Gå til innhold

PCen støyere ekstremt – forlenge kabler


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Veldig usikker på hvor jeg skulle poste dette, men prøver her.

 

PCen min støyer ekstremt mye, og siden jeg stort sett skal laste ned noe hele tiden så lurte jeg på om noen kan fortelle meg om det blir etterslep på mus/tastatur og skjerm hvis jeg forlenger DVI og USB med 15 meter. Tenkte jeg skulle flytte den vekk fra dette rommet og inn i et annet. Så jeg er sikker på at jeg ikke hører den. Men jeg liker å spille, og vil jeg da merke at ting henger? PC musa etc.? Skjermen?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo kjøpe stille vifter på en 16-17 DB max, kjøre dem på f.eks. 5V, noe som vil gi DB på rundt 6-9. Kommer an på om dette vil kjøle systemet ditt nok... Men er et forslag :)

 

F.eks. Noctua 120 mm vifter.

9451818[/snapback]

 

Det forutsetter jo at kjølerne kjøler nok med så lavt turtall på viftene (som du sa) samt at harddisker, PSU, chipsetvifte og skjermkort ikke støyer. Ganske mange komponenter som skal byttes ut for å få et bra resultat dersom det ikke er tenkt på et støysvakt oppsett i utgangspunktet...

 

edit: ...og at f.eks. CPU-kjøler i utgangspunktet støtter 12cm vifter, noe de mest sannsynlig ikke gjør

Endret av koks
Lenke til kommentar

OK.

Jeg løste dette problemet nu! Akkurat nu... jeg har aldri vært lykkerligere enn nå.

Jeg tok fram borren, flytta senga og hele rommet mitt på gjesterommet. Og omvendt. På andre siden av veggen er datarommet til pappa nå. Han er en gammel militær, ergo han hører veldig dårlig. Så... jeg borra et hull stort nok til å tre DVI kabelen igjennom. Og etter 2 timer var jeg ferdig å borre igjennom 30 cm brede veggen :p. Nå.... er jeg lykkelig, og alt surrer og går. Jeg hører ikke en LYD her! HAHA!

Takk!

Lenke til kommentar
I praksis er det umulig å forlenge DVI og USB så langt. Det du kan gjøre, er å skaffe deg en KVM over IP-løsning, men disse er ikke gratis. Jeg aner heller ikke hvor bra de fungerer, jeg har kun brukt det til for å administrere servere, som egentlig er bruksområdet.

9451414[/snapback]

At det ikke går i praksis er bare tullball.

DIV funker fint med 15m kabel.Hvor mange tror du ikke kjøre pc på prosjektor og har lange strekk,billig kabel er det ikke men det funker fint.

USB funker fint på 15m med 2 repetere.

Lenke til kommentar
Postet 08/09-2007 : 17:46

Jeg løste dette problemet nu! Akkurat nu... jeg har aldri vært lykkerligere enn nå.

Jeg tok fram borren, flytta senga og hele rommet mitt på gjesterommet. Og omvendt. På andre siden av veggen er datarommet til pappa nå. Han er en gammel militær, ergo han hører veldig dårlig. Så... jeg borra et hull stort nok til å tre DVI kabelen igjennom. Og etter 2 timer var jeg ferdig å borre igjennom 30 cm brede veggen . Nå.... er jeg lykkelig, og alt surrer og går. Jeg hører ikke en LYD her! HAHA!

Takk!

 

 

 

Så Genialt :w00t:

Endret av Viftestyreren
Lenke til kommentar
Er så rart... jeg trodde støy kunne komme igjennom hullet. Men tar jeg øret inntill... så hører jeg ikke noe! Rart... går jeg bort til døra kan jeg høre den litt... og det er mye lenger unna..

9498577[/snapback]

Det meste av støy fra en pc er høyfrekvent, slik at den går rett frem og forplanter seg ikke så mye, så når veggen er godt nok isolert, så vil du omtrent ikke greie å høre noe igjennom hullet i veggen. Personlig, så hadde jeg nok lagt noen kroner i nye stillegående vifter. PC-en min hører jeg nesten ikke, men er jeg hos brodern, så synes jeg hans høres ut som ett fly i takeoffmodus. Skal så lite til, bare ett par vifter, så er det omtrent tyst. Det er rimelig enkelt å åpne en strømforsyning og skifte vifte(r ) i den.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Du har jo løst problemet, men vil bare si at det ikke er noe som helst problem med DVI/VGA kabler på 15 meter, bruker dette ofte :)

USB har jeg ikke forsøkt å forlenge så veldig langt, men burde fungert det også.

Gratulerer med 'lydløs pc' :p

9502937[/snapback]

 

DVI kabler fungerer ikke på 15 meter nei. VGA derimot kan fungere sånn noenlunde.

Dersom du skal ha lang DVI kabel må du kjøpe en DVI forsterker. Slike koster flere tusenlapper - vi skaffet oss en slik på jobben og den kostet noe rundt 2500 kroner mener jeg + 2 DVI kabler av 5 meter. Uten forsterkeren ble bildet helt eller delvis grått og veldig uklart - kabelen var ca 10 m opprinnelig - og dette var en svindyr kabel som sikkert var beregnet på noe helt annet enn en høy oppløsning for en pc skjerm. En skal huske på at de fleste projektorer - som disse lange dvi kablene ofte brukes med - har en svært lav oppløsning.

 

Støy problemet som nevnes her løste jeg på akkurat samme måten for 11 år siden. Flyttet PC-en inn på naborommet (som er en bod) og la kabel gjennom veggen.

Ellers er min erfaring at det er spesiellt strømforsyningen som støyer mye. Dernest gjerne vifte til skjermkort og til slutt vite til cpu kjøler. HD'n kan også støye en del, men synes dette har blitt vesentlig bedre med årene (de gamle HD'ene summet noe sinnsvakt).

Lenke til kommentar

Vel, kan si at jeg har flere DVI kabler som er 10 meter, og disse fungerer fint, men da kjøres oppløsningen 'kun' på 1360 x 768. Kanskje skal kjøpe inn 15 meter og sjekke :)

Ellers finnes det jo bedre DVI-kabler, som sender med ekstra strøm.

Har ganske mange installasjoner av skjermer, og er det over 20 meter bruker vi ikke VGA-kabler, men cat5 extendere istedenfor. Disse VGA-kablene klarer også 1360 x 768 på den avstanden.

 

...kjørte forøvrig VGA på 1280 x 720 på ca 100 meter idag, via cat5-kabler. Da skal du klare å plassere PC-en din litt over alt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...