Gå til innhold

TEST: Asus Xonar D2


Anbefalte innlegg

Tordenflesk: Problemet er nok at lyden allerede er farget siden den foreligger i AAC format på iTunes. Xonar D2 behandler lyden utelukkende digitalt så selv loopback recording (ta opp det du hører) blir meget akkseptabelt. Det var noe annet da vi satt med analog loopback og SoundBlaster 16 kort.

 

 

Så lenge du ikke kan få lyden i FLAC eller Apple lossless ukryptert så er dette en veldig bra løsning.

 

Og er skeptisk til dette med problemer i spill. Selv lydkort integrert på hovedkort klarer jo dette helt fint. Må nok lese en annen test ja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes det var rart de ikke nevnte noe om Dolby Digital og DTS encodingen til kortet.

 

Hadde vært fint med en sammenligning av surround i spill både via de analoge og den digitale utgangen. Spesielt siden Creative sine kort ikke har muligheten til å sende surround lyd fra spill som digitalt signal.

 

Hadde også vært moro om anmelderen hatt prøvd å sette det dekslet på ett Creative kort, for så å se om støyen i Creative sine tester ble borte. Tror det har mye å si. Genialt tenkt av Asus, synd den ikke funker som kjøler også.

 

Er fristet av dette kortet til HTPCen min, bytte ut Creative Audigy 2 som jeg bruker i dag.

Lenke til kommentar
Hvorfor nevnes ikke dolby digital Live ??

 

Er jo et savn i alle creative's kort !!

9425475[/snapback]

 

Hvorfor er det ønskelig med ytterligere forringing av kvaliteten?

Vil si DTS Connect/Dolby Digital Live ikke er verd det fordi man mister såpass mye kvalitet kontra å bare kjøre analogt ut (lydkortet her har såpass gode d/a konvertere at det sikkert er bedre enn mange recieveres interne).

 

Hvis man absolut skal klare seg med en kabel så får man bruke DTS Connect, eller gå for et lydkort med HDMI så man får kjørt 8 kanaler lossless.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mange bra spørsmål og komentarer til test av lydkortet asus xonar d2. Vurderte selv å kjøpe et lydkort fordi det måtte jo være bedre enn å kjøre på det innbygde lydkortet i hovedkortet tenkte jeg! Men må bare si at jeg nok valgte rett hovedkort til mitt bruk som i hovedsak er Multimedia. Det vil si lyd,bilde og selvsagt gaming! Valgte et Asus P5W DH delux, nå vil nok mange forstå seg påere fnyse å si hva var det for et valg. Er selv en frik på god fet lyd å vil nok si at produsentene av lydkort tar seg vann over hodet når de skal gå hifi industrien i næringa! Forstår heller ikke helt hva asus holder på med når de servere et lydkort uten optisk utgang da dette er integrert i selve hovedkortet (Asus P5W DH delux). Alle vet jo at det må en god forsterker til for å drive høytalere med litt pondus, en dac forsterker vil da være tingen eventuelt for forsterker med. Eller en god Surround forsterker vis man ønsker den gode hjemme kino følelsen med litt trykk i magen. Se her en liten forsmak på hva som er å oppdrive av hjemmekino anlegg, har ikke selv hørt på dette alternativet.

Men føler meg trygg på at det låter bra i samenligning til en dac på et lydkort i en pc, i motsatt fall blir jeg skuffet. da dette er en digital forsterker i den grad man kan kalle en forsterker digital, den har uansett en optisk inngang for avspilling av lyd!

 

Nå er det jo selvsagt ikke alle som har et like stort behov men jeg synes det er overdrevent å kjøre så omfattende tester på lydkort spesielt og kanskje i liten grad grafikkort! for er det ikke marginale forskjeller vi snakker om i disse testene? Har selv en Samsung HDMI Tv med tilsvarende HDMI grafikkort ifra Asus ble lang i maska da jeg fant ut at grensesnittet på HDMI ikke ser ut til å ha fått en standard da bilde falt utenfor skjermen. kanskje ikke et problem når man ser på film men stor iritasjon da verktøylinjen såvidt synes i nedkant av Tv bildet. HDMI høres unektelig flott ut men kan denne standaren overføre en større datamengde enn den gamle Scart kontakten!? Pc monitoren har lenge hatt en mye større oppløsning enn Tv akkurat som med den gamle Vidoen så var det Tv som satt begrensninger for oppløsningen! Noe å tenke på siden en Lcd Tv består av flytende krystaller og ikke punkter som i gamle dager når den var i svart hvit. Grafikkens utvikling HDMI en dinosaur alerede i sin fødsel? Nå er det ikke lenger Tv som setter begrensninger for bildekvaliteten men databehandling og overføring. Innfører man optisk data overføring så er det bare grafikkprocessen som er problemet. Det vil si hvor mange bit som overføres når det gjelder den digitale lydkilden snakker vi om 16/24 bit som brukes til å bygge opp et analogt signal stegvis. Hi-end entusiasten vil kanskje fortsatt hevde at vinyl slår digitale lydkilder i lydgjengivelse!? Når cd`n kom tidlig på 80 tallet var lydbildet litt kaldt i mine ører men det har utviklet seg vesentlig med bedre Dac "DA convertere" samt filter som glatter ut signalet. Cd convertering til MP3 interesante linker for den som har lyst til å sette seg inn i den digitale verden.

