Gå til innhold

Kjøp av D70 vs. 400D


Anbefalte innlegg

Skal investere i digitalt speilreflekskamera og sliter med å velge mellom 2 kamerar. Noen som har anbefalinger til hva man burde velge mellom alternativene under?

 

1. Brukt, 3 år gammelt, Nikon D70, m/nikon 18-70mm, hama UV-filter og Hoya Polarfilter + ekstra uoriginalt en-el3 batteri, 1 GB minne og bag til kr 4500,-

 

vs.

 

2. Nytt Canon Eos 400D med 18-55mm 3,5-5,6 objektiv (3x zoom) og 256MB minnekort til kr 5995,-

LINK til Elkjøp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal investere i digitalt speilreflekskamera og sliter med å velge mellom 2 kamerar. Noen som har anbefalinger til hva man burde velge mellom alternativene under?

 

1. Brukt, 3 år gammelt, Nikon D70, m/nikon 18-70mm, hama UV-filter og Hoya Polarfilter + ekstra uoriginalt en-el3 batteri, 1 GB minne og bag til kr 4500,-

 

vs.

 

2. Nytt Canon Eos 400D med 18-55mm 3,5-5,6 objektiv (3x zoom) og 256MB minnekort til kr 5995,-

LINK til Elkjøp

Ville helt klart valgt Nikon-kameraet, bedre objektiv, bedre søker, bedre ergonomi (for de fleste i hvert fall), og når prisen er bedre også, er det ikke så mye å lure på spør du meg...
Lenke til kommentar

Tja, jeg ville like klart valgt 400D. Bedre billedkvalitet, bedre egenskaper ved høy ISO, større LCD skjerm, mindre og lettere, like bra søker, mulighet for batterigrep, bra gratis software, vesentlig flere bilder ved serieopptak (raw 4 mot 11, jpg 11 mot 27) etc.

+ at D70 er "gammel" teknologi (2004) og er brukt med utgått garanti.

 

Nikon objektivet er som det sies bedre, men Canon objektivet er heller ikke så dårlig som det sies. Dessuten er det system kamera det er snakk om. Dvs. litt av poenget er at man skal kunne bytte objektiv til det som passer en selv og det man ønsker å ta bilde av.

Her stiller både Nikon og Canon i en særklasse her på berget. Lett å få kjøpt nye objektiver, og ett bra bruktmarked.

Lenke til kommentar

Grepet på 350D og 400D er mer for småjenter, latterlig dårlig. Søkeren er heller ikke noe å rope hurra for, og Nikon har bedre ergonomi mtp. knapper og sånt i tillegg. Så kan du slenge på at nikkor 18-70'en vasker golvet med 18-55 EF-S til canon, så er det ikke tvil om at D70 er valget å gå for.

Lenke til kommentar
Grepet på 350D og 400D er mer for småjenter, latterlig dårlig. Søkeren er heller ikke noe å rope hurra for, og Nikon har bedre ergonomi mtp. knapper og sånt i tillegg. Så kan du slenge på at nikkor 18-70'en vasker golvet med 18-55 EF-S til canon, så er det ikke tvil om at D70 er valget å gå for.

9506518[/snapback]

Skal si meg enig i at grepet på 400D var stusselig. Fikk skikkelig plastic-fantastic feeling i forhold til D70.

 

Vil gå for D70, så får jeg bare bite i meg lavere megapixel, mindre skjerm og kortere garanti. Var uansett mest gira på det og etter tilbakemeldingen her er valget tatt.

 

Takk for alle svar svar. Imponert over at alle faktisk kom velbegrunnede argumenter :)

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer på en ting, bør det ikke være mulig å finne mindre brukte D70 til omtrent samme prisklasse?

Eventuelt D70s?

Synes ikke listen over ting som fulgte med var noe som burde trekke opp pris i alle fall.

 

Eller er det jeg som overhodet ikke er oppdatert på bruktmarkedet?

9506682[/snapback]

Skal sjekke opp litt ekstra før jeg slår til. Kanskje se om jeg finner et D70s...

 

Har sjekket litt på foto.no og bruktmarked.no, fant ingen under 5000,-. Noen som vet om andre steder som selger brukt fotoutsyr?

Lenke til kommentar
Det ligger jo stadig noe på www.finn.no og www.zett.no

Ligger et D70s på finn, lite brukt, men godt over 5000.. Du har absolutt maksgrense på den summen?

9506840[/snapback]

Nei, har ikke noen maksgrense, har fleksilån :) Ellers er det ikke noe must å ha verken 400D eller D70...

 

Ser at det faktisk ligger et D70s på finn.no til 4500,-. Dette er samme pris og spes som kompisen min skal selge sitt D70 for. Tror det er grunnlag for pruting her...

 

Hater å kjøpe produkter som dette, når jeg vet at prisen kommer til å droppe drastisk innen kort tid.

Lenke til kommentar

Aha, skjønner. Da ville jeg vel vurdert å titte på D80 og. Har du kjent fysisk på noen av disse kameraene? Det er høyst til å anbefale, det har mye å si hvordan det sitter i hånda.

 

Nå har jeg heller ingen peiling på Canon, men det virker som 400D blir litt urettferdig kritisert pga kitobjektivet osv. Kanskje vurdert å sjekke opp prisen for bare kamerahuset med et tilsvarende sigma/tamron-objektiv?

 

Og forresten, det medfølgende minnekortet på 256MB kan jeg vedde trygda mi på at blir for smått. Kjenner ingen som bruker under 1GB i dag. Jeg har ett kort på 2GB, og det blir hæren flette meg fullt fort det og.

Lenke til kommentar

Har brukt D70 en del på jobben, samt 400D privat. Personlig liker jeg 400D best. Føler rett og slett at det er lettere å ta bedre bilder med 400D enn med D70, men så har også 400D fått veldig skryt for bildekvaliteten. Merk her at jeg ikke bruker stdlinsa til 400D, så den kan jeg ikke uttale meg om. Bruker også batterigrep på Canon-kameraet, så det blir litt annerledes ang ergonomi også. Vil uansett anbefale å teste begge kameraene før kjøp, er jo tross alt du som skal bruke kameraet.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er litt innhabil siden jeg har nikon selv, men jeg hadde valgt D70 pga. ergonomien. Klarer rett og slett ikke å finne et godt grep rundt 400D (eller D40/D50 for den saks skyld..). Samtidig får du jo et bedre objektiv med på kjøpet, noe som burde telle som et pluss.

 

Det pleier å ligge mye bra ute på foto.no bruktmarkedet, så om du er litt tålmodig dukker det nok opp et kupp eller to om ikke lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...