Gå til innhold

Riks TV! Drittlei!


Anbefalte innlegg

Endelig tenkte jeg, da jeg hørte om det nye, spennende "nettet". Gledet meg vilt til å endelig få bra signaler og i tillegg digitalt! Så bant meg til riks tv ett år, uten egentlig å vite så jævelig mye om hvordan dette fungerte osv.

 

Sjekket dekningen min, som viste seg å være av det bedre/beste. Og da jeg ringte riks tv (som forøverig har noen talentløse folk som besvarer telefonene) fikk jeg da beskjed om at jeg ikke trengte mer enn en bord antenne eller en liten ute-antenne. Jeeei tenkte jeg, så fint.

 

Kjøpte meg det, men for no tull. Funka ikke i det hele tatt.

Kjøpte meg da en større og mye bedre uteantenne, jeg nå har på taket. Da fikk jeg inn alle kanalene, men kvaliteten varierte fra knall bra til elendig hele tiden. Kunne ikke engang se ferdig et program.

 

Antennen er snudd og vent på i alle mulige retninger, og ikke minst stilt inn mot den nærmeste og beste mottakeren. Uten at dette hjelper no særlig.

Begynner å bli frustrert, og gidder ikke se på TV'n ell prøve å gjøre no mer. Og jeg som var så lur å bandt meg i ett år.

 

Det jeg da lurer på, kommer nå :p

 

 

Vil signalene bli bedre med tiden, ell kan jeg bare glemme å håpe på det? (med tanke på at det er så nytt ennå, og at det KANSKJE kunne blitt bedre)

 

Er det noe jeg kan gjøre (helst enklest mulig) for å få inn detta best mulig?

 

Må man ha doktorgrad i antennemontering og antenne på størrelse med hjemkommunen min for å få inn detta?

 

Har jeg muligheten til å klage, og "si opp" event. abonomentet mitt på noen måte, tro? Fordi jeg ikke er fornøyd og fått det jeg har blitt lovet?! Vil ha parabol jeg nå :D

 

Takker for svar :)

 

MVH

 

Drittlei

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi hadde Canal digital med parabol i en veldig kort periode men vi fikk ikke inn satelitten og da var det ikke noe problem å få sagt opp abonementet, de krevde ikke en gang til bake utstyret vi fikk for en krone mot at vi bandt oss :)

 

Ta en telefon og si at du ikke får inn signalene og at du ønsker å bryte kontrakten .

 

Edit: Som Bruno sa bør du få en ekspert til å se på det først, ellers er det ikke sikkert rikstv godtar at du bryter kontrakten :)

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar
Hei

Hvor bor du og hvilken sender peker antenna mot?

Det er nemlig en bug i RiksTV boksen som gjør at den legger inn kanalene fra den første senderen den får signal fra, og ikke fra den senderen med sterkest signal.

9494587[/snapback]

 

 

Bor i Nes på romerike (akershus) og den peker mot den beste i følge riks tv, altså mot tryvan (ell hva dem sa). Var uansett sør vest for meg, og dit peker den;)

 

Apropo eksperter, så kjenner ikke akkurat jeg mange av dem på dette området. Og bruke no mer penger på detta, det tror jeg ikke frister med det første.. blitt noen kroneralt gitt!

Lenke til kommentar

Ser ut som du har samme problemet som jeg hadde.

Hvis du ser på TV2 og sjekker signalet, Menu-Installasjon-Dekoder valg-<signalmeter- OK, hva viser den på kvalitet og styrke?

Ved RF kanal skal det stå K58.

Mulig den har lagt inn kanalene fra Kongsvinger senderen som den gjorde hos meg,selv om jeg hadde antenna pekende mot Tryvann.

Bor i Ullensaker.

Lenke til kommentar
Ser ut som du har samme problemet  som jeg hadde.

Hvis du ser på TV2 og sjekker signalet, Menu-Installasjon-Dekoder valg-<signalmeter- OK, hva viser den på kvalitet og styrke?   

Ved RF kanal skal det stå  K58.

Mulig den har lagt inn kanalene fra Kongsvinger senderen som den gjorde hos meg,selv om jeg hadde antenna pekende mot Tryvann.

Bor i Ullensaker.

