Fjoslen Skrevet 30. august 2007 Skrevet 30. august 2007 Jeg har en Western Digital Raptor 74Gig og en Seagate 320Gig, Jeg vil vite hvordan jeg skal partisjonere disse diskene, f.eks hvor stor plass skal OS bruke OSV. Jeg skal installere windows XP Pro x64. Jeg hadde tenkt meg en partisjon til OS, 1 til spill, 1 til programmer, 1 til temp files og 1 til filmer og diverse. Kan dere gi meg tips på hvordan jeg skal partisjonere og om det er noen partisjoner jeg ikke trenger.... ?
Hårek Skrevet 31. august 2007 Skrevet 31. august 2007 Jeg ville bare hatt en partisjon på hver disk. Dog er 74G kanskje litt stort til OS, men det er avhengig av bruk. Å dele opp partisjoner til filmer etc anbfales ikke, vil bare medføre at du før eller siden får for liten plass på en partisjon mens du har masse plass på en annen.
pstub Skrevet 31. august 2007 Skrevet 31. august 2007 Jeg ville gjort følgende: Raptor: - 20GB til OS og programmer - Resten til spill og installasjons-filer (image av Office, og alle andre installsjonsfiler du har spart på Seagate 320GB EN partisjon, med ulike mapper til temp, filmer, musikk osv. Som Hårek sier vil du høyst sannsynlig få mye plass på en partisjon, og fullt på en annen en vakker dag. Ser ingen grunn til å ha programmer installert på en egen partisjon. Best å ha det på C:, da uansett hva som skjer vil du være nødt til å installere dem på nytt pga filene som legger seg C: uansett. Men som nevnt, ha gjerne installasjonsfilene til alle programmer på en annen partisjon, så du kan beholde dem om du skal formatere C: og slippe å laste ned alt på nytt.
newman221 Skrevet 31. august 2007 Skrevet 31. august 2007 ganske enig med de andre her. lag mapper istedet for partisjoner, det er bare tull. og legg inn programmer og spill på c: sammen med windows. alt må slettes når windows reinstalleres uansett.. eneste er at du kanskje kunne lage en partisjon til nedlasting, det har en tendens til å defragmentere disken.. så slipper du å måtte defragge hele disken på 320gb.. NB: husk å lage download-partisjonen stor nok!
Inc Skrevet 31. august 2007 Skrevet 31. august 2007 Dette tema ser ut til å være en never ending diskusjon...
newman221 Skrevet 31. august 2007 Skrevet 31. august 2007 Dette tema ser ut til å være en never ending diskusjon... 9396673[/snapback] hehe, tviler ikke. hver sin smak.. men det er no drit når man innser at film-mappa er for liten..
Insanity Skrevet 31. august 2007 Skrevet 31. august 2007 Nesten enig med dere her. Jeg har brukt å lage en ganske liten C: partisjon, 10-20 gb. På den legger jeg windows og andre programmer. Så har jeg en D: partisjon der jeg legger spill. Det du oppnår med dette er at du sørger for at C partisjonen er den raskeste, da den vil ligge ytterst på disken. I ditt tilfelle her ville jeg ha laget c: på 20 gb på raptoren og resten av den som d: for innstallering av spill. På Seagaten ville jeg hatt alt i en partisjon og heller brukt mapper. Det er mere praktisk og du utnytter plassen bedre. I tillegg går det MYE kjappere å flytte filer rundt, det kan være en fordel.
Ueland Skrevet 31. august 2007 Skrevet 31. august 2007 HAR gjort det enkelt å sluttet helt med partisjonering da jeg ikke ser noe nødvendighet med det i hele tatt. Kjører opp til 2TBs partisjoner uten noe partisjonering og møter ikke på noen problemer av den grunn. Skal man partisjonere bare for å gjøre det kan man like så greit lage 40 partisjoner når man først reinstallerer, for så å fjerne de igjen med en gang. Så vet man at man kan..
Kent Touch This Skrevet 31. august 2007 Skrevet 31. august 2007 HAR gjort det enkelt å sluttet helt med partisjonering da jeg ikke ser noe nødvendighet med det i hele tatt. Kjører opp til 2TBs partisjoner uten noe partisjonering og møter ikke på noen problemer av den grunn. Skal man partisjonere bare for å gjøre det kan man like så greit lage 40 partisjoner når man først reinstallerer, for så å fjerne de igjen med en gang. Så vet man at man kan.. 9396754[/snapback] Nå er det jo ikke dumt å holde OS og lagring adskilt akkurat.
