Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda 322 1,5 1988 automat - Tomgangsproblemer


TigerJack

Anbefalte innlegg

Heisann. For en kort tid siden kjøpte jeg en 1988 Mazda 323 1,5 automatgir som går som en kule, men har et lite problem.

 

Når bilen står i gir (D eller R), og står i ro, sliter den med å holde motoren i gang. Problemet utarter omtrent som følger:

 

Etter start av motoren går den fint på tomgang i PARK. Men straks jeg setter den i Drive eller R, kveles den rett og slett. Dette problemet er mest fremtredende når bilen er kald, men det forekommer også når den er varm. Jeg løser problemet ved å ikke holde inn bremsa når jeg setter den i gir, og gir gjerne litt gass. Men dette er jo ikke helt heldig, spesielt når jeg skal ut fra parkeringsplasser og lignende med biler på alle kanter, og bilen plutselig hopper framover :D

 

Den største ulempen er jo når jeg skal inn til veikryss og rundkjøringer. Da har det skjedd flere ganger at bilen kveles når jeg bremser helt opp. Den greier rett og slett ikke å holde motoren i gang når jeg holder bilen i full stopp. Akkurat dette problemet er stort sett gjeldende ved kald bil.

 

Jeg er ingen biltekniker, men klarte å justere opp tomgangen en del. Dette har muligens hjulpet noe, men absolutt ikke løst problemet. Dessuten har bilen opp mot 1500 omdreininger når den står på tomgang i PARK. I tillegg er det vel dette som er årsaken til at bilen har generelt høyt turtall i fart, og dermed også økt drivstofforbruk(?).

 

Bortsett fra dette går bilen som sagt meget godt.

 

Noen forslag til hva som kan være galt?

 

PS! Et lite tilleggsspørsmål: Stemmer det at denne modellen bare har 3 gir? Min bil girer i hvertfall ikke mer opp enn til tredje, men den følge at den lett kommer opp i 3000 omdreininger når jeg nærmer meg 90 km/t...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skifter til Drive så øker belastningen, og turtallet skal normalt øke samtidig da. Dersom du bare skrur opp tomgangen så vil den nok ligge for høyt i P som du nevner. Da kurerer du symptomene og ikke problemene.

 

Når du skifter til D, kveles den umiddelbart, eller begynner denn å jage på tomgangen?

 

Start som thelea sier med å sjekke luftfilteret, og sjekk alle slanger for falskluft.

 

Kjenner ikke Mazda så godt, men det kan også være tomgangsregulator eller luftmengdemåler som har et problem.

 

Jeg hadde et lignende problem med min Ford Sierra automat. Hos meg var det en vakumslange som måtte byttes.

Lenke til kommentar

Du har ikke tilfeldigvis byttet olje på automatkassa før problemene begynte? Har en kammerat med en 323 som hadde samme problem. Etter mye feilsøking på motor, tenning osv, viste det seg at automatkassa ikke likte den nye oljen og tok etter en stund rett og slett kvelden. Den begynte på samme måte, med å kvele bilen når den ble satt i D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...