9495456[/snapback]

 

Et eller annet sted så jeg en smart løsning på dette men kanskje litt tungvint. Husker ikke om det var her eller i AVForum.

 

Løsningen er å søke kanaler uten antenna plugget inn. Da får man selvfølgelig ikke inn en eneste kanal men med tom kanalliste så kan man søke inn hver av frekvensene manuelt ( mulig man også bør nullstille tilbake til fabrikkinstillinger først).

 

Hvis det f.eks. er Tryvann som burde gi best signal så skal man søke inn kanal 52, 58 og 61 manuelt (selvfølgelig bare hvis man har trøbbel).

 

Kanal/frekvens oversikt finnes her:

http://www.norkring.no/upload/Kanalplan%20...juni%202007.xls

 

 

EDIT: Det er i AVForum RiksTV har postet hvordan man unngår bug'en ved at boksen ikke velger sterkeste signal under kanalsøk.

http://avforum.no/forum/digitalt-bakkenett...ikstv-boks.html

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar
Ser ut som du har samme problemet  som jeg hadde.

Hvis du ser på TV2 og sjekker signalet, Menu-Installasjon-Dekoder valg-<signalmeter- OK, hva viser den på kvalitet og styrke?   

Ved RF kanal skal det stå  K58.

Mulig den har lagt inn kanalene fra Kongsvinger senderen som den gjorde hos meg,selv om jeg hadde antenna pekende mot Tryvann.

Bor i Ullensaker.

9495456[/snapback]

 

på K52 - 58 - 61 er kvaliteten på 95-100% det meste av tiden, mens styrken er på 38-40. Styrken virker ikke å ha så mye å si på bildet, da det bare er da kvaliteten synker bildet blir dårlig.

 

Altså, bruker som regel å ligge på kval; 100% og styrke: 40% på de som skal være bra! Skal prøve med manuelt kanalsøk i morgen!

 

Takker for alle svar :D

Lenke til kommentar
Men bør liksom STYRKEN være mer enn 35-40%? Bor jo ikke så himla langt unna den beste senderen da.. kan det da bety at jeg tar inn en dårligere sender enn den beste?

9499133[/snapback]

 

Man bør ikke bry seg så mye om signalstyrken. Det er ikke det viktigste.

Det viktigste er kvaliteten. Hvis kvaliteten faktisk er 100% så er det ingen feil i signalet.

 

Som sagt så kan man bli utsatt for et problem dersom Grundig boksen ikke har valgt sterkeste signal under kanalsøket. Har man trøbbel så kan det kanskje være verdt å forsøke tipset fra AVForum hvor man etter å ha søkt kanaler uten antennen tilkoblet gjør nye manuelle kanalsøk på de kanalene som gir 100% kvalitet.

Lenke til kommentar
Men bør liksom STYRKEN være mer enn 35-40%? Bor jo ikke så himla langt unna den beste senderen da.. kan det da bety at jeg tar inn en dårligere sender enn den beste?

9499133[/snapback]

Du kan jo sjekke hvilken sender du tar inn, ved å gå inn i menuen og velge Signal Meter. Står det noe annet enn K52-58-61,så har boksen lagt inn kanaler fra en annen sender enn Tryvann.

Lenke til kommentar

 

Man bør ikke bry seg så mye om signalstyrken. Det er ikke det viktigste.

Det viktigste er kvaliteten. Hvis kvaliteten faktisk er 100% så er det ingen feil i signalet.

 

Som sagt så kan man bli utsatt for et problem dersom Grundig boksen ikke har valgt sterkeste signal under kanalsøket. Har man trøbbel så kan det kanskje være verdt å forsøke tipset fra AVForum hvor man etter å ha søkt kanaler uten antennen tilkoblet gjør nye manuelle kanalsøk på de kanalene som gir 100% kvalitet.

9499693[/snapback]

 

Har prøvd tipset fra AVForum, uten hell.. ble faktisk dårligere!

 

Men greia er at jeg tar jo inn K52 - K58 og K61 fra før da.. er det ikke disse som er mot Tryvan? Kvaliteten blir ikke no bedre ved å vri antennen i alle retninger heller. Signalet virker å være på det beste nå.

