Gå til innhold

Hasselblad oppgraderer H3D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor mange fps?  :p

9512911[/snapback]

Den var god, he he he he :!:

 

Fikk forresten tafset på H1D på vei til Afrika i 2005. Det var et herlig kamera som fungerer fint som håndholdt også. Den litt rare løsningen med batteri i beltet med kabel til kamera forsvant heldigvis med H2D.

Det er forøvrig verdt å merke seg at disse kameraene er produsert i samarbeid med Fuji, i likhet med modellen Hasselblad Xpan. Det betyr blant annet at objektivene som er laget for H-serien er Fuji-objektiver (og ikke Hasselblad Zeiss eller Schneider). For noen gjør det H-serien uaktuell, og de velger heller en 503 med digitalt bakstykke. En av dem er Morten Krogvold, som aldri ville ha byttet ut Hasselbladoptikken og sjaktsøker for å få et mer moderne kamera.

Lenke til kommentar
Jeg får også legge meg til i tråden med de velvalgte ord; jeg vil ha! Det blir intet kjøp av Hasselblad når jeg ikke engang har råd til hasselnøtt. :(

 

Nå er det derimot ikke urealistisk å få tak i analoge Hasselblad.

 

Det er sant. Jeg sjekket det nettopp opp på dotten, og det er faktisk fullstendig overkommelige priser på denskens nå for tiden. Bl.a. et SWC med 38mm til 15 000.

Jeg så forresten også at de omtrent kaster Mamiya etter deg (type 1000 kr for et hus). Er det så mye dårligere?

 

Det var også noe russisk-produsert noe med rimelig lyssterk optikk, ihvertfall for mellomformat, til rett over en høvding. I det hele tatt er det mye snask til mellomformat der ute, selv om Hasseblad naturligvis ligger godt over dette i prisene.

Lenke til kommentar

Digitalt mellomformat er virkelig dyrt, eller rette sagt de digitale bakstykkene er virkelig dyre. Inngangsbilletten til digitalt mellomformat virker for meg veldig høy. For de store selskapene og byråene er 250 000kr som ingenting å regne, men mange innenfor kunstfotografi er mellomformatbrukere og jeg kan ikke helt se hvordan mange av de kan ha råd til å oppgradere fra analogt til digitalt hvis de ønsker det. For deres del så er vel analogt fremdeles hverdagen og kommer til å være det en lang tid framover. Jeg har prøvd å se på hva man må ut med for et nytt 503 Hasselblad hus, et objektiv og et par bakstykker for film, regnestykket endte på ca 30-50 000kr. Det ser jeg som en overkommelig pris både for kunstfotografer som ikke har foto som hovedinntekt og mange "amatører" som ønsker å gå over i mellomformatdomenet. For de resterende 200 000 kan man kjøpe og fremkalle utrolig mye film, man kan også kjøpe seg en filmscanner som tar mellomformat. Å kjøpe brukt er jo også en god mulighet for å skaffe seg billig Hasselblad, prisen synker da raskt til 12-17 000 for en komplett pakke, dette er ingen pris å klage på for de som ønsker å prøve seg på eller gå over til mellomformat. Og som et par andre har nevnt så kan prisen gå betraktelig ned hvis man beveger seg vekk fra Hasselblad og heller kjøper f.eks Sovjetisk Hasselbladkopi fra Kiev. Kiev 88 lå på omlag $180-220 sist jeg sjekket på eBay. For de som har kun 300kr så er Holga løsningen, da får man et hus og man kan kjøpe et par filmer. For min del er det Holga som blir min introduksjon til mellomformatverden, etterhvert som økonomien bedrer seg vil et Kiev 88 komme i hus og når jeg vinner i lotto blir det Hasselblad 503CW med digitalt bakstykke. Eneste er at jeg må begynne å spille lotto først.

Lenke til kommentar

Holga er nok ingen lur smakebit på MF, siden det er så fryktelig dårlig. Da er det bedre å satse på et gammelt belgkamera til omtrent samme pris, helst med Tessar i steden for Anastigmat. Da må man kanskje ut med litt ekstra spenn, men ender uansett opp godt under tusingen.

 

Man kan i dag få en Hasselblad 500 CM til mellom 6 og 800 kr, komplett med 80mm, bakstykke og sjaktsøker. Det er forgjengeren til 503, og bruker samme optikk. Det er kanskje det beste kameraet man kan kjøpe mht bildekvalitet i forhold til pris. Prisene jeg nevner er basert på eksemplarer som er solgt av Antonio det siste året.

 

Er det noen grunn til å lure på at jeg er den som fortjener en Hasselblad mest av alle her på forumet, for ikke å snakke om denne tråden? :roll:

Lenke til kommentar
Holga er nok ingen lur smakebit på MF, siden det er så fryktelig dårlig.

 

Det er nettopp pga at Holga er så fryktelig dårlig at jeg har lyst til å prøve Holga. Men sånn generelt og for andres del som ikke har samme ønske så er eg enig.

