Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Som jeg skrev, så har man kunnet belage seg på dette lønnsnivået til nå. Men hvem vet hvordan det blir i fremtiden med tanke på overtids jobbing. Kan kanskje bli hardt å komme opp i 8-900000 de nærmeste årene i og med at den største mangelen på Lokførere nå er dekket.

 

Men 600000 tjener så og si alle uten noe særlig overtid, så det kan man belage seg på hvertfall, også i fremtiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NSB har bremset sin rekrutering (noe Forbundet synes er alt for sent).. Vi får se når "togrevulusjonen" kommer om det blir frislipp igjen.

 

Men med en regjeringsskifte i 2013 vil det nok bli privatisering av jernbaneforetakene og hvem vet hva som skjer da. Får bare håpe at det ikke fires på kravene for å bli lokfører.. Det vil gå ut over både sikkerhet og lønnsnivå.

Lenke til kommentar

NSB har bremset sin rekrutering (noe Forbundet synes er alt for sent).. Vi får se når "togrevulusjonen" kommer om det blir frislipp igjen.

 

Men med en regjeringsskifte i 2013 vil det nok bli privatisering av jernbaneforetakene og hvem vet hva som skjer da. Får bare håpe at det ikke fires på kravene for å bli lokfører.. Det vil gå ut over både sikkerhet og lønnsnivå.

 

Blir nok overtallighet med lokførere nå ja. Men ingen fare, snart trengs det mange flere og togselskapene tar ikke sjansen på å ha for få.

Tror ikke privatisering bere er negativt. Det blir kamp om de gode lokførerne og dette vil presse lønnsnivået oppover. At dette vil gå ut over sikkerheten er ikke realistisk.

Lenke til kommentar

 

Blir nok overtallighet med lokførere nå ja. Men ingen fare, snart trengs det mange flere og togselskapene tar ikke sjansen på å ha for få.

Tror ikke privatisering bere er negativt. Det blir kamp om de gode lokførerne og dette vil presse lønnsnivået oppover. At dette vil gå ut over sikkerheten er ikke realistisk.

 

Vi får håpe du har rett :) Heldigvis har vi et sterkt forbund som vil kjempe mot sosial dumping. Og forbundet kan vel ta mye av æren for at det var NSB som fikk kjøre på Gjøvikbanen til slutt.

 

Desverre er de mørkeblå i mot fagforeninger.

Lenke til kommentar

Er det mange av de 22 som kommer inn på selve skolen som ikke består?

Eller er det selve opptaket som er det store nåløyet, og så blir man "hjulpet"

igjennom?

 

 

På skolen blir man ikke hjulpet nei. Der er man bare nødt til å prestere. Slik må det jo selvfølgelig være også. Om man selv kanskje stryker, så skal man jo tørre å ta tog etterpå. Om du har sett litt i denne tråden, så har du kanskje merket at alle eksamener må bestås med min. 80 % riktig, og det forutsetter jo at man leser og følger med. I tillegg holder det ikke med bare å pugge, man må faktisk skjønne hva de snakker om. Hvorfor det er slik, burde være åpenbart. Skal man bli lokfører, så kan det ikke være halvhjertet, man må virkelig ville det. I tillegg bør man jo ha grunnleggende holdninger som samsvarer med yrket. Man blir jo på den måten også litt forberedt på hva jobben består i, å sjekke sirkulærer og ordrer, sette seg inn i ruter og holde fokus når man er på jobb. I tillegg må man ha en viss selvdisiplin, kan ikke komme subbende 5 minutter for sent på jobb i denne bransjen. Når dette er sagt, så er jobben absolutt verdt det, men det er nok ikke for alle.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En som aldri har hatt interesse for tog og bare søker på lokførerskolen fordi han hørte de kan tjene 700k i året, vil neppe klare alle eksamenene som kommer.

 

Sånn jeg har forstått er jobben litt mere enn å trykke startknapp og trykke stoppknapp når du nærmer deg en stasjon.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Er det helt slutt på at NSB gir lønn under utdanningen, siden etterspørselen er mindre? Hvis ikke, hvor henvender man seg for å høre om et slikt tilbud? Er det andre enn NSB som tilbyr det? Kunne tenkt meg denne utdannelsen uansett, men det frister ikke å flytte på hybel igjen.

 

Hvor mange timer i uka er man på skolen/i praksis? Er utdannelsen vanskelig å kombinere med en deltidsjobb?

 

Og noen som vet når neste opptak er? Har ikke fått svar fra Jernbaneskolen enda.

Lenke til kommentar

Er det helt slutt på at NSB gir lønn under utdanningen, siden etterspørselen er mindre? Hvis ikke, hvor henvender man seg for å høre om et slikt tilbud? Er det andre enn NSB som tilbyr det? Kunne tenkt meg denne utdannelsen uansett, men det frister ikke å flytte på hybel igjen.

 

Hvor mange timer i uka er man på skolen/i praksis? Er utdannelsen vanskelig å kombinere med en deltidsjobb?

 

Og noen som vet når neste opptak er? Har ikke fått svar fra Jernbaneskolen enda.

 

NSB, Flytoget og Cargo Net har gitt lønn under utdanning mot at man binder seg for to år.

Gjøvikbanen har tilbudt et stipend, noe mindre enn de andre, mot et år binding.

Nå er det ikke lenger den akutte mangelen på lokførere som man hadde for et par år siden, så i praksis er det idag NSB som ansetter studenter da de er den største arbeidsgiveren.

 

Skolen går hver dag mellom 08.30 og 15.00, det er pliktig oppmøte og siden det er temmelig mye man skal igjennom iløpet av året anbefales det ikke å ha deltidsjobb ved siden av. Jeg kjenner ikke til noen som har greid det heller.

 

Det har variert mellom ett og to opptak de siste årene. Får bare følge med på hjemmesiden til skolen:) Folk trives veldig godt både på skolen og ute på jobb så denne utdannelsen kan trygt anbefales om du er litt toginterresert.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kom over denne artikkelen: http://www.siste.no/jobbmagasinet/article5485022.ece

 

Slik det er nå jobber jeg utelukkende natt i et sikkerhetsfirma, med en råtten turnus. Regnet på lønningen nå, og minus overtid og feriepenger lå jeg på 340000-350000 for 2010. Slik jeg ser det burde jeg tjene bedre som trafikkleder mtp. tillegg, ikkesant?

Det frister fryktelig å prøve noe annet, og jernbanen er noe jeg alltid har interessert meg for.

 

Lokfører virker også veldig allright, men er det fortsatt betalt utdanning der også? Lønn og turnus er en relativt viktig faktor iom. at jeg har en familie å brødfø.

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...