 

Hvor bra antenne må man egentlig ha da? denna kosta rundt 400 på expert.. skulle væra mer enn god nok, sa de der. Og det får jeg da tro den er å!! mente riks tv sa man mest sannsynlig klarte seg med en gammel man fikk inn TV2 på, og det, det skal min antenne virkelig gjøre!

Endret av beverpower
Lenke til kommentar

Nå virker det som jeg har bra signaler i fem og fem minutter, hvis jeg stiller på antennen hvert femte min :thumbup:

 

Men gidder da ikke gå opp på taket hele tia. Må da virkelig være no galt?! Så lenge jeg får inn 100% kval. i blant, tyder det vel på at antenna er god nok og at jeg kan få inn godt nok signal for å faktisk se på TV'n?!

 

Jævlig merklig at det å røre antennen 2 cm hver vei femte hvert min hjelper! Det er jo helt idiotisk!! :nei:

 

Hadde ikke hjerte vært sterkt nok, hadde jeg fått "farkt" for lenge sia..

Lenke til kommentar
Kan være feil på grundig boksen din, prøvd å bytte den hos forhandler?

 

Er aktiv antenne valget på tuneren på eller av?

 

Skulle det vise seg og ikke fungere har RiksTV sagt at man slipper binding og får igjen det man har gitt for boksen. Sikkert en tidsbegrensning på dette, innen 14.dager eller noe?

9502903[/snapback]

 

Aktiv antenne er på.. ringer riks tv i morgen og hører om mulighetene min! for detta her gidder jeg ikke mer..

 

Men vil jo ha både TV2, TVN OG TV3 da!! syns det bare var riks tv som tilbød det jeg da.. :cry:

Endret av beverpower
Lenke til kommentar
Kan være feil på grundig boksen din, prøvd å bytte den hos forhandler?

 

Er aktiv antenne valget på tuneren på eller av?

 

Skulle det vise seg og ikke fungere har RiksTV sagt at man slipper binding og får igjen det man har gitt for boksen. Sikkert en tidsbegrensning på dette, innen 14.dager eller noe?

9502903[/snapback]

 

Aktiv antenne er på.. ringer riks tv i morgen og hører om mulighetene min! for detta her gidder jeg ikke mer..

 

Men vil jo ha både TV2, TVN OG TV3 da!! syns det bare var riks tv som tilbød det jeg da.. :cry:

9504458[/snapback]

 

 

Aktiv antenne skal IKKE være på dersom du har vanlig antennne.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å motta vanlig tv2 da, og om du får noe bra bilde der.

 

Over var det en mulighet til problemløsing.

 

Sikker på at kabelen fra antenne til tv faktisk er skikkelig satt på, og at det er skikkelig satt på kontakter etc.?

 

Bruker du en kontakt som er loddet eller som man skrur på?

 

Personlig liker jeg å bruke kabler der den ene siden er montert fra fabrikk slik at denne er både krympet og loddet på skikkelig. Slik løsning på kontakten der det er skruer har jeg dårlig erfaring med, hvis du får bilde så er det et dårlig bilde.

Lenke til kommentar
Man bør ikke bry seg så mye om signalstyrken. Det er ikke det viktigste.

Det viktigste er kvaliteten.  Hvis kvaliteten faktisk er 100% så er det ingen feil i signalet.

9499693[/snapback]

 

Nå kjenner ikke jeg så godt til riks-tv sine systemer, så jeg skal ikke uttale meg om hvor grensen ligger på signal og kvalitet. Men parabol kjenner jeg godt til. Der måler man også kvalitet og styrke. Selv ved maks kvalitet, er det fullt mulig å få oppdeling av bildet og bortfall av kanaler hvis styrken er lav. Tunerdelen har nemmelig et minimumskrav til signalstyke målt i -XXdBm Dette kan tuneren oversette til en mer folkelig prosent-skala. Går man under minimuskravet til tuneren blir det problemer.

Løsningen for å fikse dette er i hovedsak bedre (tykkere) antennekabel, og helst kortere hvis mulig. Man kan også bruke forsterker i nærheten av antennen, samt større antenne.

 

Når det gjelder Beverpower sitt tilfelle tror jeg det derimot dreier seg om dårlige kabel-tilkoblinger, eller defekt boks.

Jeg ville først dobbelskjekke koblinger ved antenne og tuner, så nullstille tuner og gjøre nytt søk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...