9542592[/snapback]

Å ja, jeg er nok i samme båt som deg her. Jeg ønsker meg også en Holga, men det er fordi jeg elsker toycam-stilen. Skikkelige mf-bilder tar jeg jo med Rolleiflexen, og kanskje en fremtidig 500 CM.

For de som ønsker en råbillig TLR så finnes det alternativer som en gammel Zeiss Ikoflex (enten med Tessar eller Anastigmat, jeg har en med sistnevnte), eller det veldig billige Lubitel U, som kostet ca 500 nytt da jeg kjøpte min for 15 år siden. Det er nok en russer som er produsert i billig plast, med Anastigmat. Min ble forresten solgt for et par år siden. Et tredje alternativ er kinesiske Seagull, som leverer relativt robuste kameraer av TLR/Rolleiflex-typen til under tusingen nye. Det er norsk importør på disse kinesiske kameraene.

Det som kanskje er det kvalitativt beste alternativet i den billige klassen er nok østtyske Pentacon Six med Zeiss Jena-optikk. De koster omtrent 120 euro på ebay. Prisene på gamle Rolleiflex er dessverre steget opp til et relativt høyt nivå igjen, så det er nok utenfor den rimelige klassen nå.

Lenke til kommentar
Holga er nok ingen lur smakebit på MF, siden det er så fryktelig dårlig.

 

Det er nettopp pga at Holga er så fryktelig dårlig at jeg har lyst til å prøve Holga. Men sånn generelt og for andres del som ikke har samme ønske så er eg enig.

9542592[/snapback]

Å ja, jeg er nok i samme båt som deg her. Jeg ønsker meg også en Holga, men det er fordi jeg elsker toycam-stilen. Skikkelige mf-bilder tar jeg jo med Rolleiflexen, og kanskje en fremtidig 500 CM.

For de som ønsker en råbillig TLR så finnes det alternativer som en gammel Zeiss Ikoflex (enten med Tessar eller Anastigmat, jeg har en med sistnevnte), eller det veldig billige Lubitel U, som kostet ca 500 nytt da jeg kjøpte min for 15 år siden. Det er nok en russer som er produsert i billig plast, med Anastigmat. Min ble forresten solgt for et par år siden. Et tredje alternativ er kinesiske Seagull, som leverer relativt robuste kameraer av TLR/Rolleiflex-typen til under tusingen nye. Det er norsk importør på disse kinesiske kameraene.

Det som kanskje er det kvalitativt beste alternativet i den billige klassen er nok østtyske Pentacon Six med Zeiss Jena-optikk. De koster omtrent 120 euro på ebay. Prisene på gamle Rolleiflex er dessverre steget opp til et relativt høyt nivå igjen, så det er nok utenfor den rimelige klassen nå.

9542676[/snapback]

 

 

 

Jeg fikk meg en renovert Rolleiflex Xenotar 2.8C , med nypolert og nycoated frontelement nylig, for 2500,- Slett ikke verst det :)

 

Bronica er også veldig masse for pengene, og de har knallbra optikk. Jeg byttet ut HB 500C/M med en Bronica, og kunne ikke vært mer fornøyd.

Lenke til kommentar

Stål-Bronica? :D Fabelaktig merke som nå kan fås til lave priser. En bekjent fikk en ETRS fra USA for noen få lapper, inkludert to bakstykker, og prismesøker i tillegg til sjaktsøkeren. Tror pinadø de slang med et polaroidbakstykke også. I tillegg kjøpte han noe optikk som han betalte ned not 45 dollar for den rimeligste glassbiten.

 

Det var en svært skapelig pris for en med Xenotar. Det er likevel litt over det som er budsjettet jeg skriver om her, tusen kroner og nedover. Tar man seg råd til en Rolleiflex, uansett optikk, så får man et kamera som mange fremdeles holder som et av de beste. De har en ihuga gruppe fans som ikke kunne levd uten, som Oddleiv Apneseth i BT.

Meg inkludert. For de som liker availabel light-fotografering er den et funn. I og med at den har sentrallukker så lager den ingen bevegelse når man trykker av, fordi det ikke finnes hverken lukkergardin eller en tung speil som klasker opp i kamera. Jeg har ingen problemer med å få skarpe bilder på ganske lange lukkertider, siden kamera henger trygt og godt på magen etter en knallblå neoprenreim.

 

Det er ikke fullt så lett å få til det med din Bronica, Amund ;)

Lenke til kommentar

Ja sentrallukker er herlig :) Kan håndholde Bronicaen til 1/60s med litt flaks, med Rolleiflexen kan jeg strekke det ned til 1/10s om ikke jeg har vært for kaffetørst den dagen... Med Hasselbladen var smertegrensen som regel 1/125s. Håndholdt foto med HB`n var uansett en pine, alt for trege fokusringer på de gamle objektivene(svarte C T*) Antall velfokuserte bilder pr. rull gikk i taket med Bronicaen :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...