Gå til innhold

750Watts PSU kamp..


presets

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel.. det er jo 27k tilsammen med skjerm og musematte da.. selve maskina koster bare 21k.. Ja.. high-end PSU.. er ikke 750W stort sett ganske high-end det og?

 

Eventuelt om jeg skal ta på de siste 200 kronene og kjøpe en 780W.. hva tjener jeg på det? Garanti? mer stabil? stillegående? mer kjølig?

 

Hva er bedre med OCZ Modxtream enn 750W TT TP /Corsair

Endret av Volfpac
Lenke til kommentar

High End PSU er ikke total watt , men PSU fra de produsentene jeg listet opp (safe og med gode egenskaper) . Ikke noe Chieftek,Apevia,Berzerk,NorthQ e.l/osv dritt.

 

High End PSU betyr ikke total watt .

Men egenskaper som bla. sustained Ampere max på +12v . Minimalt med ripple på +12v og ikke minst på +3.3v som "feeder" memory . Vdrop på andre rails u/belastning. Cross regulering , effektivitetsgrad , holduptime , beskyttelses mekanismer , osv.

 

Vedrørende OCZ er partner:PCP&C PSU ett hakk bedre.

Se:

http://www.ocztechnology.com/

https://prisguiden.no/product.php?productId=76455

http://www.hardware.no/tester/stromforsyni...encer_750/42199

Lenke til kommentar
Vel.. det er jo 27k tilsammen med skjerm og musematte da.. selve maskina koster bare 21k..  Ja.. high-end PSU.. er ikke 750W stort sett ganske high-end det og?

 

Eventuelt om jeg skal ta på de siste 200 kronene og kjøpe en 780W.. hva tjener jeg på det? Garanti? mer stabil? stillegående? mer kjølig?

 

Hva er bedre med OCZ Modxtream enn 750W TT TP /Corsair

9501654[/snapback]

 

 

Thermaltake Toughpower 750W/Chieftec Turbo-series CFT-750-14C er en bedere strømforsyning en OCZ Modxtream 780W, som er en rebrandet FSP Epsilon 800. Den har en 5v og 12v som i flere tester ikke ligger innenfor ATX v2.2 grensen på ±5%. Den har også dårligere kondensatorer (CapXon/Teapo) og en spinklere oppbygning.

 

Test av FSP Epsilon 800

Test av OCZ Modxtream 780W

Test av Thermaltake Toughpower 750W

Test av Chieftec Turbo-series CFT-750-14C

Endret av LAEN
Lenke til kommentar
High End PSU er ikke total watt , men PSU fra de produsentene jeg listet opp (safe og med gode egenskaper) . Ikke noe Chieftek,Apevia,Berzerk,NorthQ e.l/osv  dritt.

 

High End PSU betyr ikke total watt .

Men egenskaper som bla. sustained Ampere max på +12v . Minimalt med ripple på +12v og ikke minst på +3.3v som "feeder" memory . Vdrop på andre rails u/belastning. Cross regulering , effektivitetsgrad , holduptime , beskyttelses mekanismer ,  osv.

 

Vedrørende OCZ er partner:PCP&C PSU ett hakk bedre.

Se:

http://www.ocztechnology.com/

https://prisguiden.no/product.php?productId=76455

http://www.hardware.no/tester/stromforsyni...encer_750/42199

9501858[/snapback]

 

Man kan ikke bedømme kavliteten på en PSU etter merke, og si at Thermaltake Toughpower er bra men Chieftek er dårlig. Ingen av disse merkene lager sine egne PSUer, det man må se på er hvem som har laget PSUen.

 

Chieftec Turbo-series CFT-750-14C er ikke noe dårligere PSU enn Thermaltake Toughpower 750W på grunn av at det er en Chieftec PSU.

De er like gode, da begge PSUene er identiske og laget av CWT.

