Gå til innhold

24-27", 1920*1200, med 1:1 pixelmapping


qdos

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den viser den samme oppløsningen som kilden, uten å skalere. En dataskjerm har typisk oppløsning 1920*1200. En HD-kilde viser 1920*1080. Skjermer som ikke har 1:1 PM strekker da 1080 linjer over 1200, noe som går ut over skarpheten. Det beste er at skjermen viser sorte linjer over og under de 1080 linjene i stedet for å strekke de.

Lenke til kommentar
Den viser den samme oppløsningen som kilden, uten å skalere. En dataskjerm har typisk oppløsning 1920*1200. En HD-kilde viser 1920*1080. Skjermer som ikke har 1:1 PM strekker da 1080 linjer over 1200, noe som går ut over skarpheten. Det beste er at skjermen viser sorte linjer over og under de 1080 linjene i stedet for å strekke de.

9504330[/snapback]

 

De fleste skjermer lar deg vel velge dette? Har en 2 år gammel Dell 2405FPW og der kan man velge mellom 1:1, Fill og Aspect. Etter det jeg har sett er dette en funksjon som man finner på de fleste 24"+ skjermer. Mulig at de aller billigste ikke har slik støtte.

Lenke til kommentar

Om denne skal brukes på en PC (som vanlig skjerm) og se HD-film fra PC er det bare å bruke helt vanlig native oppløsning på 1920x1200, så vil filmavspillingsprogrammene legge til linjene over og under.

 

PS. Kommer meg ikke inn på prisguiden, så bare antar det er en PC-skjerm.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Den viser den samme oppløsningen som kilden, uten å skalere. En dataskjerm har typisk oppløsning 1920*1200. En HD-kilde viser 1920*1080. Skjermer som ikke har 1:1 PM strekker da 1080 linjer over 1200, noe som går ut over skarpheten. Det beste er at skjermen viser sorte linjer over og under de 1080 linjene i stedet for å strekke de.

9504330[/snapback]

 

 

Det skal da vel kunne gjøres i driverne til skjermkortet?

Lenke til kommentar

Sant som det sies. Om bildet på skjermen styres av en PC så er det hele meget enkelt, sidne det styres via driverene. I de fleste tilfeller så har du faktisk 2 muligheter. Du kan enten justere det via skjermkort-driverene, eller du kan (påde fleste high-end skjermer) også justere det på selve skjermens drivere. Via skjermkortet er dog som regel mest ideelt.

 

Har selv en Dell 2405FPW og der kan jeg enten velge skalering eller 1:1 sentrert med et enkelt klikk i drivermenyen :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja, med PC er det ikke noe problem, men med Xbox360 eller HD-videokamera er jeg avhengig av at skjermen gjør 1:1 selv.

 

Men spørsmålet er i ferd med å utgå for meg, ettersom jeg begynner å snuse på en HP LP3065, som ikke takler noe annet en Dual-Link DVI, så får jeg heller spare til en LCD TV i tillegg... Men jeg har enda ikke bestemt meg

Lenke til kommentar
Sant som det sies. Om bildet på skjermen styres av en PC så er det hele meget enkelt, sidne det styres via driverene. I de fleste tilfeller så har du faktisk 2 muligheter. Du kan enten justere det via skjermkort-driverene, eller du kan (påde fleste high-end skjermer) også justere det på selve skjermens drivere. Via skjermkortet er dog som regel mest ideelt.

 

Har selv en Dell 2405FPW og der kan jeg enten velge skalering eller 1:1 sentrert med et enkelt klikk i drivermenyen :)

 

-Stigma

9509855[/snapback]

 

ser ikke ut til å funke i nyeste nvidia driverne i alle fall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...