de svenske utviklerne å vie et sekund til. Basebygging og enhetsbygging er fremmedord i «World in Conflict», isteden blir du tildelt forsterkningspoeng alt etter hvor mange strategiske punkter du kontrollerer.

Forsterkningspoengene kan, som navnet antyder, brukes til å kalle inn luftbårne forsterkninger. På denne måten kan du selv velge sammensetningen av hæren din, mens hovedfokuset allikevel havner på det taktiske elementet.

Idoldommer Jan Fredrik Karlsen sa nylig at grunnen til at han gidder å sitte der å høre på den ene middelmådige deltageren etter den andre, var den herlige, deilige følelsen han får når et virkelig talent går opp på scenen og feier beina under ham, fyller rommet med utstråling, sjarm og en fantastisk sangstemme.

Nå er det heldigvis jevnt over atskillig høyere kvalitet på utgitte PC-spill enn på den gjennomsnittlige idoldeltaker, men jeg vet akkurat hva han mener.

Noen ganger marsjerer det et selvsikkert spill inn døren som rett og slett oser kvalitet og sjarm, som trollbinder deg og gir deg en spillopplevelse i ordets rette forstand.

«World in Conflict» er spill som setter en ny, gylden standard for genren sin og blir en milepæl i spillhistorien. Et spill av dette kaliberet fortjener å bli rost opp i skyene av en ydmyk, nyfrelst spillanmelder.

For det første er «World in Conflict» et usedvanlig vakkert spill, ikke først og fremst på grunn av enhetene eller landskapene, men på grunn av effektene og animasjonene.

Skjermbilder klarer like lite å fange inn det vakre i «World in Conflict» som de første notene av en buldrene Bach-symfoni fanger inn kraften av hovedpartiene. De må rett og slett oppleves.

Artilleristormer, flyangrep, napalm, skipskanoner og bomber av ymse slag lyser til tider opp slagmarken i et herlig, brakende kaos som knapt står tilbake for selv tyske barokk-komponister.

Med stemmelegging av blant annet Alec Baldwin og musikk av grupper som Whitesnake, Tears for Fears og Audioslave skorter det heller ikke på lydfronten.

Knallgod historie, nydelig grafikk og herlig musikk er uansett bare krydder. Selv om krydder er viktig, er det tross alt det underliggende spillet som er det viktigste.

Og kampanjen i «World in Conflict» er proppfull av taktiske utfordringer og varierte oppdrag. På tross av at det ofte skjer en hel masse ting på skjermen til enhver tid, mister man aldri kontrollen eller oversikten.

Flerspillerdelen er en svært viktig del av spillet. Strategispill er ofte en ganske så inviduell gren, men i «World in Conflict» kan man være flere spillere på hvert lag.

Én kan kontrollere infanteriet, en annen panserstyrkene, en tredje luftvåpenet og fjerdemann artilleriet. At veien her ligger åpen for sammensveisede klaner og større turneringer er jeg ikke i tvil om.

Spillhøsten har åpnet forrykende, først med «Bioshock» og nå med «World in Conflict». Hvordan konkurrentene skal klare å hamle opp med disse er for meg et stort mysterium.

Uttrykket «å hoppe etter Wirkola» har aldri vært mer passende.

PS: I salg fra fredag 21. september. En Xbox 360-versjon kommer i november

Video anmeldelse

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veit ikke kravene, men:

Running everything on very-high at 1900x1200 can cause some serious frame rate dips on even a computer with an 8800GTX, 2GB of RAM and a Quad Core processor when the effects really start flying.
Skrevet
Finner ikke maskinkravene til denne, ikke engang på deres hjemmeside. Noen som vet?

9510988[/snapback]

Fra wiki

CPU: 2.0GHz Or Higher, 2.2GHz For Vista.

RAM: 512MB, 1GB For Vista.

Disc Drive: DVD.

Hard Drive: 9GB Or More.

Video: 128MB video RAM Direct X 9.0c Compatible. Note: ATI Radeon 8500, 9200 & Nvidia GeForce 4 MX Not Supported.

