Gå til innhold

Noen tips til 3d-animasjons programmer?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

 

Litt usikker på om dette var riktig forum å poste dette, men men :)

 

Er det noen som har tips på 3D-animasjons programmer? gjerne nybegynner vennlige :p

 

Gratis programmer skader vel heller ikke for en nybegynner? :)

 

Om du har noen generelle tips til meg så hadde jeg også satt pris på det. Skal i første omgang fokusere på 3D modeller (trenger ikke å bevege seg så veldig mye, enda :cool: )

 

Hadde vært fint om du også kan poste en link til programmet

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Maya er et fint program som mange proffesjonelle bruker. Du får og en fullt fungerende Personal Learning Edition på siden dems.

Ganske vanskelig å sette seg inn i, men når du lærer deg hvordan det hele funker er det en drøm å bruke. Finnes noen tutorials på 3dbuzz.com, men de fleste av de er ganske utdaterte.

PLE finner du her: http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/index...3112&id=7639525

 

EDIT: anbefaler deg egentlig å teste ut det meste som er der ute. Det er per def. ingen programmer som er "best", så det beste vil være å finne seg et program man er komfortabel med.

Jeg nevner i fleng: 3DStudio Max, Blender, Lightwave (kanskje noe utdatert, usikker), Softimage|XSI osv..

 

Hvis du er ny, ikke forvent å lage en utrolig modell med en gang. 3d krever øving, øving og enda mer øving. Lykke til! :thumbup:

Endret av zeox
Skrevet

Takk for et raskt svar :)

 

Skal bli morsomt å komme i gang med dette :)

 

 

Tenkte jeg også skulle ta en titt på LUA etterhvert, men får vel ta en ting av gangen, hehe. Rom ble som kjent ikke bygget på en dag ;)

Skrevet (endret)

3d verdenen er tung, men ufattelig morsom når du først har forstått hvordan det hele funker. Det er og mange fine forumer der ute på nettet, blant annet CGtalk, 3dhue (norsk)og ikke minst storedyret.com. masse fin info der.

 

Edit: en fin tutorial side som jeg glemte helt, er 3d-palace. Massevis av gode tutorials der :thumbup:

Endret av zeox
Skrevet
Blender er et gratis alternativ der du ikke trenger å bli hardbarket pirtat for å lage 3d modeller. Blender er det raskeste programmet å modelere i. Det forgegår mye med tastatur snarveier, men nå man først lærer seg disse så er programmet en herlig opplevelse. Blender har også et stort community der man kan utveksle ideer, tutorials og annet snacks.
Skrevet
Blender er et gratis alternativ der du ikke trenger å bli hardbarket pirtat for å lage 3d modeller.

9504845[/snapback]

Du trenger heller ikke være hardbarket pirat for å bruke Maya, siden PLE er en fullt fungerende gratisversjon. Kanskje litt irriterende med vannmerkingen etterhvert.

 

Har ingen erfaring med blender selv, men vet om mange som bruker det og liker det veldig godt.

Skrevet

Animation master er enkelt og bra, det er litt mer modellering enn rendering. Og det finnes masse toutoritals! :)

Maya er veldig vanskelig men du får et vakkert resultat!

  • 2 uker senere...
Skrevet
Cinema 4D er vel ganske "in" for tiden blant grafiske designere. Det kan være verdt å sjekke ut.

9504805[/snapback]

Går for å være det mest 'brukervennelige' programmet blant de mange som finnes. Jeg bruker det selv og har ingen problemer, selv om jeg ikke har kunstnerisk talent.

 

3dmax og maya er jeg litt skeptisk til. Grunnet Autodesk 3dsmax og Autodesk Maya, og i tilleg Autodesk Mudbox. Det må vel være såpass populært for en grunn også.

Skrevet

Har selv svært liten erfaring innen 3D, men har lagt merke til at brukermassen til Cinema 4D har vokst betraktelig den siste tiden. I tillegg bruker store grafiske magasiner som Computer Arts konsekvent Cinema 4D i 3D-tutorials.

 

Vil heller ikke slakte Autodesk sine programmer, det er vel de som er aller mest utbredt, og det er sannsynligvis en grunn til det :)

Skrevet
Har selv svært liten erfaring innen 3D, men har lagt merke til at brukermassen til Cinema 4D har vokst betraktelig den siste tiden. I tillegg bruker store grafiske magasiner som Computer Arts konsekvent Cinema 4D i 3D-tutorials.

 

Vil heller ikke slakte Autodesk sine programmer, det er vel de som er aller mest utbredt, og det er sannsynligvis en grunn til det :)

9589392[/snapback]

 

Pixar bruker Maya, og jeg gjør det (yarr!..). Maya er veldig vanskelig for de som ikke har grunnleggende kunnskaper innen 3d-modellering/animering!

 

 

Som sagt så burde man begynne med animation master, ingen super-rendering, men nesten idiotisk lett....

Skrevet

Jeg bruker også Maya (yarr!) Maya var det første programmet jeg begynte med innen 3D og gikk veldig kjapt før jeg ble veldig god i det, så lærekurven er ikke så veldig høy om man faktisk prøver å sette seg inn i det.

Skrevet

Ja jeg bruker også maya (yarr...?) og det er også det første jeg begynte i, jeg kan en god del nå, men nye burde skaffe noen tutorials, jeg kan anbefale en av de gratis tutorialsa, eller noen fra "Digital Tutors" og "Gnomon Workshop(?)" de er ganske bra!

Skrevet

Jeg har brukt Cinema4d det meste av tiden jeg har holdt på, kan ha noe med at det var det første jeg satte meg ordentlig inn i. De jeg har prøvd ut er vel:

Blender (Burde ha basic 3dkunnskaper for å få til dette)

3DStudio Max (Ikke så vanskelig, og gode resultater, men kan virke litt overveldende)

Sketchup ( :ermm: Vetikke hva man skal si om det)

Samt at jeg har lekt litt med Modo hos en kamerat.

Gjest Slettet-INkUtP
Skrevet

Skaff deg Z-brush 3 det er det beste på markedet for å lage organsike former.

Gjest Slettet-INkUtP
Skrevet

Z-Brush er 3D og 2.5D, man kan velge.

 

Man kan rotere og vend og gjøre hva du vil med en 3D model i Z-Brush,man kan exporte den til 3D Max til å med til photoshop kan man exportere den og få den i 3D.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...