Gå til innhold

XP starter ikke. Reparere uten å røre MBR?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjører dualboot med ubuntu og winXP. Problemet er at XP ikke vil starte lengre(det bare ble sånn en dag, kan ikke huske å ha gjort noe spesellt).

 

Når jeg velger windows i grub kommer jeg til den menyen der jeg enten kan velge å starte XP i sikkerhetsmodus, normal eller med sist fungerende instillinger.

Jeg har prøvd alle, men enten så restartes bare PCen med en gang, ellers blir den stående og laste i evigheter.

En gang rakk jeg såvidt å se en blå skjerm med noe errorgreier på, men det gikk så fort at det var umulig å lese hva som sto der. Finnes det kanskje en logg et sted der jeg kan se hva det sto?

 

En annen ting jeg la merke til. Jeg har installert windows på E: disken, men det ligger noen windowsfiler som boot.ini, bootmgr, NTDETECT.COM og ntldr der.

Jeg husker at jeg manuelt har lagt inn ntdetect og ntldr, men jeg mener at jeg la de på E for å få win til å starte.

Dessuten ligger det en WINDOWSmappe der.

Det ligger også en mappe med navn Boot der som inneholder memtest.exe og noen logger. Lurer på om det er grub som har lagt de der siden grub kommer med memtest.

 

Jeg lurer på om jeg kanskje skulle ha prøvd å flytt over ntdetect og ntldr til E

(sda1) og sett om windows bootet da. Men er det trygt?

 

Vil helst ikke reparere med XP CDen eller reinstallere siden jeg helst ikke vil røre MBR slik at ubuntu ikke starter.

Endret av BigFatty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv fixboot fra xp cd-en, da vil xp reinnstalleres, men alle dine programmer og filer vil ligge urørte, noen drivere vil forsvinne.

9434714[/snapback]

Det der er jo bare rør.

Fixboot skriver bootsektor på partisjonen (ikke MBR). Har absolutt ingenting med Windows installering å gjøre.

Høres mer ut som du prøver å beskrive Repair Install. Om det har noen relevans for dette problemet er jeg usikker på.

 

Å kopiere systemfilene til andre partisjoner er trygt. De brukes bare på den partisjonen hvor bootloader leser bootsektor.

Men slik dualboot er komplisert, har ingen kompetanse der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...