Lenke til kommentar

Chieftec Turbo-series CFT-750-14C

 

Test av Chieftec Turbo-series CFT-750-14C

men "dessverre" så er det en linje som ikke helt følger med. +3,3 V-linjen ender til slutt opp 4,8 % fra sin ideelle verdi.

 

Ville i alle fall ikke hatt den -da større vdrop på +3.3v negativt påvirker spenningen til memory. Og gjør det vanskeligere for overklokkere og folk som tyner/tuner memory.

 

Chieftec CFT 750 sin +3.3 er helt nede på 3.14v på max last .

Toughpower nede på 3.25v på max last .

 

Så det er en vesentlig forskjell jo.

 

Dette iflg data i overnevnte test linker.

 

Min respons er ikke bedømmet kvaliteten på PSU etter merke - men etter omtaler/tester/brukererfaringer/overklokkere sines tilbakemeldinger.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Chieftec Turbo-series CFT-750-14C

 

Test av Chieftec Turbo-series CFT-750-14C

men "dessverre" så er det en linje som ikke helt følger med. +3,3 V-linjen ender til slutt opp 4,8 % fra sin ideelle verdi.

 

Ville i alle fall ikke hatt den -da større vdrop på +3.3v negativt påvirker spenningen til memory. Og gjør det vanskeligere for overklokkere og folk som tyner/tuner memory.

 

Chieftec CFT 750 sin +3.3 er helt nede på 3.14v på max last .

Toughpower nede på 3.25v på max last .

 

Så det er en vesentlig forskjell jo.

 

Dette iflg data i overnevnte test linker.

 

Min respons er ikke bedømmet kvaliteten på PSU etter merke - men etter omtaler/tester/brukererfaringer/overklokkere sines tilbakemeldinger.

9504214[/snapback]

 

Som jeg sa Chieftec CFT 750 og Thermaltake Toughpower 750W er identiske og skal derfor være like gode.

 

Thermaltake Toughpower 750W ble ikke testet med mer enn 720w på Jonnyguru.com, mens maks last er 750w.

 

Avik på spenningen mellom tester er vanlig.

 

Corsair VX450W test på Hardware.no måler disse spenninger på maks.

3,3v=3,16v 5v=4,78v 12v=11,81v

Corsair VX450W test på driverheaven.net måler disse spenninger på maks.

3,3v=3,28v 5v=4,87v 12v=12,12v

Corsair VX450W test på hardocp.com måler disse spenninger på maks.

3,3v=3,25v 5v=4,94v 12v=11,72v

 

Corsair VX450W test på Jonnyguru.com måler disse spenninger på 461W.

3,3v=3,22v 5v=4,86v 12v=12,12v

 

Som du ser er det stort avik i målte spenninger mellom testene.

Derfor blir det ikke riktig å si at Chieftec CFT 750 er dårligere enn Thermaltake Toughpower 750W derfor den hadde dårligere 3,3v på hardware.no enn Thermaltake Toughpower 750W hadde på Jonnyguru.com.

 

Tester av corsair_vx450w.

http://www.hardware.no/tester/stromforsyni...ir_vx450w/42228

http://www.driverheaven.net/reviews/Corsai...X450W/index.php

http://enthusiast.hardocp.com/article.html...W50aHVzaWFzdA==

http://www.jonnyguru.com/review_details.ph...=125&page_num=2

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Veldig interessant info du kommer med her LAEN :thumbup:

Det viser vel om ikke annet at det i høyeste grad er med psu, som med så mye annet innen hardware alt for enkelt å bare dømme et produkt ut fra en test eller to.

 

LAEN Postet i dag, 11:58

Som du ser er det stort avik i målte spenninger mellom testene.

Derfor blir det ikke riktig å si at Chieftec CFT 750 er dårligere enn Thermaltake Toughpower 750W derfor den hadde dårligere 3,3v på hardware.no enn Thermaltake Toughpower 750W hadde på Jonnyguru.com.

Men blir det da kanskje riktig og si at de begge lider av ganske store individuelle forskjeller?

