Gå til innhold

Trenger hjelp til å bygge en HTPC!


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å bygge en Multimediasenter pc. Og jeg har tenkt at den skulle byges in i dene.

 

Jeg har tenkt å bruke 8-12 000KR på den.

Hardisker har jeg selv så det slipper jeg å kjøpe.

Og det må være lite støy.

 

Dette har jeg tenkt å kjøpe.

 

HK: ASUS P5K AiLifestyle Series - hovedkort - ATX - iP35

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

SK: Asus GeForce 8800GTS 640MB

Mine: Corsair TWIN2X 5400PRO DDR2 2048MB CL4 Kit w/two matched CM2X1024-5400C4PRO

SF: Corsair Powersupply 520W, 120mm Vifte, 4xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

 

Ser dete bra ut?! er det noe jeg mangler.

Endret av ZERO6237
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til en multimedia PC klarer du deg faktisk med relativt moderat hardware. Jeg har faktisk en gammel P4 Northwood i min. For svak for framtidig Full HD, men går så det griner ellers.

 

Skal du ikke bruke den til særlig mye spill, har du heller ikke bruk for et rått skjermkort. Et mulig oppsett i tillegg til kabinett/harddisker kan være.

 

Corsair VX450W PSU, ca 700 kr (alternativ er Seasonic S12-II 430 Watt)

Asus P5K HK, link, ca 1000 kr.

AMD/ATI Radeon HD 2600 XT, link, pris ca 800 - 900 kr. Er et glimrende HTPC kort, grunnet god dekoder i kortet. MSI Radeon HD 2600 XT, er passivt kjølt.

2 GB av greitt kvalitesminne, Geil, OCZ, Crucial BallistiX. Jeg ville gått for det siste. I og med at det er lite sannsynlig med overklokking holder PC5400 eller PC6400 i bøtter og spann (pris 800 - 1100 kr)

Intel Core 2 Duo E6750. Kan gå ned på dette, men den koster så lite mer enn de andre at det betyr ikke noe. Pris ca 1 500 kr

CPU-kjøler, Zalman CNPS9500 AT. Alle kjølere går ikke i dette kabinettet, tror jeg fant ut at ca 15 cm er maks. Denne er lav nok, og god og stille nok. Ca 350 kr.

DVD, kjøp en med SATA. Nec sine bråker på full fart, intet problem ved avspilling av film. Andre kjenner jeg ikke. Pris ca 300 - 400 kr.

Dersom du ønsker TV-kort, må man vurdere i forhold til analog/digital. Det finnes løsninger som kan brukes på Canal Digital sitt satelitt/kabelnett. Med CAM kommer disse på noe over 2000 kr. For analog kan Hauppauge anbefales. Hauppauge kommer vist også med en digital løsning med CAM.

Tastatur, Logitech diNovo Egde eller Microsoft sitt MCE tastatur (det første koster ca 1300 kr, det andre halve prisen

 

Lydkort trenger du ikke. Anbefaler å bruke digital overgang til en separat forsterker, f.eks hjemmekinoanlegg.

 

Total pris eks TV-kort er: ca 6 300 ++ kr.

 

Synes du de orginale kabinettviftene bråker for mye, så har Nexus noen 8 cm vifter som er svært stille.

 

Sikker noen annet man også må tenke på.

 

Edit:

Q6600 har liten hensikt i en multimediaPC (CPU-behovet er ikke så stort), og du får et økt kjølebehov. GF 8800 GTS 640 er faktisk et dårligere HTPC kort en HD 2600 XT Video dekoderen i HD 2600 er bedre). Men skal du bruke den til mer krevende spill, så er det et greit valg. Men 320 MB varianten er bra nok, på skjemoppløsning opp til 1280 x 1024 er det knapt forskjell. Men du får mer støy.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Takk for svar. Men støter de tv-kortene rundt 2000 kr full-HD?

9461422[/snapback]

 

Ja, Digital Everywhere (Komplett har) sine støtter MPEG4 / H.264, som kreves for full-HD.

 

Spesifikasjoner på kortet for kabel. Samme gjelder for satelittkortet, mens bakenettkortet ennå ikke er tilrettelagt 100 % for MPEG4 / H.264 100 %.

 

Men dekoderene som trengs er ikke med kortet. CPU kravet for HDTV er A64 3500+ eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...