Gå til innhold

Hvordan finne ut om ledningen er overbelastet?


Anbefalte innlegg

Topic. Pa hybelen gar nesten alt pa en kontakt. det forste strommen kommer til er en forgreiner med 6 uttak. denne forgreineren har en 10A sikring og muligens overspenningsvern. hvor mye belastning taler en slik?

Stikkord pa enheter som er tilkoplet:

data, tv, EN kokeplate(hybelsak). wii, 120w med hoyttalere, tuner og mobillader.

 

fikk hore at om ledningen var varm gar det for mye strom igjennom. ingen tidligere varselindikatorer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sa jeg kan belaste uttaket/10A kurs med 2400W? Isafall, pc en min bruker en 500w psu, da har jeg 900w ledig pa det meste nar pc er pa?

9393524[/snapback]

 

2400-500 blir vel 1900 etter min regning.. Dessuten, selv om pc'en har en PSU på 500W bruker den svært sjelden så mye, en "vanlig" maskin uten det råeste skjermkortet og en drøss med harddisker bruker neppe særlig mer enn 250W inkludert skjermen.

Lenke til kommentar
jeg vet. men pa det meste tenkte jeg. og ja, jeg regnet feil.

 

hva med varmgang i kabel? fakta?

9399427[/snapback]

 

Man leser jo mye om at man bør unngå å bruke slike forgreningsledninger, men om det faktisk er en sikring på fordeleren (det er jo ikke særlig vanlig), så burde den jo tåle å belastes med det sikringen tåler...

Lenke til kommentar

Strømføringsevnen til plastisolerte kabler er beregnet med ledertemperatur på 70 grader C. så kabelen skal være ekkelt varm før det er fare på ferde.

verre er det da med koblinger, det er de som blir varme ved overbelastning og gjerne flere hundre grader om det er dårlig kontakt.

At kablene er varme bortover veggen er normalt ved belastning så det er ingenting og bekymre seg for.

Lenke til kommentar
jeg vet. men pa det meste tenkte jeg. og ja, jeg regnet feil.

 

hva med varmgang i kabel? fakta?

9399427[/snapback]

 

På det meste(altså maks) så bruker pc'en din mer enn de 500 watt.

9399773[/snapback]

 

Ja, hvis strømforsyningen er merka med 500w som maks uteffekt, vil den uansett trekke mer fra ledningsnettet siden den ikke er 100% effektiv. Har man f.eks en effektfaktor i strømforsyningen på 0,8 (aner ikke hva de ligger på), trekker den 625w (500\0,8).

 

Uansett tror jeg ikke dette har stort å si, en PC trekker ikke nok strøm alene til å forårsake varmgang i noe som helst. Vær dog veldig veldig forsiktig med å belaste forgreininer som har innebygget bryter. Disse tar gjerne fyr og\eller smelter hvis man belaster de med mer enn noen få ampere over tid.

Endret av Erlend_G
Lenke til kommentar
Vær dog veldig veldig forsiktig med å belaste forgreininer som har innebygget bryter. Disse tar gjerne fyr og\eller smelter hvis man belaster de med mer enn noen få ampere over tid.

9404038[/snapback]

Jeg er klar over konsekvensene. Det bor husverten og vaere. To fungerende stromuttak i hybelen. en til kjoleskap og varme og den andre til alt annet. ingen jording. hans hus.

 

Ironisk nok er han brannmann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...