Gå til innhold

ADVARSEL-svindel via eBay


Anbefalte innlegg

Ble nettopp lurt for et beløp på eBay, vær obs hvis du kjøper fotoutstyr!!

Mulig noen utnytter dette...

 

La inn bud på en linse, men ble overbudt.

Sendte spørsmål til selger, men en annen snappet navnet mitt fra budlisten og gjettet seg til epost-adressen (min eBay-ID er samme som min gmail id - BAD CHOICE!!)

Han utga seg for selger og ga et godt tilbud sammen med en annen linse.

Reagerte ikke siden jeg ikke fikk svar fra egentlig selger.

Jeg fikk en epost fra eBay (tilsynelatende) hvor jeg fikk betalingsinstruks via Western Union.

Denne var falsk, kunne lett vært verifisert ved å forwarde den til eBay på spesiell adresse de har.

 

Det var mange ting jeg burde reagert på, jeg var utrolig naiv, men veldig ivrig, dette var akkurat de to linsene jeg har mest lyst på!!

 

LES sikkerhetssiden til eBay, de har gode tips!!

ALDRI betal NOE med Western Union!!

Hvis et tilbud er for godt til å være sant, ER DET DET!!

 

Hvis man følger tipsene skal det ikke være noe problem, men all betaling skal gå gjennom eBay/PayPal, da er du sikret!!

 

SURE penger, men det var heldigvis ikke uoverkommelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trist men sant, sånn er det... En gang iblant må man lære the hard way. Jeg har fått lignende tilbud selv via ebay systemet, men jeg har unnlatt og svare. Det har også vært ganske mange eksempler på fake produkter, spesielt minnekort.

Jeg har heldigvis vært heldig med mine handler der, men det du sier beviser jo bare at man skal være forsiktig. Fint å advare andre mot denne type svindel, så slipper ihvertfall andre å gå på samme smellen.

Håper du finner objektivene dine hos en annen selger snart...

Lenke til kommentar

Har nesten gått på samme smellen selv.

La inn et tilbud på et objektiv, som ikke vant.

En stund etter fikk jeg tilbud om det samme objektivet av en som hadde sett jeg ikke vant den budrunden.

Her var det også snakk om å betale gjenom Western Union.

Jeg visste egentlig at det var et for godt tilbud til å være sant, men jeg ble alt for nyskjerrig.

Fikk en side om et leveringsfirma ala fedex og den slags (husker ikke hva det het).

Men det jeg gjorde var å skrive navnet på mottaker totalt feil.

Når jeg gav "leveringsfirmaet" kvitteringsnummeret som de måtte ha for å videresende pakken (dette skulle være en sikkerhet for både kjøper og selger) så fant jeg etterhvert fort ut at dette bare var en scam.

Dagen etter var hele siden til leveringsfirmaet borte, og jeg fikk mange mailer av "selgeren" som sa han hadde fått beskjed om at de ikke fant betalingen (pga navnet ikke stemte antageligvis). Jeg spurte da selger om hvorfor siden deres var borte, men det ville han ikke svare på.

Jeg fikk heldigvis annulert betalingen gjennom Western Union ganske kjapt.

 

Og jeg skal nok klare å ikke gå på den smellen igjen. Tapte heldigvis ikke noen penger, men det var nok ganske close.

 

Nå er jeg ikke så nyskjerrig på slike flotte tilbud lenger :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...