Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trege hastigheter fra Torrent.


Anbefalte innlegg

ok, men min pc er det ikke farlig om noen hacker

 

Dette er feil.

Det ER farlig om noen hacker PC-en din. Problemet er ikke at folk kan se hva du har på maskinen. Problemet er at de som har hacket PC-en din samtidig har hacket 1.000.000 andre PC-er. Alle disse pcene bruker de til å spy ut milliarder av spam-mail. I værste fall brukes disse pcene til å ddos'e en root dns-server og kneler hele internett.

 

Flere undersøkelser viser at opptil 80% av alle privatmaskiner koblet til nettet er infisert av en eller annen zoombie. Hadde flere tatt sikkerhet en smule mere seriøst, hadde vi sluppet mye dritt på nettet.

9537136[/snapback]

 

Bare sånn at du ikke tror jeg ikke bryr meg i det hele tatt, så betaler jeg årlig licens på Norton og Spysweeper til PC-en min.

Men du skjønner vel at jeg er mere redd for at de skal tømme kontoen til pappa en at de skal sende spam-mail til naboen.

Så jeg spørr igjen, åpner jeg en port inn til pappas pc og når jeg gjør dette, eller er det kun min pc de får tilgang til?

 

MVH Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man åpner en port må man forwarde denne til en fast ip, feks. til den interne ip'en du har. Det er da bare maskinen med denne ip'en som er direkte "åpen". Det er da vanskelig å få direkte tilgang til andre maskiner, men maskinen som det åpnes opp for, kan feks. infiseres av et zoombie-program som brukes til å komme til andre maskiner. Tror uansett dette er svært uvanlig.

 

Tror ikke man skal bekymre seg noe særlig over å åpne noen få porter...

Lenke til kommentar
Når man åpner en port må man forwarde denne til en fast ip, feks. til den interne ip'en du har.  Det er da bare maskinen med denne ip'en som er direkte "åpen".  Det er da vanskelig å få direkte tilgang til andre maskiner, men maskinen som det åpnes opp for, kan feks. infiseres av et zoombie-program som brukes til å komme til andre maskiner.  Tror uansett dette er svært uvanlig.

 

Tror ikke man skal bekymre seg noe særlig over å åpne noen få porter...

9537440[/snapback]

 

Ok, så da åpner jeg en port, og uansett så tar vel Spysweeper og norton vekk de fleste truslene.

 

Tusen takk for hjelpen :)

 

MVH Andreas

Lenke til kommentar

Du kan ta akkurat hvilken port du ønsker, så lenge den ikke er i bruk på din maskin OG at det er den du har satt opp i µTorrent.

 

Hvsi du bruker µTorrent setter du porten f.eks under options-> speed guide.

Der kan du også i etterkant teste om porten er forwarda riktig.

 

Sett den f.eks til 5000, sett samme opp på portforwarding på routeren din.

 

Kjør testen

Lenke til kommentar

Har du prøvd det enkleste først?

Preferences -> Connection: Skru på uPnP Port Mapping, NAT-PMP Port Mapping og Add uTorrent to Windows Firewall Exception. Deretter restarter du uTorrent og ser under "Logger"-tab'en om det virka eller ikke.

 

På denne måten slipper du å ha porter som er åpne når de ikke er i bruk.

 

Edit: whups... ser du fikk fixa innen jeg kom på at jeg holdt på å skrev noe her ;)

Hastigheten kommer helt an på hvor mange og hvor gode seedere en torrent har.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

En siste ting: Når jeg laster ned er fortsatt nedlastingshastigheten ganske treig, men i blandt hopper den opp til 80-100 kb/s, som er det jeg hadde forventet siden jeg har en 1,2 mb linje. Men den faller raskt ned til 20-40 kbs. Noen ganger under 20 kb/s? kan det være noe som hindrer torrenten i å laste ned med maks hastighet eller er det bare en dårlig torrent? Tenkte kanskje branmuren eller noe hindret den?

 

Håper noen har peiling :p

 

MVH Andreas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...