Panter Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Skal sette opp en Raid6 boks. Så lurer jeg på hvor det er vanlig og smart og ha Operativsystemet. Det første som slår meg inn som er enklest er en egen HD utenom Raid som brukes som systemdisk. Har evt 2 disker som ikke skal inn i Raiden så kunne evt satt de i et Raid0 oppsett, men øker sjansen for krasj. Alternativt Raid1. Hastigheten er ikke kritisk. Kommentarer? Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 ville kanskje satt opp raid1 for systemdisk. da får du høyere lesehastighet, ca lik skrivehastighet som med en disk, og har heletiden 2 eksakt like disker, i tilfelle en skulle ta kvelden. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 Noen som har noen flere innspill? Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Personlig så bruker jeg singel drive som system disk siden det uansett bare tar ca. 30 min å reinstallere den og den har ingen levende data på seg. Alternativet blir 2 stk. disker i raid1, raid 0 er utelukket da det er mer usikkert enn singel drive Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Jeg har OS på 4 stk disker i raid-0. Siden det er SAS disker så er sjansen mindre at de tar kvelden med det føste, og jeg lagrer ikkje noe viktig på denne partisjonen. Bare installerer programmer og spill. Raid 5 har jeg til "sikker lagring" Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Personlig så bruker jeg singel drive som system disk siden det uansett bare tar ca. 30 min å reinstallere den og den har ingen levende data på seg.9471006[/snapback] Enig, så langt det mest effektive forslaget mht pris. Dataen bør ikke lagres på samme partisjon som OS, og OS partisjonen kan alltids tas speilbilde av og lagres på en dertil sikker plassering enten på nettverket eller på DVD. I tilfellet som ftpman beskriver så er det høyst tvilsomt at Raid1 raid5 eller raid6 der hvor OS er installert vil gi brukerne av serveren mer positiv opplevelse... Forslaget mitt er da OS på single disk og alle brukerdata på et raid5 eller raid6 volum. Og så tar du speilbilde av OS disk for rask gjennoppretting. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Siden ingen andre har nevnt det så får jeg gjøre det: Det er fullt mulig å partisjonere et Raid-system. F.eks hvis du har 8 disker på 1TB i Raid6 så vil den totale lagringskapasiteten bli 6TB. 1TB går bort i paritet og 1TB går bort i "live spare". F.eks er det fullt mulig å dele opp partisjonene slik: 20GB C: OS 2TB D: Lagring 1 2TB E: Lagring 2 2TB F: Lagring 3 NB. Full mulig /= optimalt Lenke til kommentar
Panter Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Siden ingen andre har nevnt det så får jeg gjøre det: Det er fullt mulig å partisjonere et Raid-system. F.eks hvis du har 8 disker på 1TB i Raid6 så vil den totale lagringskapasiteten bli 6TB. 1TB går bort i paritet og 1TB går bort i "live spare". Jeg er klar over at Oset kan ligge på Raidet, men vurderer å legge det utenom, spesielt siden jeg har 2 HDer til overs. Forøvrig så er ikke den ene disken "live spare" i Raid6, begge brukes til Parity. Hadde det vært en "live spare" disk hadde ikke det gitt noen ekstra øyeblikkelig sikkerhet. Man kan i likhet med Raid5 velge å ha en "live spare", men det er ikke det som gjør Raid6 til nettopp Raid6, det er det den ekstra Parityen som gjør. Endret 11. september 2007 av Panter Lenke til kommentar
Largie Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Alt avhenger av hvor driftsikker saken skal være: RAID 5 = Sikker, kan gi noen trege serverfunksjoner (spesielt med mye aktivitet på raidet) RAID 1 = Sikker, kan gi mange trege serverfunksjoner. RAID 0 = Høyere IO-ytelse, men høyere sjangs for at en disk går i stykker. Single = Normal ytelse, med standard sjangs for at en disk går i stykker. Jeg har vurdert min server hjemme til en RAID 0 løsning. Som ftpman sier, 30 min så er den oppe å går med ny disk... Spørsmål du stiller, trenger jeg sikkerhet på min system OS? Svaret er nei. Selvfølgelig kun hvis du ikke bruker den til å installere masse drit på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå