Gå til innhold

egen hd til OS

gigax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil jo gå kjappere å laste inn OS'et, og software hvis du har det på disken.

Spørsmålet er vil det gå kjappere å laste inn spill og programmer hvis du har det på en egen Raptor disk?

kjørte 2X raptor 74GB i raid 0 en periode, og det var ikke noe tvil om at jeg var kjappere ute enn de fleste når det gjaldt lasting av spill med tilsvarende hardware.

Skrevet
Det vil jo gå kjappere å laste inn OS'et, og software hvis du har det på disken.

Spørsmålet er vil det gå kjappere å laste inn spill og programmer hvis du har det på en egen Raptor disk?

kjørte 2X raptor 74GB i raid 0 en periode, og det var ikke noe tvil om at jeg var kjappere ute enn de fleste når det gjaldt lasting av spill med tilsvarende hardware.

9426319[/snapback]

Spillene vil nok loade raskt nok likevel, hehe :D

Takk for svar.

Skrevet (endret)

Men når jeg bestiller fra SHG, må jeg bestille kabler ved siden av?

Eller holder det å bare bestille selve harddisken?

http://www.shg.no/produkter/infobox.asp?va...04&lokation=%02

den var jo sexy.

Men da har jeg et nytt dilemma. Ser ingen 10k RPM hdder som er sata II på shg. Har det noe å si om jeg har en sata II harddisk sammen med den jeg linket til over?

Endret av gigax
Skrevet
Hei, du må ha kabler ( 2 x sata ) , samt strøm-splittere om du ikke har ledige fra din strømforsyning.

Se her:

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:856416;c:36376

De er noe billigere, ser jeg :-)

Raptor er knallbra disker ja.. du meker veldig stor forskjell i feks. photoshop, m.m.

9430239[/snapback]

Okei :D

Litt billigere, ja. Men skal kjøpe alt fra samme sted, og da vet jeg at SHG er billige. ^^

Skrevet

Vis du bare skal gå for en raptor så ville jeg heller gått for 2*500GB disker som blir satt i raid, dette blir raskere enn en raptor samt du får mer lagringsplass for mindre penger.

Skrevet (endret)
Vis du bare skal gå for en raptor så ville jeg heller gått for 2*500GB disker som blir satt i raid, dette blir raskere enn en raptor samt du får mer lagringsplass for mindre penger.

9431455[/snapback]

Snakker du av erfaring, eller vill gjettning?

Det har seg nemmelig slik at på kontoret jeg sitter, er det to dualcore pcer på 2.8ghz hver.. Den ene har 2 x wd raptor 74gb i raid, samt da 2 x 500gb sata i raid.

Den andre pcen har også 2.8ghz og de har begge samme asus premium hovedkort.

De kjører hver sitt os.. den med raptor kjører xp pro, mens den andre kjører w2kpro....

Jeg kjørte hdtach på begge de pcene.. gjett hva som var raskest..

Ps. raptorene kjører i raid 1! mens de 500gb kjører i raid0 på andre pcen..

Raid 0 500gb fikk beskjedne 90mb/min i snitt.

Jeg tok ikke en hdtach på raptorene i dag, men kan gjøre det i morgen om jeg husker det.. Mener dog å huske at raptor i raid (selv i raid 1), skal overstige dette tallet..

Ps. en stk wd sata2 16mb 500gb disk tok jeg hdtach på i går (helt ny disk) og den fikk jeg 70mb/s i snitt.

Til sammenligning fikk en litt eldre 250gb hd (usikker poå om denne er maxtor eller wd) 50mb/s i snitt...

Det er en del differanse, men det har vel også med datatetthet å gjøre.

Dog så jeg mindre spikes (nedre spikes) på 500gb vs 250gb..

Ps. de var koblet på samme pcen.. 250 vs 500...

---

EDIT:

Jeg glemte også å nevne:

avg. seektime er noe HELT ANNET på wd raptor, vs en vanlig sata hd!! Og for mange er seek-time en viktig faktor (batch, web-servere, m.m.?).

Endret av DaButcher
Skrevet
Du trenger denne også denne. Dette er for en harddisk. Men du må sjekke om hovedkortet ditt har S-ata kontakter.

9431487[/snapback]

De linkene funka dårlig. :\

SHG er helt merkelig når det gjelds linker og slikt.. kan du si navnet på kablene?

Skrevet (endret)
Raptor er knallbra disker ja.. du meker veldig stor forskjell i feks. photoshop, m.m.

9430239[/snapback]

Tillater meg å stille et lite spørsmål til DaButcher siden trådstarter også er opptatt av ytelse i photoshop:

Jeg vurderer raptor (ev i raid) til photoshop, og lurer på hvordan du har satt opp hhv os, photoshop, scratchdisk og filer med bilder som skal behandles (bildearkiv har jeg uansett på egne disker)? Har du alt på samme fysiske raid?

Selv vurderer jeg følgende:

1 raptor med os, photoshop

1 raptor til bilder som skal behandles

2 el 3 raptor i raid til scratchdisk for photoshop (regner med at det er her det er behov for ytelse?)

Ser for meg at jeg bruker 74 GB varianten.

Endret av Gurgalmei
Skrevet

9430239[/snapback]

Tillater meg å stille et lite spørsmål til DaButcher siden trådstarter også er opptatt av ytelse i photoshop:

Jeg vurderer raptor (ev i raid) til photoshop, og lurer på hvordan du har satt opp hhv os, photoshop, scratchdisk og filer med bilder som skal behandles (bildearkiv har jeg uansett på egne disker)? Har du alt på samme fysiske raid?

Selv vurderer jeg følgende:

1 raptor med os, photoshop

1 raptor til bilder som skal behandles

2 el 3 raptor i raid til scratchdisk for photoshop (regner med at det er her det er behov for ytelse?)

Ser for meg at jeg bruker 74 GB varianten.

9445977[/snapback]

Hei, kjører raid på både rapors, sam på noen SATA til lagring.

Er bare fire disker i maskinen..

Jeg vet dedikerte scratchdisks gjerne kan være det idèell, med tanke på fragmentering, m.m., men det her går mer enn raskt nok egentlig.

Skrevet

Trenger en slik (varenr.420170)for strømmen (Molex til Sata), om det ikke er "Sata-kontakt" på PSU .

For data mellom disken, fritt valg, varenr. 800563 /800564 / 80056218

Tror bildene lyger litt eller så er SHG på "viddene" med info'en, har 90 grader SATA kabler i PC'en min, kabelen kommer da ut 90 grader på kontakten. Kabelen blir da paralell med hovedkortet, med "rette" SATA kontakter på kabelen står kabelen rett ut fra hovedkortet og må bøyes opp / ned / til sida for og gå videre til disken.

Skrevet

Bestemte meg for å både å kjøpe nytt hovedkort og PSU, jeg. Skal ha en Corsair 620W, og PK5 Deluxe (event. x38).

Da blir det vel ikke noe problem?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...