Sound: Direct X 9.0c Compatible.

Multiplayer: Cable, DSL or Better.

Fra beta-test siden:

O/S: Windows® XP, VistaTM operating system (32-bit)

CPU Single-core: 2.5 Ghz or faster (2.8 GHz for Windows VistaTM)

CPU Dual-core: Any Intel® or AMD®

RAM: 1 GB (1.5 GB for Windows VistaTM)

Hard Drive: 2.0 GB available hard drive space

Video: 128 MB video RAM, DirectX® 9.0c compatible (GeForce® 4 MX, Radeon® 8500, 9200 not supported)

Sound: DirectX® 9.0c compatible

Input: Keyboard and mouse

Internet connection: Cable/DSL

Skrevet
De kravene der er bare bullshit. Jeg har langt over på alle områder, og betaen lagget som bare satan på LOW.

9511033[/snapback]

Høhø, du er morsom :p

Det var en beta, I say no more.

Skrevet

Jeg hadde null problemer på testoppsettet, vurderte å ta med en kommentar om det i anmeldelsen min, men da frameraten holdt seg stabilt høy selv med maks innstillingeri 1600x1050, syns jeg ikke det var verdt å nevne.

Kjører single 8800GTX og E6600.

Skrevet
De kravene der er bare bullshit. Jeg har langt over på alle områder, og betaen lagget som bare satan på LOW.

9511033[/snapback]

Høhø, du er morsom :p

Det var en beta, I say no more.

9511039[/snapback]

Jeg gikk ut ifra kravene til betaen :)

Skrevet (endret)

Tror dere disse specsa vil holde før jeg evtuelt kjøper meg spillet.

2.2 GH Pentuim 4 prosessor, 1,5 gb ram, Nvidia 4200 TI 128 MB, XP. Socketen er av 400 serien :p.

Eller så har jeg en bærbar fra skolen som jeg lett kan sperre opp; specs; Intel Centrino Duo T5500, 1GB ram, XP, 950 graphics.

Endret av Panny60
Skrevet (endret)

Testet demoen i sted og kjørte benchmark:

Snitt på 26 fps.

Har 8800GTS 640mb

E6700, 2,66 Ghz

2 Gb, 800Mhz ram

Oppløsning 1680x1050

Innstillinger, High

Edit: Lasted ned demoen med et snitt på 10,5 mb/sek! :D

Endret av Sly82
Skrevet (endret)

Hehe da blir det ikke noe world in conflivt på meg før jeg får meg ny pc, akkuratt nå prioriterer jeg lett-mc :p, men har skikkelig lyst på spillet da.

Leif, orker ikke å rette :p

Endret av Panny60
Skrevet

Jeg har en Core Duo på 1.8 ghz, geforce go 7600 og 1 gig ram. Kjører helt smud på tilnærmet high settings i 1024x768 i demoen. Må si jeg er imponert over optimaliseringen.

Skrevet (endret)

Ville ikke sammenligna betaen med demoen engang. Betaen var bare bugs, demoen var noe helt annet(prøvd begge). Kjempe bra spill :)

Edit. Det jeg derimot synes var litt dumt, var dual screenen. Pga man må ha lik oppløsning på begge skjermene, og det er ikke kult hvis man har en 22 tommer og 19 tommer som meg, og da må spille på 1400x900 på 22 tommer, siden ikke 19 tommern støtter høyere.. :(

Endret av Andreas045
Skrevet

9511033[/snapback]

Betaen og singleplayer demoen hakker ikke hos meg.

mitt oppsett er:

Athlon 64 X2 4200+

2GB Ram

GeForce 7800GT 256MB

Skrevet

Bare gleder meg til spillet kommer ut jeg ass..

men lurer på om spillet kjører på PC-en min, at det er ikke er under 50 i fps liksom..

Har

Intel Core 2 Duo 1,83 Ghz

Nvidia GeForce 7300 LE

1 GB ram

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...