Lenke til kommentar

Noe som man ikke tenker på er:

 

Eksempel:

Har man en Corsair VX450 - er sannsynligheten større at man er nærmere max - og derfor lav/dropp på +3.3v , sammenliknet om man kjører f.eks med en 850w TT Toughpower .

Også derfor man bør dimensjonere sin PSU til å ikke ligge på max under sin egen full load men kanskje 60-70% av hva den klarer max.

Lei av å høre på alle disse som skal ha akkurat , og som klager etterpå om diverse ustabilitet - Hipere som ryker osv .

 

 

At ulike tester viser ulike spenninger er ikke så rart.

De belaster sannsynligvis f.eks de 461 Wattene med ulik fordeling mellom railene i full load testene sine. Og at de belaster 461W max på Corsair VX450 er jo på trynet . Dette da den er oppgitt til max 450W og dette er inklusive -12v og 5VSB , uten disse sitter man med ca 20W mindre totalt ~ 430W til +3.3/+5/+12 og ca. 12W på 5vsb , og ca 10w på -12v .

 

 

Husker selv når jeg kjørte med TCCD DDR og overklokket på DFI med en Tagan blackline som droppet en del på +3.3v under load .

Fikk aldri kjørt opp minnet stabilt omtrent på DDR500-DDR600 frekvenser før jeg byttet jumperfeed på DFI kortet til å bruke +5v istedet .+5V som var stabil som fjell uansett load.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Veldig interessant info du kommer med her LAEN :thumbup:

Det viser vel om ikke annet at det i høyeste grad er med psu, som med så mye annet innen hardware alt for enkelt å bare dømme et produkt ut fra en test eller to.

 

LAEN Postet i dag, 11:58

Som du ser er det stort avik i målte spenninger mellom testene.

Derfor blir det ikke riktig å si at Chieftec CFT 750 er dårligere enn Thermaltake Toughpower 750W derfor den hadde dårligere 3,3v på hardware.no enn Thermaltake Toughpower 750W hadde på Jonnyguru.com.

Men blir det da kanskje riktig og si at de begge lider av ganske store individuelle forskjeller?

9505186[/snapback]

 

Ja det kan være store individuelle forskjeller på to identiske strømforsyninger.

Men som regel er det flere andre årsaker til forskjellene som har med utføringen av testen å gjøre.

Lenke til kommentar
Ok..

 

Folka.. da har jeg så langt bare et siste spørsmål.. er det noen forskjell på Corsair 750W og TT TP 750W?

9506444[/snapback]

 

 

Har nå funnet ut at Corsair VX550 bruker 105°C Nippon Chemi-Con kondensatorer som er bedere kondensatorer enn det Thermaltake Purepower RX 550 bruker som er Hitachi og Samxon.

 

Første test av Corsair VX550.

 

 

Det betyr høyst sansynlig at det vil bli brukt bedere kondensatorer i Corsair 750TX

enn TT TP 750W.

 

Det finnes også en mulighet for at Corsair 750TX er basert på en Seasonic, og ikke en CWT strømforsyning som TT TP 750W.

 

På bildet under så ser det ut som Corsair 750TX er basert på Seasonic.

Det er mulig at bildet ikke er ekte, og det nærmeste Seasonic har til en 750w strømforsyning er en Seasonic M12 på 700W.

post-49600-1190451713_thumb.jpg

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Bildet er fra SHG.no og utformingen av kassa til strømforsyningen passer til Seasonic og ikke CWT.

 

Det er mulig at bildet ikke er fra en Corsair 750TX men en Corsair HX520W eller HX620W som har fått limt på Corsair 750TX klistremerker.

 

Jeg har forsatt mest tro på at Corsair 750TX vil bli basert på en CWT-750VH med Japanske kvalitets kondensatorer som er av bedere kvalitet enn det som brukes i CWT-750VH.

Endret av LAEN
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...