Gå til innhold

For høy temperatur på P4 2,4GHz?


Swix

Anbefalte innlegg

Jeg har en P4 2,4GHz med Boxed vifte.

 

På vanlig windows bruk ligger temperaturen på mellom 47-52grader.

Mens når jeg begynner å spille CS fyker temperatuen opp til 60-65grader.

Er dette normalt? Jeg har åpnet kabinette for at temperaturen ikke skal gå helt bananas. Hva skal jeg stille som maks temp før jeg får opp advarsel om for høy temperatur?. Vil jo ikke ødelegge saken.

 

 

Er det noen raske justeriger jeg kan gjøre for å få ned tempen?

 

Bruker PC Alert 4 til avlesning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hvor kaldt må man egentlig ha det i kabinettet da? I mitt er det 20°C og likevel har jeg samme temperaturer som Swix har.

Og hvis dette er normale temperaturer, hvorfor har da mange med lignende CPU idle temp på 30 tallet og load på 40?

 

Vil bare nevne at det har vært store diskusjoner på MSI forumet om hvorvidt sensoren på 845 kortene kan vise feil.

 

saint

Lenke til kommentar

Det viktigste er at HD'ene i kassa ikke er for varme. De reduserer man levetiden på drastisk.

 

Prosessoren hans er laget for den temperaturen og dens levetid blir ikke nedsatt. Les spesifikasjonene til en prosessor før du uttaler deg.

 

P4 2.4 klarer fint 60 grader. Standard kjøleløsning for denne sier at man kan øke turtallet på vifta hvis tempen overstiger 72 grader.

P4 2.4's maks er anbefalt å ligge under nettop 72 grader, mens dens interne beskyttelse avbryter hvis den når 135!!!

 

Så lenge HD'ene ligger på under 50 grader (helst under 45) og prosessoren ligger under 72 skjer det ikkenoe og maskinen vil være dønn stabil.

 

(Overklokkere trenger med kjøling ja, men de kan bare ha det så godt for de risikerer mye heller korrupsjon ad hard-disk pga IDE/PCI systemet...)

Lenke til kommentar

Hvilket program? PC Alert 4? Både Pc Alert og Speedfan 4.07 viser samme tempen her

 

KreAture, jeg har lest (i hvertfall prøvd) specs fra intel jeg. Og fått med meg at max er 72°, men de 135° du nevner har nok gått meg hus forbi.

Trodde Max 72° betydde Max 72 jeg :)

 

Egentlig er jeg ikke så veldig bekymra så lenge maskina kjører stabilt, men det er jo litt irriterende å se 60tallet så snart man fyrer opp en liten kabal eller lignende :-? (kyodai mahjong drar den faktisk opp i 60)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...