Kjøpte min første Cd spiller m optisk utgang sent på 80 tallet samt en forsterker med optisk inngang og innebygd Da converter. Den største Aha opplevelsen fikk jeg alikevel først når jeg anskaffet meg en Dat spiller på 11,7Kg, leste platene inn på tape for så å spille de av igjenn med en fylde som var uten sammenligning. Varmen i musikken var tilbake i stua dybden var til å ta og føle på, nå har da converterene blitt vesentlig bedre de siste årene. Men så har vi komprimert musikken ned til Mp3 noe som foringer det digitale signalet yterligere, vi snakker om HD DVD,blue Ray og vi bare må ha det akkurat som Cd`n. Den skulle jo tross alt være uslitelig og tåle masse juling, vi vet jo hvordan det gikk for jeg er vel ikke den eneste med Cd plater fulle av riper og hakk. Cd spilleren har heller ikke blitt bedre med årene, Sony sparer kostnader ved å instalere dårlige laser lesere samtidig som de driver plateselskap. Hmmm hvem har vel ikke måttet kjøpe favoritt Cd`n om igjenn?:hmm: Tips Spander på dere en god Cd brenner, selv har jeg hatt grei erfaring så langt med en Samsung SH-S183A den leser de aller fleste platene jeg har med riper eller hakk. En rimelig innvestering.

 

Men nå snakker vi om en helt ny plate som til å med skal tåle 50 sandpapir på grunn av en polymer coating som kalles Durabis :hmm: hørt den før? Blu-ray og HD DVD

og hvor fint å flott det er med så mye plass på en Cd som er blitt like gammeldags som den gamle vinyl plata. Det er ikke noe jeg anskaffer meg før man får den til samme pris som en DVD brenner i dag. HDD er et kjent fenomen for alle Pc entusiaster ikke HD DVD men rett å slett en masse lagringsenhet på foreløbig 16Gb i USB 2.0 format til å henge på nøkkelknippet. Hva skal vi med Cd platen når du bare plugger inn alle dine favoritt låter i USB porten.

 

Med så mye penger som det legges ned i processor, minne og grafikkort så regner jeg med at de fleste med litt interesse for lyd kan ta seg råd til et hjemmekinoanlegg. Eller noen aktive Pc høytalere som uten sammenligning med hi-end anlegg låter bra.

All informasjon som lagres på HDD er digital, hvorfor gjøre den informasjonen analog før den er fremme ved slutttrinnet.

Se her leverer Asus hovedkort for gaming med 7-1 dolby og optisk utgang, plug and play vil jeg si.

Konklusjonen må være fiberoptikk er kommet for å bli, ingen tvil om det når man tenker på elektrisk støy sammen med informasjonen man skal overføre i et Surround lydbile enten det er 5-1 eller 7-1 så kan det gjøres med en enkelt optisk kabel!

 

ALTERNATIVT Å KJØPE TO MONO BLOKKER Å PUTTE INN I PC`N FOR SÅ Å SETTE PC`N I FRYSEREN FOR ELLERS KOKER DET HELT OVER :dribble:

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Siden Vista benytter OpenAL og ikke EAX så er vell lyden minst like bra i nyere spill med dette kortet i Vista som med et EAX5.0 X-Fi kort fra CREATIVE?

 

 

Er vell ikke mye EAX i nyere spill i det hele tatt, går vell i kun OpenAL nå i det hele store, til både XP og Vista? Men Vista har så vidt jeg vet ikke støtte for EAX i det hele tatt?

Så selv med eldre "EAX" spill så må du ha CREATIVE Alchemy for å konverte EAX over til OpenAL eller noe?

 

 

 

Guru3D testet jo nettopp D2X og argumenterer jo med det at EAX5.0 har null verdi for CREATIVE og deres X-Fi serie siden det ikke har noe effekt i Vista i det hele tatt?

Og at CREATIVE likså greit kan lisensiere bort EAX5.0 med engang siden det er mer et PR-stønt enn noe annet da nyere spill verken bruker EAX, ei heller så støtter Vista EAX men OpenAL som fungerer like godt på både Xonar og X-Fi?

 

 

 

It's true that modelling of audio environments is still in its early stages, but the DS3D GX seems a bit regressive to me. The sensible thing to do is for Creative to license EAX 5.0 now that Vista pretty much killed off their business model. Creative have got nothing to lose, and since Auzentech is using X-Fi chips for their sound cards, why not go all the way? Xonar with EAX would be fearsome.

 

 

 

Så med andre ord, kjører du Vista så er det overhode ingen fordeler med et X-Fi kort fremfor Xonar? EAX5.0 vs EAX2.0 har ikke noe å si da Vista kun benytter OpenAL og ikke EAX uansett? Ingen nyere spill benytter seg av EAX heller uansett gjøre de vell? Games for Windows / Vista kjører vell OpenAL? Og der stiller vell Xonar og X-Fi likt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...