Gå til innhold

Symbian S60 og multitasking


frohmage

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Opera Mini svært mye, og jeg liker at jeg kan fortsette å lese der jeg slapp sist. Har akkurat fått meg en N73 som jeg trodde skulle fikse dette bra. Det viser seg imidlertid at telefonen kutter Opera etter en stund selv om den bare ligger urørt.

 

Kan man virkelig si at operativsystemet støtter multitasking når det lukker et vilkårlig program når man starter et annet?

 

Finnes det noe triks jeg kan bruke for at Opera "aldri" skal lukkes automatisk?

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trykker du på "legge på tasten" når du skal ut av programmet? For det er kun på Symbian 2nd man kan "minimere" programmer ved å trykke på "leggepå" knappen.

 

Hvis du bruker Opera Mini f.eks og skal gjøre noe annet, uten å avslutte programmet må du trykke på "meny" tasten, og ikke leggepå tasten, for da avslutter du programmet.

Lenke til kommentar
Jeg bruker Opera Mini svært mye, og jeg liker at jeg kan fortsette å lese der jeg slapp sist. Har akkurat fått meg en N73 som jeg trodde skulle fikse dette bra. Det viser seg imidlertid at telefonen kutter Opera etter en stund selv om den bare ligger urørt.

9487407[/snapback]

Problemet ligger i hvordan symbian håndterer minne. Når det går tomt avslutter det bakgrunnsprogrammer. Operamini (og andre javaprog) tar veldig mye minne og blir derfor fort avsluttet når man holder på med andre ting. Trist, men den kræsjer iallefall mindre enn den innebygde nettleseren!

 

Kan man virkelig si at operativsystemet støtter multitasking når det lukker et vilkårlig program når man starter et annet?

9487407[/snapback]

Tja, man kan kjøre flere programmer samtidig, helt til man går tom for minne...

 

Finnes det noe triks jeg kan bruke for at Opera "aldri" skal lukkes automatisk?

9487407[/snapback]

 

Ikke som jeg vet om.. si fra om du finner noen måte..

Lenke til kommentar

Jeg brukte E50 før, og hadde ikke det problemet der, så det er nok dessverre N73 som har det meste av skylda.

 

Surt! Jeg som akkurat fikk bytta ut E50'en pga. en del andre problemer. Må si meg litt skuffa med de Series60 telefonene jeg har hatt hittil. Har ikke vært på langt nær like mange problemer for meg med Windows Mobile eller UiQ.

Lenke til kommentar

Har opplevd nøyaktig samme problem med Nokia E65, grunnet dårlig minnehåndtering da særlig av java-applikasjoner. Nokia 6120 Classic har fungert mye mer tilfredsstillende, til tross for at jeg har lavere oppgitt tilgjengelig arbeidsminne ved oppstart av mobilen enn jeg hadde med Nokia E65. Kan ha hende minnehåndteringen er bedre med Symbian S60 3rd edition 9.2 vs 9.1!?

Lenke til kommentar
Har opplevd nøyaktig samme problem med Nokia E65, grunnet dårlig minnehåndtering da særlig av java-applikasjoner. Nokia 6120 Classic har fungert mye mer tilfredsstillende, til tross for at jeg har lavere oppgitt tilgjengelig arbeidsminne ved oppstart av mobilen enn jeg hadde med Nokia E65. Kan ha hende minnehåndteringen er bedre med Symbian S60 3rd edition 9.2 vs 9.1!?

9488220[/snapback]

 

Skal ikke se bortifra det nei! ;)

Lenke til kommentar
Jeg bruker Opera Mini svært mye, og jeg liker at jeg kan fortsette å lese der jeg slapp sist. Har akkurat fått meg en N73 som jeg trodde skulle fikse dette bra. Det viser seg imidlertid at telefonen kutter Opera etter en stund selv om den bare ligger urørt.

 

Kan man virkelig si at operativsystemet støtter multitasking når det lukker et vilkårlig program når man starter et annet?

 

Finnes det noe triks jeg kan bruke for at Opera "aldri" skal lukkes automatisk?

9487407[/snapback]

 

Jeg har Nokia E61 og samme problemet. Eneste mulighet er å la nettleseren laste ferdig og SÅ gå over i et annet program. Det er egentlig ganske dårlig spør du meg. Jeg har i hvertfall ikke funnet noen annen løsning enn å gjøre seg ferdig med en ting av gangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...