Sceolan Skrevet 31. august 2007 Skrevet 31. august 2007 (endret) Som mange andre så pleier jeg å ha en partisjon til windows, og en til resten. Nå har jo du en fin windows disk, så den har jeg ville hatt bare en partisjon på, også har du den andre til resten. Tror det er veldig veldig lite vits å legge inn spill på raptoren istedet for den store. Grunnen for å ha minst 2 partisjoner er selvsagt at man senere kan formatere windows partisjonen uten å krølle resten, (til en viss grad). Ta gjerne et image av windows disken når alt er på plass. Endret 31. august 2007 av Sceolan
pstub Skrevet 31. august 2007 Skrevet 31. august 2007 Grunnen til at jeg ville hatt spillene installert på en annen disk er at selv om man re-installerer spillene, beholder man progresjonen som er lagret! det er en STOR fordel, så man slipper å spille gjennom hele spillet igjen for å få tilgang til de forskjellige brettene, banene osv... Kan være ganske irriterende. Husk også på å endre hvor "Mine Dokumenter" lagres! Da behøver du ikke å være redd for å miste noe om du skulle måtte formatere C:
Kent Touch This Skrevet 31. august 2007 Skrevet 31. august 2007 Mange spill lagrer savegames under my documents.
Fjoslen Skrevet 31. august 2007 Forfatter Skrevet 31. august 2007 Jeg sitter nå og undrer over alle svarene dere har gitt meg, men 20 gig på raptor til OS og programmer så kan jeg feks ha resten til spill og temp-files? Og 320 gigen blir da 1 partisjon. Leste i en sticky at det lureste var å ha temp-files på en annen partisjon...
Jannis-15 Skrevet 31. august 2007 Skrevet 31. august 2007 min anbefaling er 2 partisjoner. en på raptoren, og en på seagaten. så tar du are resten i mapper, og ferdig med det.
Fjoslen Skrevet 31. august 2007 Forfatter Skrevet 31. august 2007 Jeg kan jo linke til stickyen da https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=437565
el_cash Skrevet 31. august 2007 Skrevet 31. august 2007 HAR gjort det enkelt å sluttet helt med partisjonering da jeg ikke ser noe nødvendighet med det i hele tatt. Kjører opp til 2TBs partisjoner uten noe partisjonering og møter ikke på noen problemer av den grunn. 9396754[/snapback] Det forslaget der kan tolkes litt, og bli veldig farlig med tanke på tap av data. Slik flere har sagt så er det lurt å installere OS og installerte applikasjoner på samme partisjon, og ha alle andre data på andre partisjoner. Ser at Ueland skriver om 2TB partisjoner, hvis dette er ved hjelp av dynamiske disker så håper jeg at ingen av de diskene som tilsammen utgjør 2TB ryker - da kan fort resten av de dynamiske diskene i partisjonen gjøre dataene korrupte. Dynamiske disker under windows er en uting som man bør holde seg unna, det er nok av tråder her om folk som har mistet data pga dette. For å svare på hva trådstarter spør om (med hva som er min mening); behold hele raptoren som en partisjon med OS og installerte programmer, og bruk Seagate-disken til lagring. Dette vil være kjappest og mest fleksibelt. Hastigheten til raptoren får du utnyttet til det som krever mest av disk, i tillegg til at du kan formatere eller i verste fall miste hele disken - med minst mulig tap av lagrede data. Setter du av hele disken til OS har du også mulighet til å siden partisjonere disken til bruk sammen med feks en linux-distro, hvis du vil teste dette ved siden av windows. Dataene er uansett så trygge de kan være på den andre disken. Her kommer man som tidligere nevnt ikke unna at dette er mye basert på smak og behag, noen scenarier er imidlertid litt mer utrygge enn andre.
Ueland Skrevet 31. august 2007 Skrevet 31. august 2007 (endret) For å utdype mitt syn. Jeg kjører egen OS disk (nytter ikke med mange partisjoner når disken dør), hvor OS og temp-innhold er plassert. Datalagring skjer på RAID5 (software) løsninger som kjører en partisjon per RAID. Endret 31. august 2007 av Ueland
Fjoslen Skrevet 9. september 2007 Forfatter Skrevet 9. september 2007 Hvordan tar jeg image av windowsdisken da?
Hårek Skrevet 9. september 2007 Skrevet 9. september 2007 Man må bruke et egnet program. Det mest kjente er Norton Ghost, finnes i diverse utgaver og varianter. Andre er Acronis og Terabyte BiNG. Det finnes noen gratisprogram, som DriveImage XML. http://www.runtime.org/dixml.htm Diskfabrikanter som Seagate, WD og Maxtor har også gratisprogrammer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå